مسئول مرکز نشر آثار مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس خبر داد؛

احصا تاریخ شفاهی رزمندگان روحانی با رویکرد جهادی/ فرهنگنامه ۴۰۶ شهید روحانی استان خراسان رضوی تالیف شد

حجت‌الاسلام «دهقان» گفت: به منظور تدوین تاریخ شفاهی روحانیت خراسان رضوی در دفاع مقدس، به صورت جهادی روزانه با رزمندگان روحانی و فرماندهان مصاحبه انجام می‌شود که تاکنون. ۲۰۰ ساعت ویدیو و ۱۰۰ ساعت صوت احصا شده است.
کد خبر: ۵۷۷۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ - 07March 2023

حجت‌الاسلام «علیرضا دهقان» مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: با توجه به سابقه علمی و حضور علما و نقش علمی و مجاهدت‌های روحانیت در قم و مشهد، این دو استان به عنوان مرکز ویژه روحانیت در نظر گرفته شده تا به صورت ویژه‌تر به نقش روحانیت در دفاع مقدس پرداخته شود که در ارزشیابی‌های صورت گرفته سازمان نشر آثار روحانیت، مرکز نشر آثار خراسان رضوی رتبه دوم را در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب «احرام وصال» که به زندگی روحانی و معلم شهید منا «هادی ذاکری» پرداخته به چاپ رسیده است، گفت: در حوزه تألیف کتاب تاکنون ۸۰ عنوان با موضوع نقش روحانیت در دفاع مقدس توسط ستاد یادواره شهدای روحانی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حوزه علمیه خراسان و اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تألیف و چاپ شده است. همچنین چهار جلد کتاب در مرحله صفحه‌آرایی و چاپ قرار دارد که شامل یک جلد مربوط به طلبه شهید غواص تخریب‌چی «حمزه سیدآبادی»، یک جلد به نام «احرام وصال» در مورد روحانی و معلم شهید «هادی ذاکری» که چاپ شده است. یک جلد خاطرات شفاهی حجت‌الاسلام آگاه از روحانیون مؤثر در دفاع مقدس، یک جلد دست‌نوشته‌های شهید حجت‌الاسلام طاهری مسئول برنامه‌ريزی کلاس‌های لشکر ۵ نصر با عنوان «تبلیغات و آموزش در جنگ» و یک جلد فرهنگنامه ۴۰۶ شهید روحانی استان خراسان رضوی می‌شود.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: اخیراً نیز ۱۰ عنوان کتاب از مجموعه کتاب‌های «مجاوران خورشید» با موضوع شهدای طلبه دانشگاه علوم اسلامی رضوی و ۲ عنوان کتاب دیگر نیز در حوزه تاریخ شفاهی در مرحله نویسندگی است همچنین طی دو سال اخیر ۶۰ هزار سند مربوط به نقش روحانیت در دفاع مقدس جمع‌آوری شده است.
دهقان از برگزاری ۱۱۵ کلاس آشنایی با دفاع مقدس توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای طلاب از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: برگزاری این کلاس‌ها ادامه دارد همچنین به منظور توانمندسازی اساتید درسنامه دفاع مقدس، سه کارگاه روایتگری دفاع مقدس با حضور حجت‌الاسلام «مهدی ماندگاری» و سایر اساتید برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون دو فراخوان از سوی مرکز نشر آثار روحانیت اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان انجام شده است، گفت: یک فراخوان به منظور دریافت خاطرات خودنوشت از رزمندگان روحانی حاضر در دفاع مقدس و فراخوان دیگر به منظور جمع‌آوری اسناد مربوط به رزمندگان روحانی و نقش روحانیت در دفاع مقدس منتشر شده است.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: تفاهم‌نامه‌ای با مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان به امضا رسیده است و به منظور تحقق مفاد تفاهم‌نامه، جلسات ماهانه برگزار می‌شود. تفاهم‌نامه‌ای نیز بین سازمان نشر آثار روحانیت و حوزه علمیه خراسان منعقد شده است که مفاد آن در قالب جلسات ماهانه در حال پیگیری است.

دهقان از تشکیل بانک اطلاعات جامع در مرکز نشر آثار روحانیت در دفاع مقدس استان خبر داد و گفت: بانک‌های جامع اطلاعات مربوط به شهدای روحانی، ایثارگران، جانبازان و پیشکسوتان روحانی، نویسندگان کتب دفاع مقدس و موسسات مردم‌نهاد از سوی مرکز نشر آثار روحانیت اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان رضوی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ یادواره شاخص شهدای روحانی با محوریت نمایندگی ولی فقیه سپاه امام رضا علیه السلام و مدیریت حوزه علمیه خراسان در سه سال اخیر برگزار شده است، عنوان کرد: در سال گذشته نمایشگاه نقش روحانیت استان در دفاع مقدس شامل مجموعه ۶۷ قطعه‌ای از تصاویر مربوط به نقش روحانیت استان در دفاع مقدس توسط این مرکز و بسیج طلاب تولید شده است و در سال جاری نیز ۴۶ قطعه از تصاویر شهید نواب صفوی تولید می‌شود.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص تولیدات رسانه‌ای گفت: ۴۴۵ مورد تولیدات رسانه‌ای در قالب موشن‌گرافی، تیزر، کلیپ و عکس‌نوشته با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس و شهدای روحانی تهیه شده است که به صورت روزانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. تولیداتی نیز که از طریق جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی جمع‌آوری شده، مبتنی بر تاریخ شهادت در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

دهقان ابراز داشت: جلسات شورای راهبردی نقش روحانیت در دفاع مقدس، هیئت اندیشه‌ورز پیشکسوتان روحانی دفاع مقدس و سایر نشست‌های تخصصی به طور مستمر برگزار می‌شود.

این مسئول با بیان اينکه اطلاعات مربوط به شهدای روحانی در نشریه‌های مختلف به چاپ رسیده است، گفت: از جمله این نشریه‌ها، نشریه فکه و پرچمداران انقلاب اسلامی است که به‌ صورت‌ ماهانه اطلاعات شهدای روحانی ارسال و چاپ می‌شود. همچنین طرح تدوین نقش روحانیت استان در دفاع مقدس نهایی شده و در مرحله پیگیری و عملیاتی کردن است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر ۲۲ مورد نقاشی پرتره شهدای روحانی تهیه شده است و تلاش می‌شود از طریق معاونت فرهنگی شهرداری مشهد تصاویر شهدای روحانی در سطح شهر به صورت نقاشی دیواری و قاب عکس در معابر شهری اجرا و اکران شود.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی درخصوص ثبت اطلاعات شهدای روحانی در دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: ۵۰ پرونده علمی شهدای روحانی به منظور چاپ در دانشنامه با همکاری مدیریت دانشنامه دفاع مقدس استان تکمیل شده است.

دهقان افزود: به منظور ثبت و تدوین تاریخ شفاهی روحانیت خراسان رضوی در دفاع مقدس به صورت جهادی و روزانه با رزمندگان روحانی و فرماندهان مصاحبه انجام می‌شود. تلاش داریم هر چه سریعتر با همه رزمندگان روحانی استان که در دفاع مقدس نقش داشتند مصاحبه‌ها انجام شود. تاکنون ۲۰۰ ساعت ویدیو و ۱۰۰ ساعت صوت تاریخ شفاهی نقش روحانیت در دفاع مقدس جمع‌آوری و اخذ شده است. تکمیل فرم‌های گویاسازی عکس‌های این پیشکسوتان دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز داشت: از همه رزمندگان روحانی و غیر روحانی دفاع مقدس درخواست دارم که با مراجعه به مرکز نشر آثار روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی در جهت ثبت خاطرات دفاع مقدس با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس ما را یاری کنند تا بتوان ضمن مقابله با تحریف تاریخ، گنجینه دستاوردها و تجربیات دفاع مقدس را به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

مسئول مرکز نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: تدوین نقش اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در دفاع مقدس، نقش روحانیون جهاد سازندگی خراسان، نقش روحانیون یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس و نقش سایر نهادهای روحانی در دفاع مقدس هم مأموریت مهمی است که بدون یاری نهادهای مذکور به سرانجام نخواهد رسید.

وی یادآور شد: طراحی بازی برای کودکان با محوریت معرفی شهدای روحانی دفاع مقدس، فراخوان مقاله با محوریت نقش روحانیت در دفاع مقدس و شهدای روحانی با همکاری معاونت پژوهشی مدیریت حوزه علمیه، گنجاندن موضوعات دفاع مقدس در پایان‌نامه پژوهشی طلاب، برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی و تولید مستندات تلویزیونی و فیلم‌های فاخر از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار مرکز نشر آثار روحانیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار