تصویب یادداشت تعهدات ایران برای عضویت کامل شانگ‌های

رئیس جمهور ازبکستان با صدور حکمی یادداشت تعهدات ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگ‌های را که در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در شهر «سمرقند» به امضا رسیده بود را تصویب کرد.
کد خبر: ۵۷۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱ - 08March 2023

تصویب یادداشت تعهدات ایران برای عضویت کامل شانگ‌هایبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، در تاشکند «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان حکم «قرارداد‌های بین المللی ازبکستان» را امضا کرد که بر اساس ماده ۲۲ این فرمان، یادداشت تعهدات ایران برای کسب مقام عضو سازمان همکاری شانگ‌های را که در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در شهر «سمرقند» به امضا رسیده بود را تصویب کرد.

بر همین اساس وزارت امور خارجه ازبکستان در یادداشتی جهت اجرای تمام تشریفات داخلی در این زمینه را به دبیرخانه سازمان همکاری شانگ‌های اطلاع خواهد داد.

علاوه بر این کابینه وزرا و همچنین رؤسای وزارتخانه‌ها و ادارات ذیربط ازبکستان پس از اجرای این یادداشت تعهدات، نظارت بر اجرای مفاد آن را تامین می‌کنند.

همچنین «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و همچنین «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان اجرای این یادداشت تعهدات را کنترل خواهند کرد.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگ‌های چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که در تاریخ ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیند‌های عضویت دائم در سازمان همکاری شانگ‌های است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفتگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگ‌های در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی مراحل و فرایند‌های ارائه مقام شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار