در آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت مطرح شد؛

سرلشکر سلامی: ساخت فیلم‌های دفاع مقدس سخت‌تر از عملیات نظامی است/ جشنواره‌ مقاومت باید به تبیین منطق مقاومت بپردازد

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه گاه ساخت فیلم‌های حوزه مقاومت و دفاع مقدس سخت‌تر از انجام یک عملیات نظامی است، گفت: جشنواره‌ فیلم مقاومت باید به تبیین منطق مقاومت بپردازد.
کد خبر: ۵۷۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸ - 09March 2023

سرلشکر سلامی: ساخت فیلم‌های دفاع مقدس سخت‌تر از عملیات نظامی است/ جشنواره‌ مقاومت باید به تبیین منطق مقاومت بپردازد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم مقا‌ومت»، شامگاه گذشته (چهارشنبه) با حضور فرماندهان و مسئولان کشوری و لشکری و جمعی از هنرمندان و سینماگران حوزه فرهنگی انقلاب اسلامی و مقاومت، در عرشه‌ی ناو جنگی شهید رودکی بر پهنه‌ی آب‌های نیلگون خلیج فارس برگزار شد.

سرلشکر «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم، طی سخنانی با تبریک میلاد حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی‌شریف و با بیان اینکه جمع هنرمندان جشنواره مقاومت یک جمع استثنایی است چراکه افرادی در آن حضور دارند که در به تصویر کشیدن جاذبه‌ها و جلوه‌های هنر مقاومت در مدیوم فیلم و سینما مجاهدت می‌کنند، اظهار داشت: مقاومت یک ظرفیت عظیم است که اگر به مساحت هنر متصل نشود، نمی‌شود همه ارزش‌های آفریده شده توسط مردان عرصه میدان را به اندیشه‌ها، احساسات و باورهای مردم منتقل کرد.

سرلشکر سلامی خطاب به جمع هنرمندان گفت: این جمع، جمعی شریف از هنرآفرینانی است که نقاش ظرافت‌ها و زیبایی‌ها از کسانی هستند که حماسه آفرین بودند؛ جمعی شریف از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان که ترکیب آن‌ها هنر مقاومت را در برابر چشم ما به نمایش گذاشته است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه خوشحالم که این جشنواره در سرزمین اسطوره‌ها و در یکی از قطعات تاریخی درخشان مقاومت ملت بزرگ ایران برگزار می‌شود، گفت: بوشهر و مردمان آن در مقاومت و ایستادگی و درهم شکستن رویاها و آرزوهای متجاوزان و استعمارگران نقش تاریخی و منحصر به فردی دارند.

وی افزود: گورستان انگلیسی‌ها در خلیج فارس سندی برای نشان دادن ثابت‌قدم بودن و استقامت مردانی است که هرگز اجازه نداده‌اند گام‌های متجاوزان بر این سرزمین مقدس گسترده شود.

سرلشکر سلامی به برخورد قاطع نیروی دریای سپاه با نیروهای متجاوز آمریکایی‌ پس از ورود به آب‌های کشورمان اشاره کرد و ادامه داد: در همین سال‌ها نیز مردان این دیار با جلوه‌‌ای از روح ایمان با آمریکایی‌ها برخورد کردند و صحنه‌های غرورآفرین و مهمی را به نمایش گذاشتند.

فرمانده کل سپاه با تقدیر از کسانی که نسبت به ترویج فرهنگ و معارف مقاومت در ساحت هنر نقش‌آفرینی دارند، گفت: هنر اصیل به تصویر کشیدن عظیمت‌ها و شکوه‌هاست؛ هنر از قلب سرچشمه می‌گیرد و الهام‌بخش و حرکت‌آفرین است لذا هنر نه‌ فقط افکار و اندیشه بلکه قلب‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هنر قلب حرکت است.

وی افزود: هنر تفویض الهی است؛ خداوندمتعال برای هنرمندان ارزش ممتازی قائل شده است و هنر سرچشمه‌ای الهی است که از روح هنرمند سرچشمه می‌گیرد و بر صفحه‌ دل‌ها می‌نشیند و تحول افکار و قلوب را به همراه دارد.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: هنرمند فقط نقاش زیبایی‌ها نیست بلکه آفریننده است و جلوه‌ها و جاذبه‌های خلقت را با نگاه انسان ترکیب می‌کند و احساس و عواطف و روح‌های بلند را رفعت می‌بخشد، پس فلسفه هنر رفعت روح و ارتفا بخشیدن به آن است که کار عظیم و بزرگ و فراتر از دانش و علمی است چون هنر با روح و قلب سروکار دارد.

سردار سلامی دنیای امروز را عصر اراده‌ها، اندیشه‌ها و ادراکات دانست و به افول هنر غرب اشاره کرد و اظهار داشت: هنر غرب زینت‌بخشی به حُب شهوات برای مردم است که البته این هنر نیست و ابتدال است چراکه هنر آن است که عقل را به اندیشه وادارد و به چشم قدرت بینایی و به گوش قدرت شنیدن حقایق بدهد، چون هنر یعنی بیان حقایق با زبان احساس و این آن چیزی است که جهان امروز از آن بسیار کم‌بهره است و علت آن تلاش شیطان برای واژگون کردن حقیقت و واقعیت‌ها است.

وی با تاکید براینکه هنر دنیای غرب در مسیر افول است درحالی که تحت تاثیر جاذبه‌های شیطانی، خود را پرفروغ نشان می‌دهد، عنوان کرد: تمام تلاش هنر غرب و فلسفه‌‌اش انحراف انسان از مسیر حقیقت است.

سرلشکر سلامی گفت: دنیای غرب از مسیر هنر به‌دنبال القای واقعیت‌های مجازی درباره مسلمانان است؛ دنیای فیلم در غرب تماما برای ویرانی فضای انسان‌هاست. آن‌ها جنایت‌های رژیم صهیونیستی را دافع مشروع و آوارگی فلسطین‌ها را حرکت ترویستی معرفی می‌کنند.

فرمانده کل سپاه بیان داشت: هنرمند واقعی باید تصویر زیبای حقیقت را بنگارد؛ فلسفه هنر ترویج حقیقت است و غیر از آن ضد فلسفه خود عمل خواهد کرد. هنر متعهد و انقلابی سبکی ابتکاری است تا آزادی اندیشه و آزادسازی فکر و نگرش به حقایق ایجاد کند و سینمای مقاومت بهترین ابزار برای معرفی منطق مقاومت است.

سردار سلامی با بیان اینکه، بدون مقاومت نمی‌توان عزیز، آزاد، امن و آرام زندگی کرد، اظهار داشت: ما اگر مقاومت می‌کنیم صرفا برای مقاومت نیست، ما برای رسیدن به آرامش مقاومت می‌کنیم. آن سپهبد نام‌آوری که جهان را در حیرت، کلام، باور و ایمان خود فرو برد، او در تمام دشت‌ها، بیابان‌ها و کوه‌ها به‌دنبال آرامش بود ولی می‌دانست جز از طریق فراری دادن اصحاب اضطراب نمی‌توان به آرامش رسید.

فرمانده کل سپاه افزود: تا وقتی رویای سیطره، امید به نرمش و کُرنش ملت‌ها وجود دارد و دشمنان احساس کنند می‌توانند هویت مردمان را غارت کنند و منابع مادی و از هویت جوامع بهره‌مند شوند، این رویاها وجود خواهد داشت و دشمن ادامه می‌دهد و از پا نمی‌نشیند بنابراین سینمای مقاومت باید منطق مقاومت را به زیبایی نشان دهد و در اعماق ستارگانی که فروغ این منطق را برافراشته‌اند، ورود کند.

وی سینمای مقاومت را نقاش و منعکس کننده ارزش‌های انسانی دانست و گفت: وقتی این سینما جان می‌گیرد در قلب جوانان روح جهاد احیا می‌شود و رویای پیروزی شکل می‌گیرد و هرگز انسان‌های مقاومت شکست نمی‌خورند چون شکست امری ذهنی و داخلی برای انسان است. این انسان‌ها هستند که شکست و پیروزی را تعیین می‌کنند و سینمای مقاومت باور و یقین در انسان‌هاست ایجاد می‌کند برای اینکه بدانند چه پیروز شوند و چه شکست بخورند، پیروز‌ خواهند بود و زبان سینمای مقاومت یعنی ترویج این مکتب.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: سینمای مقاومت یعنی تشویق مؤمنان برای ایستادن که تحسین‌برانگیز است چون ستایس‌برانگیزترین عمل انسان هنر ایستادگی است.

وی ادامه داد: ما به هنرمندان حوزه مقاومت‌مان در عرصه شعر، موسیقی، ادبیات، فیلم و تئاتر افتخار می‌کنیم چون آن‌ها پیام مقاومت که حماسه را جاودانه می‌کند را منتقل‌می‌کنند و حماسه‌ها بدون هنر جاودانه نمی‌شوند و این کار هنر صادق است.

سردار سلامی گفت: همیشه انسان‌هایی وجود دارند که دغدغه آزادگی، حُریت، طهارت اخلاق و اعتلای روح را در ذهن و قلبشان مورد توجه قرار می‌دهند که دارای اهمیت است و امام و رهبری ما آموزگان بزرگ این عرصه بودند که به ما منطق ایستادگی یاد دادند و جهان‌بینی ما نسبت به قدرت را دقیق کردند.

وی شگفت‌انگیز بودن را ویژگی مقاومت معرفی کرد و گفت: در دنیای مقاومت همه حوادث شگفت‌انگیز است؛ ساخت فیلم سینمایی مقاومت و دفاع مقدس سخت‌تر از یک عملیات نظامی است تا جلوه درخشان از شکوه یک ملت نمایش داده شود و عوامل سینمای مقاومت شکوه یک ملت را نمایش می‌دهند و البته قدم زدن در عرصه مقاومت خودش مقاومت می‌خواهد و انسان‌های با فضیلت را از جنس صاحبان فضلیت خواهند کرد.

فرمانده کل سپاه با بیان اينکه هنرانقلاب باید منطق باطل را هنرمندانه رد کند، گفت: امیدواریم سال آینده آثاری که لطافت‌ها و ظرافت‌های دفاع مقدس را نمایش دهند از شمار معمولی افزون باشند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار