به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، حجاب برای چیست؟ چرا باید دختران حجاب داشته باشند؟ آیا تنها مشکل دانشآموزان دختر مسئله حجاب است؟ اصلیترین مشکل دختران دانشآموز ما چیست؟ این سؤالاتی بود که ما در خبرگزاری مهر از تعدادی از دانشآموزان فعال قرارگاه ملی دانشآموزان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در هفته جاری پرسیدیم. نظراتشان را در مورد دغدغهها و اهدافشان شنیدیم و با آنان در مورد علت ایجاد این دغدغهها بحث کردیم.
این بخشی از مطالبی است که دانشآموزان برتر و فعال علمی و فرهنگی در قرارگاه ملی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان مطرح کردند.
«فاطمه پشت باغی» دانشآموز نمونه از استان یزد یکی از همین دانشآموزان است و فکر میکند توزیع کتاب در مسئله حجاب میتواند به روشنگری در این مسئله به دانشآموزان کمک کند.
وی در خصوص لزوم برطرف کردن شبهات دانشآموزان گفت: از همان ابتدای اعتراضات و اغتشاشات پس از آن ما از کف مدرسه اقدام به جمعآوری شبهات دانشآموزان کردیم و متخصصین پس از آن به این سؤالات جواب دادند و در کتابی به عنوان کتاب من معترضم جمعآوری و تألیف و منتشر شد که این کتابها در سراسر کشور توزیع شد.
او البته منتقد جدی شرایط فعلی در برگزاری کنکور سراسری است و در همین رابطه میگوید: این شرایط برگزاری آزمون سراسری نشانی از عدالت ندارد ما در زمینه این موضوع هم نامهای به رئیسجمهور نوشتیم.
وی به ضرورت غربالگری معلمان هم اشاره کرد و گفت: برخی از معلمان پرورشی سعی میکنند در هر شرایطی همراه با جو مدرسه باشند. در شرایطی که نیاز داشتیم که معلم پرورشی از حجاب و عفاف حمایت کنند کاری نمیکردند یا برخی از معلمان پرورشی از مدرسه انقلاب و طرحهای انجمن اسلامی حمایت نمیکردند.
این دانشآموز فعال استان یزد با بیان اینکه محتوای کتاب درسی چندان کاربردی نیست، گفت: عملاً دانشآموزان کتاب میخوانند و حفظ میکند فقط برای اینکه نمره خوب برای کنکور بگیرند و تأثیر خوبی در کنکور برایشان وجود داشته باشد.
آموزش و پرورش صرفاً بر روی مقوله آموزش تمرکز دارد
مریم سادات مرتضوی از استان خراسان رضوی هم در این میزگرد با انتقاد از بیتوجهی آموزش و پرورش به مقوله پرورش و تربیت دانشآموزان گفت: آموزش و پرورش صرفاً بر روی مقوله آموزش تمرکز دارد. اینکه بچهها صرفاً مسائل حفظی را یاد بگیرند و نمراتشان ثبت شود. تربیت و بحث پرورش و فرهنگ به مقدار زیادی از آموزش فاصله گرفته است در حالی که آموزش و پرورش دو مسئله به هم پیوسته است و جدا از هم نیست. رهبری فرموده بودند که محتوای کتب درسی باید به درد دانش آموزان بخورد ما متخصصان دغدغهمندی هم داریم که در این زمینه میتوانند اثرگذار باشند لازم است محتوای کتب درسی توسط متخصصین دغدغهمند مورد بازبینی قرار گیرد. چه در رابطه با پایه متوسطه اول و چه در رابطه با پایه متوسطه دوم ما نیازمند بازنگری در کتب درسی هستیم.
مرتضوی به هزینه بالای تحصیل در رشته گرافیک اشاره میکند و میگوید: برای بچههایی که کنکور معارف میدهند هم کتاب تست کنکور مناسب وجود ندارد. زمان بسیار کمی برای پرورش اختصاص داده میشود و دانشآموزانی که مایل به فعالیتهای پرورشی هستند ناچارند از زمان دروس اختصاصی یا زنگ تفریح خود به فعالیتهای پرورشی اختصاص دهند.
یکی از کتابهایی که سواد رسانهای در آن آموزش داده میشود کتاب آمادگی دفاعی است که متأسفانه اکثر زمان آن در بعضی از مدارس به دروس تخصصی اختصاص داده میشود در صورتی که اگر دانش آموزان ما سواد رسانهای داشتند شاید خیلی از مشکلات پیش نمیآمد.
دانش آموزان خیلی از زمانهای کودکی و نوجوانی خود را در مدرسه میگذرانند و باید در مدارس استعدادیابی شوند و ادامه زندگی خود را در جهت استعداد خود طی کنند.
نسلهای جدید به دلیل استعدادها و نبوغی که دارند و به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت رسانهها خواه ناخواه فعالیت سیاسی میکنند. فعالیت سیاسی با روشنگری همراه است فعالیت سیاسی این نیست که فرد یک نقطه ضعف دولت یا نهادهای دیگر را ببیند و آن را با تمسخر و توهین بیان کند. فعالیت سیاسی این است که فرد فضای سیاسی دنیا و منطقه را ببیند؛ اهداف دشمنان را بشناسد؛ جهتگیری دوستانش را ببیند و برای مردم تشریح کند و نظرات خود را به مردم و به اطرافیانش بگوید.
مبینا عزیزی از شهرستان بافق استان کرمان هم در این دورهمی با بیان اینکه میخواهم از درد دانشآموزان و همسالان خودم بگویم گفت: درد من درد مدارس است. مدارسی که بر سر درب آنها کلمه آموزش و پرورش هک شده است، اما تنها چیزی که دیده میشود آموزش است. ما مسابقات فرهنگی و پرورشی داریم، اما توجهی که به آموزش میشود به پرورش نمیشود.
درد من درد دانشآموز سیستان و بلوچستان است که گاهی معلم هم ندارند
گلوی آموزش را مافیای کنکور فشار میدهد. مافیای کنکوری که در کلاسهای آموزشی، کتابهای تست و دورههای کنکور پیچیده شده است. درد من دانش آموز درد دانش آموزی است که مدرسه و کلاس درس مناسبی در منطقه خودش ندارد. درد من درد دانش آموز سیستان و بلوچستان نیست که گاهی معلم هم ندارند.
آموزش و پرورشی که هیچ مهارت کاربردی به دانشآموز یاد نمیدهد؛ آموزش و پرورش نیست. وقتی به تکریم حجاب در مدارس عمل نمیشود طبیعی است که دانشآموز محجبه از تضعیف اعتقاداتش در مدرسه ناراحت باشد. معلم دینی در کلاس درس مانع از این میشود که ما از اعتقادات دینی خودمان دفاع کنید، اما در برابر آن میبینیم که معلم حسابان مثل و شیمی معلم خودش بحث سیاسی میکند و آرمانهایی را که ما دانش آموزان معتقد به آن باور داریم به چالش میکشد.
فاطمه حاج بی گلو از استان خراسان رضوی با اشاره به ارتباط هویت و حجاب گفت: فقط به دانش آموزان میگوئیم که حجاب پوشش برتر است، اما دانش آموز هیچ درکی از هویت خود و اثر حجاب در جامعه ندارد. آیا برای دانش آموزان دختر این مسئله تبیین شده است که پوشش برتر چه ویژگیهایی دارد؟ آیا برای دانش آموز دختر مسئله هویت روشن شده است که بر اساس آن نیاز به حجاب درک شود؟
چرا حجاب را فقط برای خانمها تشریح میکنید مگر آقایان نیاز به حجاب ندارند. حجاب چیزی است که من نه اسیر شوم و نه اسیر بسازم. این حجاب در قالب پوشش، گفتار، زبان و خیلی مسائل دیگر جلوه میکند. باید در خصوص همه اینها با دانش آموزان صحبت کرد.
ما در زمینه سواد رسانه خیلی کوتاهی کردیم کتاب سواد رسانهای که در این زمینه منتشر شده است با دو مسئله مهم مواجه خواهد بود اول اینکه کتاب سواد رسانهای در پایه دهم برای دانش آموزان تدریس میشود در حالی که دانش آموز سالها قبل با رسانه مواجه شده است. کودک از دوران ابتدایی با رسانه سروکار دارد. موضوع بعدی هم این است که در بسیاری از مواقع ساعت درسی کلاس سواد رسانهای به دروس دیگر اختصاص داده میشود.
چرا برای دانش آموز نوجوان جایگاهی برای شنیده شدن اظهارات و نظراتش وجود ندارد؟ اگر امروز صدای دانش آموز شنیده شود به انفجار حرفهایش منجر نخواهد شد.
زهرا قربانی هم از استان مرکزی با بیان اینکه در تبیین مسئله حجاب یک سری مسائل را در نظر نگرفتیم گفت: ما حجاب را مطرح میکنیم، اما تنها این مسئله را به ابعاد معنوی محدود میکنیم؛ در حالی که حجاب مسئلهای با ابعاد اجتماعی است.
سارینا نصرتی از استان کرمانشاه هم تصمیم گرفت در این جلسه بیشتر از اقدامات اتحادیه انجمنهای اسلامی برای ما بگوید.
نصرتی به فضای دوستانه و صمیمی در انجمنهای اسلامی اشاره کرد و گفت: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان محفلی است بسیار صمیمی و دوستانه و یکی از ویژگیهای آنکه دانشآموزان را جذب خود میکند همین جو رفاقتی و صمیمانه است که بین دانشآموزان و مربیان وجود دارد. اتحادیه یک مکان تربیتی است و هدف آن زبده یابی و زبده پروری است. در واقع میتوان گفت اتحادیه استعدادهای دانشآموزان را شناسایی و آنها را پرورش میدهد.
این دختر کرمانشاهی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان بحث نمایشگاه مدرسه انقلاب بود. گفت: نمایشگاه مدرسه انقلاب که در همه استانها برگزار شد توسط خود دانشآموزان و با همکاری مربیان شکل گرفت و هدف از برگزاری آن شناخت دانشآموزان از انقلاب اسلامی و همان جهاد تبیین بود. تبیین مسائل روز و دلایل شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی از اهداف نمایشگاه مدرسه انقلاب بود. تبیین دستاوردهایی که جمهوری اسلامی تاکنون داشته است و دستاوردهایی که در پیش روی ماست از اهداف مدرسه انقلاب بود.
نصرتی هم به حجاب اشاره کرد و گفت: در زمینه حجاب و مباحث تربیتی یکی از مسائل مطرح معرفی حجاب و دلایل لزوم رعایت آن برای دانشآموزان بود. اینکه حجاب سبب ارزشمندی بیشتر دانش آموزان دختر در جامعه میشود. در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان با برگزاری میزگردها، کرسیهای آزاد اندیشی، کلاسهای بصیرت افزایی و حتی با معرفی کتابهایی مثل ستارهها چیدنی نیستند و دختران آفتاب و کتاب حجاب استاد شهید مطهری در خصوص حجاب مباحثی مطرح میشود.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۱۳۴