ما متحدیم/ امام جمعه قشم:

باید از محراب مسجد جوانان را راهی اردوی راهیان نور کرد

حجت الاسلام «حاجبی» گفت: جوانان در مساجد و خانه‌های نور و روشنایی، در محراب و محل حمله به شیطان تربیت می‌شوند و باید از محراب مسجد، جوانان را راهی اردوی راهیان نور کرد.
کد خبر: ۵۷۷۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ - 10March 2023

به گزارش دفاع‌پرس از هرمزگان، حجت‌ الاسلام «غلامرضا حاجبی» امام جمعه قشم در خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته قشم که در مصلی امام علی (ع) برگزار شد، با اشاره به روز ملی راهیان‌ نور (۱۹ اسفند)، اظهار داشت: اردوهای راهیان نور سفری از جنس عشق و دلدادگی به شهدا و بستری مهم و ارزشمند برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به ویژه در بین نوجوانان و جوانان است.

وی ادامه داد: ملت ما امت شهادت‌پروری است و شهادت‌پروری و شهادت‌طلبی در روایات ما آمده است. پیامبر اکرم (ص) در این‌خصوص فرموده‌اند که «و الذی نَفسِی بِیَدِهِ لَوَدِدتُ أنّی اُقتَلُ فی سَبیلِ اللّه ِ ثُمّ اُحیا، ثُمّ اُقتَلُ ثُمّ اُحیا، ثُمّ اُقتَلُ» - «سوگند به آن که جانم در دست اوست، دوست دارم که در راه خدا کشته شوم و سپس زنده گردم و باز کشته شوم و بار دیگر زنده گردم و باز کشته شوم.»

امام جمعه قشم توضیح داد: امیرالمومنین علی (ع) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به مالک اشتر می‌فرمایند که برای من و خودت دعا کن که عاقبت ما ختم به سعادت و شهادت شود.

حجت‌‌الاسلام حاجبی اضافه کرد: در بخشی از دعای عهد هم، چنین آمده است «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ، الذَّابِّینَ عَنْهُ، الْمُسَارِعِینَ فِی حَوَائِجِهِ، الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ، الْمُحَامِینَ عَنْهُ، الْمُسْتَشْهَدِینَ بَینَ یدَیهِ» - یعنی خدایا! من را از کسانی قرار ده که در برابر او (امام زمان) به شهادت می‌ رسند.

وی گفت: این روحیه برای راهیان نور و رهروان نور است و این افراد در مساجد و خانه های نور و روشنایی، در این سنگر الهی، در محراب و محل حمله به شیطان تربیت می شوند و باید از محراب مسجد جوانان را راهی اردوی راهیان نور کرد.

خطیب نماز جمعه قشم افزود: از محراب مساجد بود که نوجوانان، جوانان و رزمندگان دلیر اسلام به مناطق عملیاتی هشت دفاع مقدس اعزام شدند و در آن سرزمین به مقام شامخ شهادت نائل شدند و این مساجد بوده اند که توانسته اند در طول تاریخ و از زمان صدر اسلام تاکنون انسان های را در تراز ایثار و شهادت تربیت کنند.

وی با اشاره به آثار و کارکردهای مختلف مساجد از منظر آیات و روایات اظهار داشت: این دانشگاه بزرگ در کنار ما قرار دارد و ما از آن غافل هستیم، پیوند دادن دیگران به مساجد از وظایف ما است، یک بخش از آنها مربوط به ائمه جماعات است که باید کارکردهای مسجد را بشناسند، تبیین و مردم‌داری کنند و اطراف مسجد ارتباط داشته باشند و مسجد محل رفع منازعات، محل عروج، دانشگاهی قرآنی، محل تفسیر قرآن و محل بیان احکام شود.

حجت‌‌الاسلام حاجبی با بیان اینکه در رفت و آمد به مسجد توفیقاتی نصیب انسان ها می شود، بیان کرد: ترک گناه و ترک جرم گوشه ای از این توفیق ها برای انسان های مومن و آگاه است.

وی خاطرنشان کرد: یک غبارروبی عادی مسجد وظیفه است، اما بالاتر از آن غبارروبی معنوی و غبارروبی باطنی است که چه روایاتی و صواب هایی برای آن شمرده شده است.

نظر شما
پربیننده ها