به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاعپرس، نمونه معیار تولید و خط تولید انبوه جت آموزشی یاسین صبح امروز با حضور امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر سرتیپ «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش رونمایی شد.
بنابراین گزارش، آموزش خلبانی از جمله آموزشهای سطح بالا و پیچیدهای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزههای دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافتههای آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزهی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.
کشور عزیزمان بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیروهای مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکدههای خلبانی شکل گرفت.
از آنجایی که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است، نیازمند روشها و ابزارهای ویژهای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل میدهد.
چگونگی آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران و نقش جت آموزشی یاسین
آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوتهای اساسی با خلبان غیرنظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزشها در سه مرحله انجام میشود:
۱-آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز
۲-آموزش پایه، مهارتهای پروازی، مقررات و مانورها
۳-آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته
یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاههای عملیاتی نیز همچنان از آن بهرهبرداری میکنند و خلبانان با تاکتیکها و تکنیکهای رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا میشوند و کاربرد جنگافزارهای گوناگون و چگونگی استفاده از آنها را میآموزند.
همه این مزیتها و ویژگیها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.
قابلیت رزمی هواپیمای یاسین
از آنجا که آموزشهای گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگافزارهای واقعی و در محیطهای شبیهسازی شده نبرد انجام میشود، طبیعی است که جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریتهای رزمی نیز باشد.
از طرف دیگر، این هواپیما در طرح توسعه، قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی (cas) را نیز خواهد داشت.
تفاوت نسل یک و نسل دو «یاسین»
فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازهای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد؛ اما این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی، توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است که بومیسازی زیرسامانههای عمده مانند صندلیپران، اویونیک کاملاً بومی، موتور و ارابههای فرود بخشی از توانمندیهای به دست آمده در این فروند است.
در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکتهای دانشبنیان استفاده شده است.
تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهمترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت دادههای پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی دادههای سورتی و پروازی) محسوب میشود که یک تحول در بحث آموزش خلبانی است.
البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانهها، تستهای استاندارد را طی کرده و آزمونهای تعدادی از آنها در این فروند تکمیل میشود. به این جهت، این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم کرد که خط تولید آن امروز استقرار یابد.
چندین کشور در جهان جت آموزشی ساختهاند و یا درحال ساخت هستند؛ اما زیرسامانههای عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بینالمللی تهیه میکنند.
یک نکته بسیار مهم این است که به علت تحریمها امروز ما در تمام فناوریهای این محصول در کشور به خوداتکایی رسیدهایم.
انتهای پیام/ 231