یادداشت/ ولی منصوریان

فارابی و شکستن حلقه نور چشمی‌ها

به‌نظر می‌رسد بنیاد فارابی راه تازه‌ای برای حمایت از انبوه استعدادهای جوان فیلمسازی در حوزه سینمای حرفه‌ای پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۷۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۹ - 13March 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ ولی منصوریان؛ اگر در سال‌های گذشته بنیاد فارابی تنها در تولید بخشی از فیلم‌های کارگردان‌های شناخته شده مشارکت داشت، امسال مدیریت جدید این بنیاد و سازمان سینمایی تلاش کردند این رویه را عوض کنند و دامنه و حوزه تازه‌ای برای تولید و مشارکت بنیاد فارابی تعریف کنند.

فارابی به خاطر تعریف‌هایی که برای اهداف وچشم اندازهایش داشته هرسال تلاش کرده به طریقی این اهداف را محقق کند. اگر در سال‌های گذشته همراهی و مشارکت با فیلمسازان و افزایش کمیت، بخشی از این چشم‌انداز را تعریف می‌کرد که باعث بوجود آمدن حلقه‌ها و محافلی شده بود که هرساله بر سرخوان فارابی نشسته و آثاری می‌ساختند که بعضا هیچگاه به اکران عمومی هم نمی‌رسیدند و برخی دیگر که به پرده سینماها راه می‌یافتند عموما اکران ناموفقی را تجربه کردند.

شکستن این حلقه محفلی و تلاش برای گسترش عدالت فرهنگی در اقصی نقاط ایران یکی از بزرگترین آورده‌های بنیاد سینمایی فارابی در دوره حاضر است. اگر در گذشته فیلمسازان جوان شهرستانی راهی به سینمای حرفه‌ای نداشتند و معمولا بودجه وامکانات مصروف برخی افراد خاص و بعضا نورچشمی می‌شد و آورده‌ای برای اغلب جوانان شهرستانی و دور از مرکز نداشت، با آمدن دولت سیزدهم و تغییر رییس بنیاد سینمایی فارابی شکل تازه‎ای هم در استراتژی‌ها و هم در اجرا به خود گرفت.

فارابی در دوره جدید تلاش کرد جغرافیای بزرگتری را تحت پوشش خود بگیرد وبه جوانان بیشتری در حوزه شهرستان‌ها میدان بدهد این سیاست جدید البته که مخالفان زیادی هم داشت چرا که به هرحال بسیاری نمی‌خواستند آدم‌های تازه‌ای وارد جرگه فیلمسازی بشوند و با همین نگاه تمام فیلمسازان تازه را از بدنه سینما و بودجه‌های عمومی که باید مصروف آنها شود، دور نگاه می داشتند.

متاسفانه خروجی این نگاه هم چندان دل انگیز نبود. این فیلم‌ها نه در برخورد با مخاطب چندان پژواکی ایجاد کردند ونه در جشنواره‌ها توانستند نگاه‌ها را به سوی خود جلب کنند. این ضعف عمومی فیلم‌های فارابی در ادوار گذشته، در نهایت نتوانست به اندازه بضاعتی که در این مرکز وجود دارد، خروجی قابل قبولی برای این بنیاد پدید آورد.

فارابی متولی فیلم اولی‌ها و نیز یکی از متولیان ساخت فیلم کودک ونوجوان است به همین خاطر همه توانش را براین مهم متمرکز کرده که بتواند در این دوبخش به خوبی ورود کند.

در این سال‌ها فارابی نوع تازه‌ای از همکاری با فیلمسازان حوزه‌های مختلف را شکل داده است که خروجی‌های چشمگیری نیز داشته است. درجشنواره فیلم فجر امسال بخشی از تولیدات این مرکز روی پرده رفت که اتفاقا توانستند نظر هیات داوران را به خود جلب کنند. به‌نظر می‌رسد بنیاد فارابی راه تازه‌ای برای حمایت از انبوه استعدادهای جوان فیلمسازی در حوزه سینمای حرفه ای یافته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار