به مناسب روز شهدا منتشر شد؛

روایتی از تجمیع آثار هنری شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا

مدیرکل سابق امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی به شرح چگونگی تکریم و تجیلیل از شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا پرداخت.
کد خبر: ۵۷۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷ - 13March 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «اسکندر یارنسب» مدیرکل سابق امور فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی به شرح چگونگی تکریم و تجیلیل از شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا پرداخت و نوشت: در سال ۱۳۹۲ ستاد بزرگداشت روز شهدا (٢٢اسفند) به منظور نهادینه کردن این روز در جامعه برای اولین بار در بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد و از همان ابتدا به صورت فراخوان محدود طراحی پوستر روز شهدا به چند نفر از هنرمندان و گرافیست‌های کشور سفارش داده شد، تا یک اثر را انتخاب و به عنوان نماد این روز از ان استفاده شود.

روایتی از خلق تجمیع آثار هنری شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا

 

در کنار برنامه‌های مختلف و متنوعی که برای بزرگداشت این روز تدارک و برنامه‌ریزی شده بود طراحی و چاپ تمبر ویژه روز شهدا به شورای عالی تمبر پیشنهاد شد شورا کمیته‌ای از هنرمندان را مشخص که از بین آثار هنری موجود در موزه شهدا ۳ اثر را انتخاب و به شورا پیشنهاد دهند. کمیته از بین بیش از ۳۰۰۰ اثر موجود، تابلوی عروج شهید اثر استاد محمدعلی رجبی را انتخاب و نسبت به چاپ تمبر اقدام و در اولین کنگره ملی بزرگداشت روز شهدا در ۱۹اسفند ۹۲توسط ریاست محترم جمهوری از آن رونمایی شد.

روایتی از تجمیع آثار هنری شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا
تصویری که تمبر آن چاپ شد

از آن زمان این اثر علاوه بر چاپ و نشر به صورت تمبر در تمام اقلام و محصولات تولیدی و تبلیغاتی در سطح کشور در قالب‌های گوناگون هنری، فرهنگی و تبلیغاتی اعم از قاب‌های نفیس هنری برای اهدا به خانواده شهدا، تابلو‌های نفیس هنری برای نصب در ساختمان‌های اداری، مراکز عمومی، دیوارنگاری‌ها و چاپ در کتب، مجلات، مطبوعات، ساخت کلیپ، تیزر و مستند‌های تلویزیونی، تبلیغات محیطی سطح کشور و در کنگره‌های ملی، یادوراه‌های استانی شهرستانی و ... استفاده و بهره‌برداری شد، به نحوی که می‌توان ادعا کرد هیچ اثر هنری تجسمی مربوط به دفاع مقدس به اندازه‌ی این اثر تا کنون در قالب‌های گوناگون چاپ، منتشر، تکثیر و تبلیغ نشده است.

در سال ۱۳۹۹ که برنامه‌های روز شهدا در قالب یک دهه از ۱۲ تا ۲۲ اسفند برنامه ریزی شده بود. رونمایی از دیوارنگاره و نقاشی دیواری این اثر بر دیوار ورودی ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ۱۲ اسفند، آغاز برنامه‌ها بود. به همین مناسبت و به منظور تجلیل از خالق این اثر هنری، از استاد محمدعلی رجبی در آیین رونمایی دعوت و از ایشان تجلیل شد و از همین جا و‌ بعد از مراسم با ایشان راجع به بهره‌برداری‌های زیادی که در طول هفت سال گذشته از این اثر به مناسبت روز شهدا شده بود، صحبت کردم و در حین صحبت اشک در چشمانش حلقه زده بود و بعد استاد روایتی جالب، جذاب عجیب و خواندنی از موضوع خلق اثر را تعریف کرد و با اینکه هفت سال توفیق دبیری ستاد روز شهدا را داشتم و شاهد همه روند و فرآیند انتخاب این اثر و بهره‌برداری‌های چند منظوره از آن بودم این روایت من را شگفت زده و راز و رمز نماد شدن این اثر را برایم روشن کرد.

استاد محمدعلی رجبی گفت که در سال‌های ۵۹ و ۶۰ شاگردان زیادی در هنر نقاشی و نگارگری داشتم که در بین آنان جوانی مستعد، با انگیزه، مومن و پر انرژی به نام مجید بهرامی بود که خیلی زود اصول و فنون نقاشی و نگارگری را فرا گرفت و خود همزمان خلق اثر می‌کرد و در همان سال ۶۰ در رشته گرافیک دانشگاه نیز قبول شد. در مهر سال ۶۱ از طریق دوستان و همکلاسی‌ها خبر آوردند که مجید بهرامی در تاریخ ۱۲ مهر در سومار بر اثر اصابت ترکش شهید شده است. به اتفاق دوستان و همکلاسی‌های شهید، در مراسم تشییع و تدفین وی در بهشت زهرا (س) شرکت کردیم و از آنجا خدمت پدر و مادر شهید عرض تسلیت کرده و توفیق آشنایی یافتم.

روایتی از خلق تجمیع آثار هنری شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا

پدرش، عوضعلی، بنا و معمار و مادرش، خدیجه خانه دار و فعال فرهنگی و اجتماعی بود. بعد از شهادت مجید، امید و آرزو‌های مادرانه مادر به فرزند و علاقه به هنر و تشویق و حمایت از فرزند برای خلق آثار، باعث شده بود که به صورت مستمر از همکلاسی‌ها و اساتید دنبال جمع‌آوری آثار هنری فرزندش باشد تا اینکه دوستان و همکلاسی‌ها‌ی مجید تصمیم گرفتند که مجموعه آثار هنری و طرح‌های شهید مجید بهرامی را جمع‌آوری و تدوین کرده و در کتابی تحت عنوان «از شکاف سینه» در سالگرد آن شهید در سال ۱۳۶۲ منتشر کنند.

این کتاب تاکنون بار‌ها تجدید چاپ شده است و من هم تصمیم گرفتم یک تابلوی پرتره از شهید، نقاشی و به خانواده تقدیم کنم و همین که تابلو را شروع کردم منصرف شدم و با خود گفتم تصویر و پرتره مجید را دوستان دیگر هم طراحی کرده‌اند لذا به فکر فرو رفتم و تصمیم گرفتم که عروج شهید و حس و حال معنوی مادرانه شهید برای بدرقه فرزندش را در قالب یک اثر نگارگری خلق کنم، از این رو از سال ۶۱ شروع کردم و خلق این اثر سه سال طول کشید و هر موقع زیارت قبر شهید و دیگر شهدا می‌رفتم و یا در مراسم تشییع شهدا شرکت می‌کردم و حس و حال معنوی می‌یافتم، روی این اثر و‌ تابلو کار می‌کردم تا اینکه بعد از سه سال اثر تمام شد و خواستم به مادر شهید تقدیم کنم که مادر پیشنهاد داد به موزه شهدا اهدا کنم که هم بهتر نگهداری شود و هم عموم جامعه بیشتر بهره‌برداری کنند.

روایتی از خلق تجمیع آثار هنری شهید «مجید بهرامی» در موزه شهدا

در سال ۹۲ مرحوم دکتر صادقی یک نسخه از تمبر روز شهید را به من هدیه کرد و در اواخر اسفند هر سال در رسانه‌ها و تبلیغات محیطی چاپ و تکثیر این اثر را می‌دیدم تا اینکه شما امروز لطف کردید و من را به این مراسم دعوت و اینجا به ابهت آن شهید و عظمت مادر شهید ایمان مضاعف آوردم که پیشنهاد داد در برنامه‌ای از پدر و‌ مادر شهید تجلیل به عمل آید که موضوع دعوت و تجلیل از خانواده محترم شهید در کنگره ملی روز شهید و تجدید چاپ کتاب و مجموعه آثار شهید در برنامه روز بزرگداشت شهدا و پرداختن به این اثر هنری در سال ۱۴۰۰ مد نظر قرار گرفت و امیدوار بودم که بعد از اتمام مسیولیتم در اوایل سال ۱۴۰۰ در آن حوزه، این موضوع مهم به صورت ویژه در کنگره ملی روز شهید و برنامه‌های روز بزرگداشت شهدا لحاظ و اجرا شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار