عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

دست و پا زدن آمریکا برای فرار از جهان چندقطبی

جهان‌آبادی گفت: آنچه در عرصه بین‌الملل در حال رخ دادن است بیشتر از آنکه آمریکا فاعل آن باشد مفعول و مغلوب آن است، ایالات متحده در حال دست و پا زدن است تا از این تغییرات جلوگیری کند.
کد خبر: ۵۷۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۶ - 17March 2023

دست و پا زدن آمریکا برای فرار از جهان چندقطبی/ نزدیکی به هر یک از قطب‌های قدرت برای ایان مضر است«جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به تغییرات معادلات جهانی و حرکت در مسیر جهان چند قطبی، اظهار داشت: اینکه آمریکایی‌ها یک استراتژی منظم برای توسعه قدرت خود در نظام بین‌الملل دارند، بسیار روشن است. یکی از راه‌های توسعه قدرت علاوه بر قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای، توسعه قدرت و توانمدی‌های نظامی است.

رحیمی‌جهان‌آبادی تصریح کرد: وقتی ناامنی در هر نقطه دنیا رخ دهد، نیاز به حضور آمریکایی‌ها توجیه پیدا می‌کند، اما در عین حال باید این واقعیت را هم بپذیریم که دنیا در حال گذار از یک نظام تک‌قطبی با محوریت آمریکا به یک نظام چندقطبی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم آنچه در عرصه بین‌الملل در حال رخ دادن است بیشتر از آنکه آمریکا فاعل آن باشد مفعول و مغلوب آن است، ایالات متحده در حال دست و پا زدن است تا از این تغییرات جلوگری کند.

وی افزود: حوادث اخیری که در حال رخ دادن است تلاش آمریکایی‌ها برای حفظ جهان تک قطبی است، در جهان امروز آمریکا، اروپا، ائتلاف شرق به رهبری چین، روسیه و ائتلاف منطقه خاورمیانه تحت عنوان جبهه مقاومت به رهبری ایران هر کدام جایگاه خود را دارند. حتی کشورهایی مانند برزیل، آرژانتین، اروگوئه و سایر کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین توانسته‌اند در غالب پیمان‌هایی مانند «مرکوسور» ائتلافی مستقل از آمریکا را ایجاد کنند.

رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از کشور‌ها تلاش می‌کردند نظام بین‌الملل پیش از جنگ را حفظ کنند، اما اینگونه نشد و آمریکا خود را حاکم جهان اعلام کرد، امروز هم برخی از تحلیلگران بر این باورند که برای تغییر نظام بین‌الملل باید یک جنگ جهانی فرا گیرد تا آمریکا از قدرت اول جهان به قدرت دوم یا قدرت هم عرض تبدیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بر پایه ائتلاف‌های اقتصادی، ائتلاف‌های نظامی و جنگ‌های نیابتی مانند جنگ اوکراین می‌توان آمریکا را محدود کرد، جنگ روسیه و اوکراین جنگ نیابتی آمریکا با قدرت روسیه است تا چند هدف عمده را دنبال کند، اولاً اینکه روسیه وارد یک جنگ فرسایشی شود تا روسیه به لحاظ اقتصادی آسیب‌پذیر شود، زیرا روسیه درحال تبدیل شدن به یک ابرقدرت اقتصادی بود، ثانیاً لطمه‌ای به ارتباط روسیه با دول اروپایی بزند تا دول اروپایی کماکان نیازمند آمریکا باشند، ثالثاً ارتباط روسیه و چین دچار تنش و فاصله شود.

وی افزود: جنگ روسیه و اورکراین یک پیام مهم برای اروپایی‌ها داشت و آن پیام وابستگی اروپا به آمریکا بود، درواقع سران کاخ سفید درصدد بودند تا اروپایی‌ها به این فهم برسند که به رغم وجود ناتو، اما کماکان به حضور و کمک آمریکا نیاز دارند. آمریکا از این حرفه در دهه 90 میلادی و جنگ صربستان هم بهره برده بودند.

رحیمی‌جهان‌آبادی بیان کرد: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به هر کدام از این قطب‌های قدرت نزدیک شود و در زمین آنها بازی کند، دچار زیان و خسارت می‌شود، بنابراین بهترین انتخاب ایجاد ائتلافی از کشورهای منطقه برای بلوک‌بندی اقتصادی جدید نظام بین‌الملل است که ایران نقش محوری و رهبری آن را بر عهده داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحلیل رایجی که متأسفانه در کشور وجود دارد، این است که در گذاری که نتیجه آن حذف آمریکا از ابرقدرتی جهان است، ایران باید به یکی از قطب‌های قدرت نظام بین‌الملل نزدیک شود و بازیگر موثری در یکی از قطب‌ها باشد. البته امکان دارد که این تحلیل هم صحیح باشد، اما ریسک بالایی دارد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار