یادداشت/ پوریا کریم‌پور

احیای جاده ابریشم؛ پایان جهان تک‌قطبی

احیای جاده ابریشم کابوسی یک دهه آمریکا است که با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین بیش از هر زمان دیگری در شرف تحقق است.
کد خبر: ۵۷۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۸ - 17February 2023

احیای جاده ابریشم؛ پایان جهان تک‌قطبیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا‌ کریم‌پور؛ سرزمین ابریشم آخرین مقصد سفرهای خارجی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی بود که البته با استقبال کم‌ نظیری هم مواجه شد، 

رئیس‌جمهور کشورمان که به دعوت «شی جین پینگ» به پکن رفته بود با دستی پُر، روز گذشته به تهران آمد. مهم‌ترین دستاورد این سفر به اعتقاد کارشناسان اعلام تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران به جمهوری خلق چین و ایجاد فصل جدیدی در روابط دو یا چندجانبه بود.

قرن جدید بیش از هر زمان دیگری رنگ و بوی تغییرات تمدنی و فضای آخرالزمانی به خود گرفته است، گانگسترهای آمریکایی خود در اوج تنزل و ضعف در عرصه بین‌المللی می‌بینند تا جایی که نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شعار بازگشت به نخست را برای جلب توجه رأی‌دهنده‌گان سر می‌دهند.

ایران در استراتژیک‌ترین منطقه دنیا از حیث تمدنی، منابع طبیعی و مسیرهای مواصلاتی قرار دارد، منطقه بین‌النهرین و منطقه خاورمیانه زادگاه پیامبران اولوالعزم و خاستگاه هم ادیان ابراهیمی اعم از یهودیت، مسیحیت و اسلام است. همچنین 60 درصد منابع نفت و گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد که بر این اساس غربی‌های از آن با عنوان «Hartland» یاد می‌کنند.

همچنین ایران در مرکز خشکی‌های کره زمین و به نوعی متصل کننده آسیا به اروپا قرار دارد که کشور عزیزمان را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است، بر این اساس نیاکانمان با پذیرش جاده ابریشم باستانی و امن کردن مسیر تجارت شرق و غرب تجارت‌ خود را توسعه دادند و منافع اقتصادی زیادی را کسب کردند.

امروز که صنعت و تکنولوژی منحصر در کشورهای استعمارگر غربی نیست و چین، ایران، روسیه یا به نوعی مجموعه کشورهای بریکس تنه به تنه غربی‌ها می‌زنند، چین ابتکار احیای جاده ابریشم را مطرح کرده است که منافع اقتصادی بسیار زیادی برای کشور عزیزمان ایران دارد و می‌تواند در رشد اقتصادی و بهبود کسب و کار در کشورمان بسیار موثر واقع شود، این مسئله که مزیت نسبی کشورهای شرقی محسوب می‌شود نه تنها مورد پذیرش کشورهای غربی نیست بلکه تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا نا امنی را در مسیر کشورهای جاده ابریشم ایجاد کنند و در نهایت این پروژه تمدن‌ساز و محرک اقتصادی را خاموش کنند.

چین، مغولستان و ایران سه محور اصلی در طرح احیای جاده باستانی ابریشم هستند که هر سه با نقشه سازمان سیا طی چند ماه اخیر دچار آشوب‌ و اغتشاش شده‌اند که شدید‌ترین حالت آن مربوط به ایران بود، این وضعیت به مثابه دست و پا زدن آمریکا برای فرار از جهان تک‌قطبی و بازگشت به شرایط بعد از جنگ جهان دوم است.

آمریکا نه تنها در پیشبرد اهداف خود محقق نبوده است بلکه با سفر رئیس‌جمهور به چین رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران در مواجه با غرب شرق برای سران چینی تبیین شد و مقرر شد ابَر پروژه جهانی جاده ابریشم با قدرت و توان بیشتری به پیشرفت خود ادامه دهد، این مهم‌ترین ماحصل سفر چند روزه حجت‌الاسلام رئیسی به چین بود که آمریکا را بیش از هر زمان دیگری مأیوس کرد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها