دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنبش «صابرین»؛ نزدیک‌ترین گروه فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی

گروه فلسطینی «صابرین» را می‌توان به دلیل شیعه بودن و افکار و عقاید بی‌شک یکی از نزدیک‌ترین گروه‌های مقاومت فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی دانست.
کد خبر: ۵۷۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۷ - 23March 2023

«صابرین» نزدیک‌ترین گروه فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی/ اتونشر ۳ فروردینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: یکی از جریان‌هایی که از سال 1397 در نوار غزه اعلام موجودیت کرده «جنبش صابرین» است. در واقع شاید بتوان عدم وزن سیاسی - نظامی و همچنین حساسیت‌های فرقه‌ای ایجاد شده نسبت به این جنبش را از دلایل عدم ذکر نام صابرین در کنار چهار کتائب دیگر دانست.

اعلام موجودیت

صابرین را می‌توان جوان‌ترین و متفاوت‌ترین جنبش فلسطینی نام برد. اصلی‌ترین تفاوت این جنبش با دیگر گروه‌های فلسطینی، شایعه شیعه بودن آن است. این جنبش در سال ۲۰۱۴ و دو ماه قبل از آغاز جنگ ۵۱ روزه در غزه اعلام موجودیت کرد. تشکیل این جنبش واکنش‌های زیادی بالاخص در میان برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های عربی مخالف ایران به همراه داشت.

رهبری صابرین

هشام سالم که اکنون دبیر کلی این جنبش را بر عهده دارد، پیش از این از فرماندهان جهاد اسلامی بوده است. هشام سالم اسفند ۹۴ مورد یک ترور ناکام قرار گرفت. از دیگر رهبران جنبش صابرین باید از «ابو یوسف» نام برد که سخنگوی رسمی جنبش به شمار می‌آید.

از دیگر رهبران و فرماندهان جنبش صابرین و اینکه این جنبش دارای چند عضو است و یا اینکه چه تسلیحات و سلاح‌هایی در اختیار دارد، اطلاعاتی در دست نیست، اما خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه «محمود جوده»، یکی از فرماندهان سابق جماعت «تکفیر و هجرت» در نوار غزه به این جنبش ملحق شده و علاوه بر اینکه یکی از فرماندهان صابرین به شمار می‌آید، نقش بسیار مهمی در آن ایفا می‌کند.

وحدت در مبارزه

صابرین بارها اعلام کرده شیعه بودن یک موضوع فرعی است و به وحدت در مبارزه معتقد است. برخی تحلیل گران به دلیل نقش و حاکمیت حماس در نوار غزه، اعلام موجودیت و فعالیت چنین گروه شیعی را بدون رضایت این جنبش غیرممکن می‌دانند و عدم اتخاذ موضعی علیه صابرین از سوی رهبران حماس را نشانه همکاری این دو جنبش می‌دانند.

اصول و مبادی جنبش

جنبش صابرین آنگونه که خود را معرفی می کند، دارای دیدگاه و معتقدات «جهادی» است و تاکید می کند که به اصولی همچون وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و جهان اسلام، قضیه فلسطین به عنوان مهمترین قضیه جهان اسلام و جهاد در راه خدا ایمان و باور دارد و براین اساس مهمترین اهداف خود را ادای وظیفه شرعی جهاد در راه خدا، آزادسازی سرزمین های اشغالی از چنگ اشغالگران صهیونیستی و نشر اسلام واقعی در سراسر جهان معرفی می کند.

مجلس شوراى جنبش

اگرچه اطلاعات دقیقی از ساختار جنبش صابرین وجود ندارد، اما «ابو محمد»، دبیرکل مجلس شورای جنبش صابرین در یکی از مصاحبه‌های خود با روزنامه لبنانی «الاخبار» تصریح کرد که این جنبش دارای مجلس شورایی است که تصمیمات مرتبط با جنبش در آن اتخاذ می‌شود.

سرمنشاء

جنبش صابرین را یک فرد یا افراد خاص تاسیس نکرده‌اند، بلکه «صابرین» زاییده تلاش گروه بزرگی از رزمندگان و مجاهدان فرهیخته است که ایمان دارند، مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست فریضه ای واجب است و به همین دلیل مهمترین اصل اعتقادی این جنبش را مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی تشکیل می‌دهد.

اولین شهید

اواخر ماه می سال 1393 بود که صابرین در بیانیه‌ای از شهادت «نزار سعید عیسی» خبر داد و او را به عنوان اولین شهید این جنبش و یکی از فرماندهان میدانی خود معرفی کرد. نزار سعید عیسی در اثر انفجار رخ داده در یکی از انبارهای موشکی در اردوگاه آوارگان فلسطینی «جبالیا» به شهادت رسید.

ارتباط با ایران

رهبر جنبش صابرین به نام «هشام سالم» در مصاحبه با شبکه فرانس پرس اعلام کرده بود که از ایران کمک دریافت می‌کند و روابط خوبی با این کشور دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار