کارگردان سوادکوهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هنرمندان پیام شهدا را به نسل امروز منتقل می‌کنند

«نجفی» گفت: مستند‌های زیادی در مورد شهدا ساخته‌ام که ماندگار شد بنابراین هنرمندان پیام شهدا را به نسل امروز برسانند چرا که خاطرات آن بسیار تاثیرگذار است.
کد خبر: ۵۷۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۸ - 02April 2023

هنرمندان پیام شهدا را به نسل امروز منتقل می‌کنند/ نیازمند حمایت مسئولین هستیم«محسن نجفی» کارگردان سینما و اهل سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری با بیان اینکه از سال ۸۲ با دستیاری و تصویربرداری کار را شروع کردم، اظهار داشت: مجموعه مستند در «عروس ایران» به سفارش شبکه مستند که در ایام عید سال ۹۹ پخش شده با موضوع آداب و رسوم عروسی‌های استان‌های ایران بود، از کار‌های من در عرصه کارگردانی است.

وی با اشاره به ساخت مجموعه داستان «پا‌های خردمند» افزود: این مجموعه داستانی نیز با موضوع دونده‌ای که ۱۳ بار قهرمانی جهان را داشت و این مستند در سه فاز ساخته شد و مراسم اکران این مجموعه با پیروزی این دونده در مسابقات برگزار شد و جزو ده اثر برتر در میلان ایتالیا انتخاب شده است.

این کارگردان مازندرانی تصریح کرد: «لالایی برای چشمان تو» که برای شهیدی فرضی ساخته و کار «پای پرواز من» در مورد شهید روح‌الله عمادی شهید مدافع حرم سوادکوه ساخته شد و در اربعین ۱۴۰۱ در شبکه پنج تهران پخش و این مجموعه در جشنواره «وجدان محیط زیست» منتخب شد.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر به جمع‌آوری اطلاعات در خصوص جنگل سوادکوه و جنگ تحمیلی که رزمندگان ما به موازات جبهه با منافقین این منطقه نیز درگیر شدند؛ و تا امروز با کمک همکاران رسانه‌ای و اداره حفظ آثار دفاع مقدس سوادکوه اطلاعات در حال جمع آوری است.

ساخت فیلم با موضوع شهدای گمنام

وی خاطرنشان کرد: یک مجموعه تله فیلم به سفارش استان ایلام در حال ساخت است در مورد شهدای گمنام در بام این شهر خواهد بود.

این کارگردان مازندرانی با بیان اینکه سال ۸۲ کار خود را با طنز شروع کردم، افزود: ابتدای کارم به فکر ساخت مجموعه برای شهدا نبود، اما روزی برای ضبط برنامه یادواره شش شهدای بشل سوادکوه رفتیم تعریف خاطرات شهدا باعث شد تا به فکر ساخت اینگونه مجموعه‌ها برای ادامه دادن راه شهدا باشم.

نجفی عنوان داشت: مستند‌های زیادی در مورد شهدا ساخته‌ام که ماندگار شد بنابراین هنرمندان پیام شهدا را به نسل امروز برسانند چراکه خاطرات آن بسیار تاثیرگذار است.

وی یادآور شد: ما با قلم و نگاه خود کار منافقان را محکوم کنیم چه به واسطه رسانه نوشتاری چه به‌صورت فیلم و مستند؛ هدف ما شناساندن شهدا و رفتارهایشان برای الگو گرفتن به نسل آینده و نسل جوان امروز باشد.

این کارگردان مازندرانی بیان داشت: شهید عمادی را با ساخت یک فیلم شناختم و برای همین بعد شهادت ایشان فیلمی ساخته شد هرچند بسیار هزینه داشت، اما با حمایت سپاه کربلا و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران ‌به اتمام رسید.

نجفی عنوان کرد: در جای جای ساخت این فیلم خود شهید کمک‌مان می‌کرد و مشکلات از سر راهمان برداشته شد، ما به شهدا بدهکاریم چرا که آن‌ها جان خود را برای ما دادند و کار امروز ما کمترین چیز است.

وی با اشاره به اینکه آخرین فیلمی که در مورد دفاع مقدس دیدم از ابراهیم حاتمی کیا بود، گفت: با عشق برای شهدا کار کردم و حتی وقتی در فیلم یک داعشی کشته می‌شد خوشحال بودیم.

این کارگردان مازندرانی تصریح کرد: نشان دادن رشادت‌های شهدا و رزمندگان به من ادامه ساخت بیشتر فیلم‌های دفاع مقدسی می‌شود؛ شنیدن خاطرات و میزان اعتقادات مردم مازندران برای دفاع از منطقه خود ستودنی است.

مازندران مهد فیلم، هنر و هنرمند است

نجفی افزود: جوانان امروز بسیار انعطاف پذیر هستند، اما بسیار تحت تاثیر زندگی شهدا قرار می‌گیرند بنابراین ما نیز باید در ساخت فیلم‌ها تمام تلاش خود را کرده و بر مبنای واقعیت‌ها بسازیم.

وی گفت: رزمندگان هیچ کدام به دنبال سمت و پولی نبودند و امروز هم دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها اگر خدا نخواسته جنگی باشد همیشه پای کار نظام هستند.

این کارگردان مازندرانی ابراز داشت: مازندران مهد فیلم، هنر و هنرمند است، اما حامی نداریم، به طور مثال سوادکوه و بابلسر نشان‌گر ساخت لوکیشن‌های فیلم است که امیدواریم توجه ویژه‌ای به آن شود.

نجفی با بیان اینکه از جوانان و نوجوانان علاقمند به بازیگری در مازندران برای ساخت‌ها فیلم‌ها قطعا استفاده خواهد شد، گفت: دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی داریم که از دل آن‌ها بازیگران انتخاب می‌شوند و در فیلم‌ها و مستند‌های دفاع مقدسی بازی می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تنها خواسته ما حمایت مسئولان است، متذکر شد: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران بسیار در راستای ساخت فیلم و نامه‌نگاری‌ها کمک حال بودند و امیدوارم سایر مجموعه‌ها و نهاد‌ها نیز به ما کمک کنند چراکه ما در راستای نشان دادن فرهنگ خود تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار