سخنگوی شورای نگهبان:

طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص ارسال می‌شود/ نظارت شورای نگهبان ضامن سلامت انتخابات است

طحان نظیف گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه در رفت و آمدی که بین مجلس و شورای نگهبان داشت بسیاری از ایرادات آن رفع شد ولی مجلس بر روی یکی از مواد ایراد گرفته شده این مصوبه اصرار دارد و طبیعتا مصوبه به مجمع تشخیص ارسال می‌شود.
کد خبر: ۵۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ - 15March 2023

شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به عملکرد شورای نگهبان در حوزه مصوبات سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا امروز ۵۹‌ مصوبه از مجلس شورای اسلامی دریافت شد که پس از بررسی‌های شورای نگهبان از این تعداد ۲۸ مورد لایحه و ۳۱ طرح بوده است که ۱۲ مصوبه در مرحله اول و ۲۴ مصوبه پس از رفع ایرادات مورد تایید قرار گرفت؛ همچنین ۲۳ مورد ایراد شورای نگهبان بوده که در حال اصلاح است.

طحان نظیف گفت: این‌ مصوبات دارای ۷۷۳ ماده و ۳۷۰‌ تبصره بوده که مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان از ابتدای سال تا کنون ۲۴ اساسنامه ارسالی از دولت را مورد بررسی قرار داد که ۲۱ مورد تایید و سه مورد در حال رسیدگی است این اساسنامه‌ها در قالب ۳۳۷ ماده و ۹۷ تبصره بود.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون شورای نگهبان به ۱۶۲ نامه ارسالی دیوان عدالت اداری پاسخ داد که از ۱۲۹ مورد اعمال نظر شده، ۱۰۲ مورد تایید و ۲۷ مورد خلاف موازین شرعی بود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها به دلیل برخی ابهامات به مجلس بازگردانده شد تا پس از رفع ابهامات، دوباره در شورا مورد بررسی قرار بگیرد. در مجموع در مدت یک سال گذشته ۱۱۸ جلسه در شورای نگهبان برگزار شده که ۸۷ جلسه صحن و ۳۱ جلسه برای فقهای شورای نگهبان بوده است.

طحان نظیف با بیان اینکه از جلسه قبل تا کنون پنج طرح و لایحه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح شفافیت قوای سه گانه بود که برای رفع ایرادات در رفت و آمد با مجلس بود و مجلس بر یکی از ماده‌ها تاکید داشت به همین دلیل چون‌ مورد ایراد شورای نگهبان بود به مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ ارجاع داده شد.

وی درخصوص بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ افزود: لایجه بودجه ۱۴۰۲‌را به صورت رسمی روز شنبه دریافت کردیم اما به صورت غیر رسمی بودجه مورد بررسی قرار گرفت و تا کنون ۱۶ جلسه برگزار شد و نتبجه آن دیشب به مجلس اعلام شد.

طحان نظیف ادامه داد: در بررسی بودجه ۱۴۰۲ ایراد در شاکله بودجه نبود؛ اصلاح زمان‌بندی، موضوعات پیش ثبت‌نام‌ها، تغییرات نسبت به احکام تبلیغات و تخلفات، نقش آفرینی قانونمند احزاب، عینی‌تر شدن شرایط نامزدها از جمله موضوعاتی است که امیدواریم در اصلاح قانون انتخابات مدنظر مجلس قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مجلس مصوبه‌ای مبنی بر این داشت که خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان باید مالیات دهند که این موضوع در شورای نگهبان بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت نیز در شورای نگهبان بررسی و به دلیل ایرادات به مجلس ارجاع شد.از نظر شورای نگهبان این طرح با ابهاماتی مواجه است که در روزهای آینده گزارشی در این مورد ارائه خواهم داد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر دولت و مجلس در بحث بودجه گفت: بر اساس قانون اساسی، مجلس باید بودجه را بررسی و تصویب کند. بحث‌های کارشناسی میان دولت و مجلس در جریان است و ما در شورای نگهبان باید این موضوع را با شرع و قانون اساسی تطبیق دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات برای انتخابات سال ۱۴۰۲ می‌رسد؟ اظهار کرد: این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امیدواریم به انتخابات پیش رو برسد.

طحان نظیف درباره اولویت‌های شورای نگهبان در اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: اصلاح زمان‌بندی و اعلام نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، تغییرات نسبت به احکام تبلیغات و تخلفات و عینی‌تر شدن شرایط نامزدها از جمله اولویت‌های شورای نگهبان است. امیدواریم موضوعاتی که خلأ نظام انتخاباتی ماست، در این قانون برطرف شود.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری دارد، گفت: ما نسبت به جزئیات این موضوع هنوز اطلاعی نداریم اما دغدغه مند هستیم.

طحان نظیف افزود: موضوع ساماندهی خدمت وظیفه عمومی بسیار مهم است و اینکه از فرصت سربازی به خوبی استفاده شود، دغدغه همه ماست. با همراهی مجلس و دولت و ستاد کل نیروهای مسلح اقدام حمایتی خوبی در لایحه بودجه امسال مبنی بر افزایش حقوق سربازان انجام و تصویب شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: هر طرحی درباره ساماندهی خدمت وظیفه عمومی باید با همراهی نیروهای مسلح باشد و شورای نگهبان هم از هر طرحی که به کارآمدتر شدن این وضعیت بیانجامد، استقبال می‌کند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار