دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

افراط‌گرایی غربی؛ از جنگ اوکراین تا قلب اروپا

آنچه این روز‌ها در اروپا و آمریکا در سطح کلان حاکمیتی رخ می‌دهد، نشان از حقایقی دارد که چرایی و چگونگی شکل‌گیری جریان‌های افراطی و تروریستی و همچنین نقش‌آفرینی آن‌ها در جنگ اوکراین را آشکار می‌سازد.
کد خبر: ۵۷۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۱ - 19March 2023

افراط‌گرایی غربی؛ از جنگ اوکراین تا قلب اروپاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- علی ترکمانی؛ اخیراً سازمان امنیت داخلی آلمان معروف به «دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی» اعلام کرده؛ از زمان شروع جنگ در اوکراین، ۶۱ مجرم افراطی با انگیزه‌های سیاسی، از آلمان عازم مناطق جنگی در اوکراین شده و برآورد می‌شود که همچنان حدود نیمی از آن‌ها هنوز در اوکراین باشند.

دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان دلیل اعلام این آمار‌ها را آمادگی برای مقابله با رفتار‌های شخصی افراط‌گرایانه عنوان کردند، حال آنکه دولت‌مردان این کشور، آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی که در جنگ اوکراین دخالت دارند، تلاش می‌‎کنند تا خود را از اتهام دست داشتن افراط‌گرایان در اوکراین تبرئه کنند.

با این وجود اسناد متعددی از حضور رسمی تروریست‌ها و افراط‌گرایان در جمع نیرو‌های اوکراینی خبر می‌دهد که از جمله آن‌ها تصاویر منتشر شده از نیرو‌های ارشد اوکراینی بود که نشان داعش را بر روی لباس‌هایشان داشتند.

این تصاویر نشان می‌داد داعشی‌ها در چارچوبی سازمان‌دهی شده به عنوان بخشی از کمک‌های غرب علاوه بر تسلیحات در اختیار کی‌یف قرار گرفته‌اند.

پیش از آن نیز برخی منابع مخالف سوری به نقل از عناصر گروهک‌های تروریستی و شبه نظامیان مسلحِ نزدیک به ترکیه در ادلب، عنوان کردند که ده‌ها تروریست وابسته به «القاعده» با حمایت و فشار گروه تروریستی سابق جبهة النصره (هیأت تحریر الشام کنونی) از ادلب به اوکراین رفته‌اند.

گزارش‌های رسمی روسیه نیز حکایت از آن دارد که هزاران مزدور افراط‌گرا و تروریست از سراسر جهان توسط غرب به اوکراین آورده شده‌اند.

اگرچه کشور‌های غربی مدعی عدم حضور مستقیم در جنگ اوکراین هستند، اما سرباز‌گیری از تروریست‌ها و افراط‌گرایان و هم‌زمان اصرار اروپا و آمریکا به ارسال تسلیحات برای کی‌یف خلاف این ادعا‌ها را به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر اینکه چنین شرایطی موجب نگرانی‌های متعددی در جهان از پیامد‌های تسلیح تروریست‌ها و افراط‌گرایان به تجهیزات نظامی شده، گزارش‌ها از فساد ساختاری در میان مقامات ارشد نظامی و سیاسی اوکراین و نقش آن‌ها در فروش تسلیحات و کمک‌های غرب به بازار آزاد حکایت دارد.

غرب برای پنهان‌سازی این فساد سیستماتیک «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را وادار به تغییراتی در ساختار سیاسی و نظامی کرد، اما فساد در این کشور چنان گسترده است که این برکناری‌ها نتوانسته‌اند تغییری در خطر رسیدن تسلیحات پیشرفته غربی به دست افراط‌گرایان شوند.

اخیراً راشاتودی در گزارشی از خرید و فروش تسلیحات سبک و سنگین غربی ارائه شده به اوکراین در بازار سیاه خبر داده که با قیمت‌های پایین و به آسانی به خریداران عرضه می‌شود.

همچنین «گرائم بیگار» مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت انگلیس (NCA) از احتمال بالای قاچاق تسلیحات ارسالی از سوی کشور‌های غربی به اوکراین، به خارج از این کشور و دسترسی گروه‎‌های تروریستی به آن خبر داد و «ایزومی ناکامیتسو» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی این سازمان در امور خلع سلاح تأکید کرده است که خطر دسترسی تروریست‌ها به تسلیحات غربی ارسال شده به اوکراین بسیار بالاست.

گرچه جهانیان اذعان دارند که راهکار حل بحران اوکراین نه نظامی بلکه پای میز مذاکره است، سران کشور‌های غربی و ناتو با رویکرد‌هایی افراط‌گرایانه صرفاً بر گزینه نظامی تأکید داشته و صراحتاً عنوان می‌کنند که فقط نابودی روسیه می‌تواند پایانی بر این جنگ باشد.

البته این افراط‌گرایی‌ها محدود به مقامات سیاسی و نظامی غربی نیست و دامنه آن به عرصه رسانه‌ای نیز رسیده است. به عنوان نمونه بی‌بی‌سی، «گری لینکر» خبرنگار ورزشی را به خاطر انتقادی ساده از سیاست سرکوب پناه‌جویان، از ادامه فعالیت منع کرد؛ بنابراین می‌توان در نظر گرفت که اگرچه غرب همچنان تلاش دارد تا خود را ناجی جهان معرفی کند، اما چنین اقداماتی تنها به رشد و گسترش دیدگاه‌ها و تفکرات افراط‌گرایانه خواهد انجامید.

از سوی دیگر این افراط‌گرایی‌ها خود را در قالب تروریسم اقتصادی و تحریم علیه سایر کشور‌ها نیز آشکار کرده به گونه‌ای که به گفته «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قهری یک‌جانبه، تحریم‌های غرب جنایت علیه بشریت و ناقض تمام قوانین بین‌المللی است.

باید گفت جهان تجربه تلخ قدرت‌یابی افراط‌گرایان را در دو جنگ جهانی مشاهده کرده و راه‌کار جایگزین برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ، فقط اجماع جهانی در نظم نوین چندقطبی علیه یک‌جانبه‌گرایی‌ها است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار