واکنش وزیر خارجه آمریکا به توافق ریاض و تهران

وزیر خارجه آمریکا پس از گذشت چند روز در نهایت به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط واکنش نشان داد.
کد خبر: ۵۷۹۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱ - 16March 2023

واکنش وزیر خارجه آمریکا به توافق ریاض و تهرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، با گذشت چند روز از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در نهایت «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره این توافق واکنش نشان داد.

بلینکن روز گذشته (چهارشنبه) در جریان یک کنفرانس خبری در دانشگاه «آدیس آبابا» در حین سفر به اتیوپی در خصوص ازسرگیری روابط تهران و ریاض ابراز خوشبینی کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ابراز خوشبینی خود نیز بار دیگر شک و شبهاتی درباره پایبندی ایران به تعهداتش مطرح کرد و گفت: «اگر این توافق واقعاً محقق شود و به‌ویژه اگر ایران به تعهداتی که ظاهراً مطرح کرده،‌ عمل کند، باز هم مثبت خواهد بود».

وی ادامه داد: «از دیدگاه ما، هر آن‌چه که بتواند به کاهش تنش‌ها، جلوگیری از درگیری، و مهار اقدامات خطرناک یا ثبات‌زدای ایران کمک کند، چیز خوبی است».

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به نقش چین در از سرگیری روابط تهران و ریاض اشاره کرد و گفت: ««من فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها در جاییکه می‌توانند، اقدام کنند و مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

پیش از این نیز روز سه شنبه هفته جاری، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در کاخ سفید در خصوص توافق تهران و ریاض گفته بود: «امیدواریم که توافق بین تهران و ریاض به توقف جنگ در یمن منجر شده و باعث توقف حملات علیه سرزمین‌های عربستان سعودی شود».

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که توافق میان عربستان و ایران نمایانگر افول قدرت واشنگتن در منطقه غرب آسیا است و بسیاری نیز در تحلیل‌های خود نوشتند که ایالات متحده در غرب آسیا کیش و مات شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها