یادداشت/ روح‌الله سهرابی

برگزاری حساس‌ترین دوره «فیلم مقاومت»

مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی و عضو رسمی انجمن علوم سیاسی ایران در قالب یادداشتی به بهانه هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت به اهمیت برگزاری این رویداد پرداخت.
کد خبر: ۵۷۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵ - 17March 2023

برگزاری حساس‌ترین دوره «فیلم مقاومت» / این فقط یک جشنواره نبودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «روح‌الله سهرابی» مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی و عضو رسمی انجمن علوم سیاسی ایران به بهانه برگزاری هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در قالب یادداشتی به اهمیت برگزاری این رویداد پرداخت.

در متن این یادداشت با عنوان «جشنواره‌ای که صرفاً یک جشنواره نبود» آمده است:

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با شعار گفتمان مقاومت، نهضت جهانی مستضعفین و آزادی قدس شریف در خلیج فارس برگزار و در هفدهم اسفندماه ۱۴۰۱ به کار خود پایان داد. بی‌شک هر فعالیت نظام‌مندی در گرو تلاش خردمندانه دو گروه است؛ گروه اول اهل اندیشه و معرفتی که در بستر فرهنگ ایران اسلامی، با الهام از حماسه پایداری و مقاومت و نقش آن بر بستر هنر هفتم، دست به آفرینش آثار سینمایی نابی زده‌اند که ضمن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بار اصلی ایدئولوژیک‌ترین جشنواره سینمایی کشور در عرصه سینما را به دوش می‌کشند و گروه دوم مدیران و دست‌اندرکارانی که نقش بارز و مشارکت ارزشمندشان به تنظیم و برگزاری چنین رویداد باشکوهی منتهی شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با ۳ هدف کلان؛ ۱- تعیین مصادیق برتر سینمایی،۲- الگودهی، جهت‌دهی و تأثیرگذاری بر حیطه فرهنگ مقاومت و پایداری، ۳- تقدیر و ترغیب هنرمندان و فیلمسازان داخلی و خارجی به ادامه فعالیت سازنده، پویا و اثرگذار، یکی از حساس‌ترین دوره‌های برگزاری خود را پشت سر گذاشت. تعداد مخاطبان، دایره تأثیرگذاری این جشنواره در گستره موضوع مقاومت، جنس و میزان توانمندی هنرمندان شرکت‌کننده در آن، کیفیت آثار شرکت‌کننده، سطح علمی و هنری شرکت کنندگان، اساتید و داوران، مبین جایگاه بلند این جشنواره به‌عنوان یکی از اثرگذارترین رویداد‌های هنری کشور در عرصه تبیین فرهنگ مقاومت است.

با این توصیف، جشنواره فیلم مقاومت، رویدادی است که حضور در میدان آن، یک ارزش برای هنرمند تلقی می‌شود و بی‌تردید آثار منتخب در این جشنواره، ضمن اثرگذاری و پذیرش توسط مخاطب، به لحاظ محتوا نیز به عنوان الگو و سرمشق، به تبیین نقش فرهنگ مقاومت در امنیت داخلی و افزایش اعتبار و عزت خارجی کشور می‌پردازند. بر این اساس فرهنگ مقاومت که یکی از موضوعات بنیادین ساختار سیاسی ایران محسوب می‌شود با بهره‌گیری از مولفه‌هایی چون؛ استکبار ستیزی، گفتمان سازی، احیا و تقویت هویت دینی و ملی می‌تواند ما را در مقابله با جنگ نرم یاری نماید.

اقداماتی که تحت لوای ناتوی فرهنگی موجب استحاله فرهنگ دینی و ملی، ترویج افکار و اندیشه‌های غربی، نهادینه کردن بی فکری و لاقیدی، تشدید گرایشات قومی و نژادی، ارزشگذاری بر مصرف زدگی و تجمل گرایی و… شده است؛ لذا برای مقابله با این رویکرد که ناشی از تغییر رویه نظام سلطه است، بدیهی است اهمیت حضور هنرمندانی در قامت مبلغین و مبشرین خدا محوری، خود باوری، استکبار ستیزی، اعتماد به نفس و ایجاد پیوند مستحکم میان اعتقادات، باور‌ها و اخلاق ضرورتی انکار ناپذیر است و ایشان چنانچه به جایگاه رفیع ابزاری که در دست دارند واقف باشند می‌توانند افق روشنی جهت رسیدن به امنیت پایدار در کشور را ترسیم کنند چرا که به‌قول شهید آوینی «شاید جنگ خاتمه یافته باشد، اما مبارزه هرگز پایان نخواهد یافت».

از این روست که جشنواره مقاومت فقط یک جشنواره سینمایی نیست بلکه خط مقدم تفکری ضد امپریالیسم و دریچه‌ای ست باشکوه به جهان سینمای ایدئولوژیک و مامنی برای آزاداندیشان عرصه‌ی هنر - صنعت سینما. حال اگر اختتامیه‌اش بر روی ناو پرصلابت شهید رودکی بر روی آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار گردد (که شد)، معنا و مفهوم پیش گفته عینیت بیشتری پیدا خواهد کرد که البته عینیت بیشتری پیدا کرد!

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار