نماینده ایران در اجلاس آیسسکو؛

ایران آماده اشتراک گذاری دستاوردهای علمی خود با جهان اسلام است

نماینده ایران در اجلاس سازمان جهان اسلام برای آموزش، علوم وفرهنگ (آیسسکو) درپاکستان با تاکید برمرجعیت علمی وتولید علم به عنوان راهکار گسترش رفاه دربین ملت‌های مسلمان گفت: پیام وزیر علوم کشورمان به این اجلاس این بود که ایران آماده به اشتراک گذاشتن دستاورد‌های علمی خود با سایر کشور‌های جهان اسلام است.
کد خبر: ۵۷۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷ - 20March 2023
ایران آماده اشتراک گذاری دستاوردهای علمی خود با جهان اسلام استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، پنجمین اجلاس مسئولان آموزش عالی جهان اسلام، توسط آیسسکو به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه کامستک و مشارکت کمیسیون آموزش عالی پاکستان در شهر اسلام‌آباد پایتخت این کشور آغاز شد و نشست اختتامیه نیز عصر امروز با حضور وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان و هیات‌های شرکت کننده، از جمله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
«رضا صحرایی» نماینده ایران و رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در پایان اجلاس آیسسکو طی مصاحبه با ایرنا در اسلام‌آباد گفت: پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در نشست افتتاحیه این نشست قرائت شد که طی آن ضمن تاکید برمرجعیت علمی و تولید علم، آمادگی کشورمان برای به اشتراک گذاشتن دانش و دستاورد‌های ملی در حوزه فناوری، نوآوری و علوم نوین به کشور‌های جهان اسلام اعلام شد.
 
وی افزود: پیام وزیر علوم کشورمان این بود که مرجعیت علم و تولید علم باعث می‌شود ما در جهان سربلند باشیم و ملت‌های مسلمان هم در رفاه و آرامش قرار بگیرند.
 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:پیشنهاد‌هایی نیز در این اجلاس مطرح شد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. با توجه به نقش تاثیرگذار معلمان در انتقال دانش به نسل بعدی و آفت‌های پیش روی فرهنگ اصیل کشور‌های مسلمان، پیشنهاد برگزاری نخستین اجلاس مشترک معلمان موفق و سرآمد جهان اسلام در تهران ارائه شد که در صورت اجماع در آیسسکو دانشگاه فرهنگیان کشور آمادگی میزبانی این اجلاس را دارد.
 
وی با طرح پیشنهاد دیپلماسی نخبگانی و آمادگی ایران برای تربیت معلمان و اساتید المپیاد‌های علمی کشور‌های مسلمان، به برگزاری نشست‌های فرعی در حاشیه اجلاس آیسسکو اشاره واظهار داشت: ایران در اکثر این پنل‌ها فعال بود و نقطه نظرات کشورمان درباره موضوعات تضمین کیفیت در آموزش عالی، مدیریت و رهبری آموزش عالی، هوش مصنوعی و آموزش مجازی و چالش‌های پیش روی آن تشریح شد.
 
نماینده ایران گفت:موضوع مهم "فرهنگ" در این اجلاس مغفول ماند و محوریت اصلی همه نشست‌ها بحث فناوری‌های نوین بود، به همین جهت، عموم مسوولان شرکت کننده نیز از دانشگاه‌های فنی و مهندسی بودند. با این حال، ایران به موضوع فرهنگ اشاره کرده و نظر اعضای اجلاس را نسبت به تهدیدات پیش روی فرهنگ جهان اسلام جلب کرد.
 
صحرایی گفت: بحث جهانی شدن و خطر حذف خرده فرهنگ‌ها، حفظ زبان مادری و نقش آن در تقویت قوای شناختی انسان‌ها و اینکه چند زبانه بودن یک ظرفیت خوب در جهان اسلام محسوب می‌شود، از بحث‌های مهم ما در نشست‌های دو و چندجانبه با روسای دانشگاه‌های کشور‌های مسلمان بود.
 
وی افزود: اهمیت مقوله زن و خانواده نیز مطرح شد، نگاه اسلام به جایگاه زن و همچنین جایگاه خانواده به عنوان ترکیبی از والدین و فرزندان و خطرات پیش روی مفهوم خانواده، به ویژه قرائت ناصواب برخی از مکاتب جدید غربی از این مفهوم مورد بحث قرار گرفت.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: علاقه فراوان مردم پاکستان به مردم ایران و روابط دیرینه فرهنگی دو کشور یک ظرفیت خوبی برای رشد همکاری‌های علمی، آموزشی، دانشگاهی و فرهنگی است؛ لذا انعکاس نقاط مثبت و قوت کشور پاکستان در داخل ایران می‌تواند به بهبود این تعاملات کمک کند.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها