مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان تاکید کرد؛

لزوم ایجاد نهضت ترجمه کتب دفاع مقدس

سرهنگ «رشیدی» گفت: اگر بخواهیم فرهنگ دفاع مقدس را تبدیل به یک فرهنگ جهانی کنیم نیازمند نهضت ترجمه هستیم؛ با ترجمه کتب حوزه ایثار و شهادت می‌توانیم نقش مهمی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به دنیا داشته باشیم.
کد خبر: ۵۷۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱ - 20March 2023

ایجاد نهضت ترجمه کتب دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در دیدار با روسای دانشگاه‌های لرستان که در سالن جلسات موزه دفاع مقدس لرستان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه‌ها در دفاع مقدس نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

سرهنگ رشیدی افزود: اگر بخواهیم فرهنگ دفاع مقدس را تبدیل به یک فرهنگ جهانی کنیم نیازمند نهضت ترجمه هستیم؛ با ترجمه کتب حوزه ایثار و شهادت می توانیم نقش مهمی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به دنیا داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در تولید آثار دفاع مقدس بایستی مخاطب را در نظر داشت با توجه به نیاز روز آثار را تولید و ترجمه کرد.

وی با اشاره به تدریس زبان‌های عربی و انگلیسی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های زبان و ادبیات  انگلیسی و زبان و ادبیات عرب گام موثری در پیشبرد اهداف نهضت ترجمه آثار دفاع مقدسی است.

سرهنگ رشیدی گفت: برخی از فرماندهان و نیروهای عراقی شرکت کننده در جنگ تحمیلی خاطرات خود را از آن دوران نوشته‌اند اگر خاطرات آنها با زبان‌های فارسی و انگلیسی ترجمه شود مورد توجه جوانان قرار می گیرد و از زبان خود عراقی‌ها نیز با شرایط آن زمان که در مناطق جنگی حاکم بوده است آشنا می‌شوند.

در ادامه این دیدار «علی نظری» رئیس دانشگاه لرستان نیز اظهار داشت: در راستای نهضت ترجمه کتب دفاع مقدس لرستان تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه لرستان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منعقد می‌شود.

وی افزود: ده سال است که رشته ادبیات پایداری در دانشگاه لرستان تدریس می شود و  دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته علاقمند به نگارش کتب حوزه ایثار و شهادت هستند و برخی از این عزیزان تاکنون آثار ادبی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس نگاشته اند.

 نظری با اشاره به همایش ملی «مقاومت و پایداری» با تأکید بر شهدای والامقام استان لرستان تصریح کرد:  قرار بود ۲۲ اسفندماه امسال هم‌زمان با روز بزرگداشت مقام شهدا به میزبانی دانشگاه لرستان برگزار شود که زمان برگزاری آن به اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ موکول شد.

 رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد:  از مهم‌ترین موضوعات این همایش ملی می‌توان به مبانی و اصول مقاومت و پایداری از منظر آموزه‌های اسلامی، شاخصه‌ها و الگوهای مقاومت و پایداری، دستاوردهای مقاومت و پایداری از منظر آموزه‌های اسلامی، چالش‌های مقاومت از منظر آموزه‌های اسلامی، گفتمان‌سازی مقاومت از منظر آموزه‌های اسلامی، شهدای استان لرستان است.

 وی خاطرنشان کرد: پذیرش مقالات برای این همایش ملی که از سوی کمیته دانشگاهیان کنگره ملی بزرگداشت شهدای استان لرستان برگزار می‌شود، از ۱۸ بهمن‌ماه امسال آغاز شده و تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می‌توانند به تارنمای همایش به نشانی https://www.lu-hamayesh.info مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار