ما متحدیم/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هنرمندان تئاتر خیابانی در راهیان نور درخشیدند

همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با کمترین حمایت‌ها و بی‌مهری مدیران مسئول، بهترین بازخورد و بیشترین اثربخشی را در راهیان نور داشته است.
کد خبر: ۵۷۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷ - 21March 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، این روزها خیل عظیم راهیان نور به اوج خود می رسد و استان خوزستان عطرآگین شهداست. یادمان‌هایی که جای پای مردان بزرگ و زنان مقاوم هستند که در این خاک پیدا و پنهان نشانه دارند، اینجا دیار راد مردانی از جنس حماسه و ایثار است.

جوانان و نوجوانانی که از دیار ایران زمین به این مناطق می‌آیند تا روایت حماسه‌ها را از نزدیک ببینند و شنونده راویان دفاع مقدس در سطح یادمان های دفاع مقدس باشند.

پیر و جوان، زن و مرد، از هر قشر و تبار و قومیت این روزها میهمان خوزستان هستند و خوزستان قهرمان بار دیگر نشان داد ظرفیت عظیم بزرگ و مردمی راهیان نور جلوه گاه عشق و ایثار است تا به فرموده رهبر انقلاب، این فرصت را غنیمت بشماریم.

این روزها راهیان نور با رنگ و بوی دیگری دارد و نقل محافل راهیان نور روایت های هنرمندان در قالب تئاتر خیابانی راهیان نور است، اتفاقی کم‌نظیر و تاثیرگذار که رونق بخش یادمان های دفاع مقدس است

شنیدن کی بود مانند دیدن

جمعیتی که کنار یادمان به تماشای ایستادند هر کدام از استان های مختلف کشور به اینجا آمده‌اند تا حماسه ها و رشادت های مردان این دیار را بشنوند اما شنیدن کی بود مانند دیدن و این روایت‌ها از شنیداری به تصویری تبدیل می‌شود و اینجاست که کاربرد هنر "تئاتر خیابانی" نشان دهنده اوج ظرفیت بالای این قالب تاثیرگذار ماندگار را نشان می دهد.

پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با حضور ۱۴ گروه نمایشی این روزها رونق بخش پایان نور است وگروه هایی از استان‌های اصفهان، فارس، لرستان، همدان،کردستان، ایلام، تهران و لرستان، در کنار گروه های نمایشی خوزستان ارزشها و شهادت ها را نشان می‌دهند.

هنرمندانی مخلص و جهادی که این روزها در میان حجم کثیری از فشارها و انتقاداتی که برای همراهی شان انجام شده بود و با وجود مشغله های کاری ومعیشتی "تئاتر خیابانی راهیان نور"را فارغ از جایزه ها و رتبه ها و نگاه سلیقه‌ای و جشنواره‌ای به یادمان های دفاع مقدس خوزستان آمده اند تا با هنرنمایی بار دیگر نشان بدهند که هنرمندان در دفاع از ارزش ها و ترویج فرهنگ ایثار شهادت همچنان ثابت قدم هستند.

هنرمندانی که با کمترین امکانات به میدان آمده اند تا جلو ایی از هنر متعهد و ارزشی را به نمایش بگذارند.

زندگینامه شهدا دستمایه هنرمندان

آثار نمایشی راهیان نور در برگیرنده مفاهیم مقاومت و ایستادگی برای مردم در حال اجراست و معرفی شهدای شاخص و محوری عملیات ها ،ابعاد شخصیت سردار سلیمانی و ایثارگران ازدیگر موضوعات این دوره از همایش است. نمایش خیابانی با ظرفیت بالا توانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

آن طرفتر در میان سیل جمعیت گویا مادری به دنبال فرزند خود است هراسان و ملتهب از این سو به آن سو می رود، جمعیت را درگیر خود می کند ،سراغ فرزند خود را می گیرد،گویا فرزندش ۱۹ سال بیشتر سن ندارد، از اجتماع افرادی برای کمک به این مادر کهنسال می شتابند، اما اتفاق چیز دیگری است... رضا ۱۹ ساله اعزامی از آذربایجان غربی رزمنده ای است که برای آخرین بار با مادرش خداحافظی می کند و در سال ۶۵ به میدان آتش و زخم می رود و هیچگاه باز نمی گردد.

این روایت نمایشی از هنرمندان استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه به کارگردانی حدیث راد است که اینگونه نمایشی را به اجرا درآوردند و جمعیت را با تا انتها با خود همراه کردند تا روایتگر رضای ۱۹ ساله اهل ارومیه باشند.

اتفاقی کمنظیر در راهیان نور

تئاتر خیابانی راهیان نور اتفاقی کم نظیر و بی بدیل برای انتقال مفاهیم ارزشی و معرفی شهدای شاخص استان هاست.

فرصتی برای هنرنمایی هنرمندان متعهد است که می بایست از سوی مدیران فرهنگی کشور حمایت جدی صورت گیرد.

با یکی از تماشاگران به گفتگو می نشینم سمانه از استان چهارمحال و بختیاری با دیدن این نمایش اشک های خود را پاک می‌کند، هرچند که سخن گفتن برایش سخت و دشوار بود اما از کیفیت بازی بازیگران و قصه نمایش تعریف می کند و می گوید تا به حال در یادمانهای دفاع مقدس تئاتر خیابانی ندیده بودم و این برای اولین بار است که تماشاگر این جنس از تئاتر دفاع مقدس می شود.

سمانه کارشناس کامپیوتر است و می گوید این نمایش باورپذیری بالایی داشت که ما را تا انتهای قصه نگه داشت و باعث شد لحظات ناب و احساسی را در میان مخاطبان به وجود آورد.

بعد از نمایش خیابانی "اینجا مادر ایستاده" حالا نوبت به اجرای نمایش "مسیر عاشقی" کاری از هنرمندان لرستانی می شود.
نمایشی با حال و هوای بومی و موسیقی های فکلور لرستان،با شروع نمایش بر جمعیت افزوده می شود کودکان هم اجرا را ایستاده تماشا می کنند.

نمایش خیابانی "مسیر عاشقی"به کارگردانی حسام شریعتمداری از بروجرد لرستان روایت گر پستچی نامه رسان ایست که با نامه های متعددی مواجه بود و در جنگ بعضی از این نامه ها را میخواند. این نمایش با استفاده از المان ها و نشانه های زیبا شناختی تصویر های بدیع و تعاملی را با تماشاگران ارائه می دهد و در قسمت هایی از این نمایش با فضاسازی های متعدد همچون جشن تولد و ازدواج، روند نمایش را تا پایان به سمت جنگ و مقاومت ادامه می دهد.

با پایان یافتن این نمایش با یکی از خادمان راهیان نور به گفتگو می نشینم غلامرضا اهل تهران است و در سری اول خادمی راهیان نور و خدمت رسانی به کاروان‌های راهیان نور ثبت نام کرده است.وی از تجربه تماشای تئاتر خیابانی در کنار "تئاتر شهر" و در ایستگاه های متروی تهران می گوید وبا ابراز خرسندی از این اتفاق ارزشمند در یادمان ها می گوید: فکر نمیکردم روزی در این بیابان ها و این یادمان های دفاع مقدس خبری از هنر و تئاتر خیابانی باشد!

اما اجرای این هنرمندان باعث می شود لحظاتی کاروان های راهیان نور به عنوان یک توقف کوتاه و سرگرمی به مفاهیم ارزشمند جنگ و دفاع مقدس پی ببرند.

غلامرضا دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه تهران است در ادامه می افزاید ای کاش در کنار اجرای گروه های تئاتر شاهد اجرای گروه های سرود هم بودیم که می تواند بسیار ارزشمند و مفید باشد.

این دانشجوی اهل تهران با تحسین گروه اجرایی با خنده می گویند برخی شهدا نیز هنرمند بودند که از صحنه های تئاتر به جبهه های جنگ رفتند و هیچ گاه بازنگشتند.

گویا غلامرضا خادم راهیان نور از هنرمند شهیدی سخن میگوید که برایش آشناست.

پس از اجرا هر یک از مادران شهید حاضر در کاروان های راهیان نور از بازیگران این نمایش ها تقدیر و تشکر می کند،برخی با آنها عکس یادگاری می گیرند و برخی جوان ها برای حضور در عرصه های هنری از آنها مشورت می گیرند.

قالب هنری واستخراج گنج

اینجا یکی از راویان دفاع مقدس با اشک های حلقه زده سراغ هنرمندان را می‌گیرد و از آنها صمیمانه تشکر می کند او می گوید:این توفیق بزرگی برای شما هنرمندان بود که امروز در کنار این یادمان ها و بر روی این خاک مطهر اجرای برنامه داشتید و این دلهای تماشاگران را شهدایی کردید و چه سعادتی بزرگتر از این؟

راوی دفاع مقدس حاضر در یادمان این اقدام برگزاری پنجمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور را ارزشمند توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد رهبر ما بارها فرمودند هر موضوع و هرچیزی که با هنر آمیخته شود ماندگار خواهد شد و چه موضوعی بهتر از این جنگ هشت ساله ما که یک گنج بزرگ بود و باید توسط هنرمندان استخراج شود.

این بار به یادمان "گلزار شهدای هویزه" می روند اینجا شاید پایان سفر من باشد اما اجراهای "تئاتر خیابانی راهیان نور" تا اول فروردین ۱۴۰۲ در یادمان های دفاع مقدس خوزستان ادامه دارد و این هنرمندان جهادی با تمام تلاش و انرژی خود می روند تا لحظات ماندگاری را خلق کنند و در زنده نگه داشتن یاد شهدا سهیم باشند.

یادمان های نهر خین، شلمچه، گلزار شهدای هویزه، فتح المبین، موزه جنگ خرمشهر، دهلاویه،اروند، میعادگاه هنرمندان متعهدی است که این روزها فارغ از دغدغه های شخصی و التهابات جامعه به نهادینه کردن ارزش های دفاع مقدس تلاش می کنند

همایشی با ویژگی های خاص

در این همایش خبری از توزیع جوایز ،رتبه‌ها ،لوح‌های تقدیر،سفارش های مجری و سالن های مجلل نیست، اینجا همه خاکی اند به رنگ یادمان های دفاع مقدس، به رنگ تپه ها و لباس ها و آثار به جا مانده از جنگ ۸ ساله تحمیلی، اینجا خبری از تندیس ها و تعریف و تمجید های داوران و بولتن های جشنواره‌ و اجراهای داور پسند نیست، اینجا محلی برای ابراز وجود و فرصتی برای تبانی نیست،اینجا زائرین و کاروانها تعین کننده هستند، گاهی محل اجرا را نیز بنا به شرایط آنها تغیر می کند.

موضوعات هم براساس سلیقه این افراد ومحل اجرا نگارش شده و در پس آن اتفاقات غیرقابل پیش بینی نیز ممکن است. همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور با کمترین حمایت ها و بی مهری مدیران مسئول، بهترین بازخورد و بیشترین اثربخشی را در راهیان نور داشته است.

مدیران فرهنگی کشور باید قدردان این هنرمندان متعهد باشند چراکه این چنین برای سربلندی ایران اسلامی در تمامی مقاطع و شرایط پای کار این نظام ایستاده اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار