معاون اول رئیس جمهور:

نقشه راه واگذاری فعالیت‌های صنعتی و دولتی به بخش خصوصی در حال تدوین است

مخبر گفت: امسال شاهد رشد چشمگیری در بخش سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی خواهیم بود.
کد خبر: ۵۸۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ - 22March 2023

نقشه راه واگذاری فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی دولتی به بخش خصوصی در حال تدوین استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: برنامه تفصیلی وضعیت حضور دولت در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی، پس از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تولید کنندگان و کارآفرینان در بهمن ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و در حال آماده سازی است.

وی پس از سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی و تأکید بر خروج تصدی‌گری دولت در حوزه اقتصاد، در گفتگویی افزود: در این برنامه که با کمک بخش خصوصی و کارشناسان دانشگاهی در حال آماده سازی است، به تفکیک موضوع، دستگاه و جغرافیا، مشخص شده که بخش‌های مختلف دولتی تا چه میزان در حال تصدی‌گری هستند و این موضوع شامل شرکت‌های دولتی و شبه دولتی نیز می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این نقشه راه با هدف مشخص شدن نقاطی است که دولت به سرعت می‌تواند از آن‌ها خارج شده و آن مأموریت‌ها را به بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بسپارد، گفت: برای بخش‌های دیگری که هنوز آمادگی خروج دولت از آن‌ها وجود ندارد، در حال برنامه‌ریزی زمان‌مند هستیم تا مساله‌های هر بخش برای خروج از تصدی‌گری، مرتفع شود.

وی افزود: خوشبختانه در تعاملات خوبی که با تولیدکنندگان، تجار و کارآفرینان بخش خصوصی در سال گذشته داشتیم ظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف ارزیابی شده و حالا وقت آن رسیده که این برنامه و ظرفیت سنجی‌ها عملیاتی گردد.

مخبر به طور مثال ظرفیت و اعلام آمادگی بخش خصوصی در اجرای طرح‌های نیمه تمام با استفاده از مدل مشارکت عمومی-خصوصی و همین طور اجرای پروژه‌های بزرگ ملی صنعتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت نیز تسهیل گری لازم را برای انجام این موضوعات و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی تدارک دیده است.

مخبر همچنین با اشاره به نامگذاری شعار سال جدید گفت: موضوع مهار تورم یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت در سال جاری است و بخشی از برنامه‌ریزی‌های آن در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده و به امید خدا مردم عزیز در سال جدید شاهد بهتر شدن وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و کنترل تورم خواهند بود.

وی با تاکید بر عزم دولت در هموارسازی بستر‌های سرمایه گذاری تصریح کرد: با توجه به چرخش راهبردی دولت و کشور به سمت استفاده از ظرفیت‌های بین المللی به ویژه قاره آسیا و همچنین کشور‌های منطقه، یک برنامه میان‌مدت عملیاتی برای سرعت گرفتن رشد اقتصادی آماده کرده ایم تا به اهداف مورد نظر در سیاست‌های کلی برنامه ۵ ساله هفتم برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه زمینه‌های لازم برای ورود سرمایه‌های خارجی و همچنین ساماندهی وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، تاکید کرد: بخشی از این اولویت‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته به ثمر نشست و امسال شاهد رشد چشمگیری در بخش سرمایه گذاری و تجارت خارجی خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور در پایان با تأکید بر همراهی دولت با بخش خصوصی گفت: دولت در سال جاری جلسات منظمی را برای تعامل و گفتگو با بخش خصوصی جهت فعال سازی توان مردمی در عرصه اقتصادی برگزار خواهد کرد تا بستر حضور بیش از پیش و مؤثر تجار و تولیدکنندگان داخلی در پروژه‌های داخلی و بازار‌های جهانی فراهم شود که این موضوع، رشد سرمایه‌پذیری کشور را ارتقا خواهد داد.

به گفته مخبر، دولت خودش را مکلف به تسهیل گری و رفع موانع بخش‌های پیشران خصوصی میداند و از بخش خصوصی دعوت میکند یاریگر دولت در اجرای طرح‌های عظیم ملی در جهت توسعه کشور باشند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار