دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

شرحی بر کتاب‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی جایزه ملی بهترین کتاب دفاع مقدس

سه کتاب برگزیده بخش‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی جایزه ملی بهترین کتاب دفاع مقدس که قهرمانان ایران را معرفی می‌کنند، معرفی شدند.
کد خبر: ۵۸۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷ - 31March 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه بیستمین دوره جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس برگزار شد و از برترین‌های بخش‌های مختلف تجلیل به‌عمل آمد.

در بخش‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی کتاب‌های «شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی»، «صبح روز نهم» و «گمشده مجنون» برگزیده این رویداد مهم ادبی معرفی شدند.

گروه مستند:
«شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی»

کتاب شهدای ایرانی پیرو ادیان توحیدی اثری از سعید زارع است که در انتشارات ستاد هماهنگی کانون‌ها فرهنگی مساجد کشور به چاپ رسیده است. این کتاب، درباره تمام شهدایی است که در ایران از کشور و وطنشان در برابر متجاوزان و بیگانگان دفاع کردند.

کشور ایران، همواره محل جنگ و جدال‌های مختلف بوده است. جنگ‌هایی که جان عزیزان بسیاری را گرفته است و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است. در میان شهیدان کشور، همه جور آدمی به چشم می‌خورد. پیر و جوان، زن و مرد با عشق، از جان و مال خود گذشتند و ایثار، دلاوری و شجاعتشان را به نمایش گذاشته‌اند.  

کتاب‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی جایزه ملی بهترین کتاب دفاع مقدس را بیشتر بشناسیم
سعید زارع در کتاب شهدای ایرانی پیرو ادیان توحیدی، نگاهی به زندگی شهیدان ایرانی پیرو ادیان توحیدی (ارامنه، آشوریان، کلدانیان، کلیمیان، زرتشتیان و صابتین مندایی) انداخته است و نامشان را ثبت کرده است تا تاریخ هرگز فداکاری آنان را از یاد نبرد. چرا که آن‌ها هم ایرانیانی بودند که در میان حافظان میراث فرهنگی و حامیان فرهنگ و تمدن این سرزمین نقش فعالی داشتند و برای آن که ایران، خانه خوبان شود، رنج دوران برده‌اند، مردمی که با شجاعت، شهادت را به جان خریدند، اما اجازه دست درازی دشمنان به این خاک را ندادند.
کتاب شهدای ایرانی پیرو ادیان توحیدی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم. کتاب شهدای ایرانی پیرو ادیان توحیدی را به تمام کسانی که دوست دارند با تمام شهدای ایرانی آشنا شوند، پیشنهاد می‌کنیم.  

بخشی از کتاب شهدای ایرانی پیرو ادیان توحیدی
امروزه اکثر کلیمیان در شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز و کرمانشاه ساکن هستند و جمع قلیلی نیز در یزد و کرمان و معدود شهر‌های دیگر زندگی میکنند. جمعیت کلیمیان ایران امروزه حدود ده هزار نفر تخمین زده می‌شود. از، اما کن مذهبی مقدس نزد یهودیان در ایران می ِ توان به آرامگاه استرومردخای در همدان، حبقوق نبی در تویسرکان، دانیال نبی در شوش و قیدار نبی در زنجان، اشاره کرد.

ََِآرامگاه چندین تن از علمای برجسته یهودی با نام هاراو اورش رگاء در یزد و حاخام ملا مشه هلوی در کاشان قرار دارد که مورد احترام ایرانیان مسلمان نیز هستند.

انقاب مشروطه موجب شد یهودیان برای نخستین بار در قرون اخیر در قانون اساسی به عنوان شهروند صاحب حقوق و امتیازات محسوب شوند. با تشکیل مجلس شورای ملی در دوران مشروطیت، اقلیت‌های دینی از کرسی نمایندگی برخوردار شدند و کلیمیان تا به امروز در همه دوره‌ها دارای نماینده بوده‌اند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مجلس خبرگان قانون اساسی نیز نماینده کلیمیان ایران حضور فعال داشت. کلیمیان طبق قانون اساسی دارای یک نماینده در مجلس شورای اسامی هستند. فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و شرعی جامعه کلیمی حول سه محور: ١. مرجع دینی کلیمیان؛ ٢. نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسامی و ٣. هیئت مدیره انجمن کلیمیان تهران، متمرکز است.
بر اساس آمار وزارت کشور چهار تشکل مربوط به ایرانیان کلیمی در سراسر کشور با ثبت رسمی به فعالیت فرهنگی، مذهبی و اجتماعی مشغول هستند. انجمن کلیمیان تهران که متولی امور فرهنگی و اجتماعی جامعه کلیمی در سراسر کشور است که در سال ١٣١٠ هجری شمسی به ثبت رسید. انجمن کلیمیان تهران بسان انجمن مادر است و سایر انجمن کلیمیان با همکاری و هماهنگی این انجمن، فعال هستند که عبارتند از: انجمن کلیمیان شیراز؛ انجمن کلیمیان اصفهان؛ انجمن کلیمیان کرمانشاه؛ انجمن کلیمیان همدان.

«صبح روز نهم»
تازه‌ترین اثر گلعلی بابایی با عنوان «صبح روز نهم» که به سرگذشت نامه سردار شهید مهندس «علی رضا نوری» قائم مقام فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) می‌پردازد.

«شهید علی رضا نوری» از مدیران کارآمد نظام در سال‌های نخست انقلاب اسلامی و از جمله فرماندهان برجسته میدانی سپاه در عرصه جنگ‌های نامتقارن و در صحنه نبرد‌های منظم دوران دفاع مقدس بود.

کتاب‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی جایزه ملی بهترین کتاب دفاع مقدس را بیشتر بشناسیم

مهندس نوری اصالتاً اهل شهرستان ساری از استان مازندران بود. این فرمانده به دلیل آن که از مدیران رده بالای راه آهن دولتی ایران و همچنین از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران منطقه ۱۰ استان تهران محسوب می‌شد، مسئولیت فرماندهی بخشی از نیرو‌های اعزامی از تهران به جبهه‌های جنگ را نیز بر عهده می‌گرفت.
«صبح روز نهم»؛ کتاب پانزدهم از مجموعه «بیست و هفت در ۲۷» است. این مجموعه، سرگذشت نامه‌های فرماندهان شهید لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) را در بر دارد.

زندگی نامه داستانی:
«گمشده مجنون»
کتاب گمشده مجنون نوشته‌ٔ مریم عباسی جعفری است. انتشارات روایت ۲۷ بعثت (واحد انتشاراتی نشر ۲۷) این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، زندگینامهٔ سردار شهید محمدرضا کارور را دربردارد؛ کسی که پیکرش هنوز در جزیرهٔ مجنون باقی است.

کتاب گمشده مجنون،  شهید محمدرضا کارور را به خوانندهٔ خود معرفی می‌کند. محمدرضا کارور در اسفندماه سال ۱۳۳۶ در روستای درده از توابع فیروزکوه به دنیا آمد.او در اسفندماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی در سن ۲۶‌سالگی، طیّ عملیات خیبر به شهادت رسید.

کتاب‌های مستند و زندگی‌نامه داستانی جایزه ملی بهترین کتاب دفاع مقدس را بیشتر بشناسیم
«نشر ۲۷» واحد انتشاراتی «مؤسسهٔ فرهنگی هنری روایت ۲۷ بعثت» است که با هدف انتشار آثار مکتوبی دربارهٔ ۸ سال جنگ میان ایران و عراق (درارتباط‌با لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله) فعالیت می‌کند. این نشر، آثار مستندی را در قالب‌های یگان‌نویسی، تاریخ شفاهی، کارنامهٔ عملیاتی و سرگذشت‌نامه عرضه کرده است. این مجموعه، روایت‌های خود را شبیه به داستان و با لحنی صمیمانه تهیه و تنظیم کرده؛ روایت‌هایی که مبتنی بر واقعیت‌هایی از زندگی سرداران شهید جنگ یادشده بوده است.

خواندن کتاب گمشده مجنون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم. خواندن این کتاب را به دوستداران ناداستان‌هایی مستند دربارهٔ زندگی شهیدان جنگ ایران و عراق پیشنهاد می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار