اخبار لحظه به لحظه از کابوس خونبار پاریس

3 روز در فرانسه اعلام عزای عمومی شد/ اتباع خارجی در بین کشته و زخمی‌شدگان/ تایمز اسرائیل: جامعه یهودیان فرانسه از حملات تروریستی پاریس باخبر بوده+تصاویر، فیلم و واکنش‌ها

چندین حمله و انفجار در پاریس به کشته شدن بیش از ۱۵۰ تن و گروگان گرفته شدن ۱۰۰ نفر منجر شد. در پی این حوادث،‌ هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیان فرانسه به پایتخت اعزام شدند.
کد خبر: ۵۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵ - 14November 2015

3 روز در فرانسه اعلام عزای عمومی شد/ اتباع خارجی در بین کشته و زخمی‌شدگان/ تایمز اسرائیل: جامعه یهودیان فرانسه از حملات تروریستی پاریس باخبر بوده+تصاویر، فیلم و واکنش‌ها

به گزارش گروه سایر رسانه های خبرگزاری دفاع مقدس، رسانههای فرانسه، بامداد شنبه از وقوع دو انفجار در نزدیکی «ورزشگاه استاد دو فرانس» خبر دادهاند. 

گزارشها حاکی از کشته شدن دهها نفر در حملاتی است که به طور همزمان در چندین نقطه از پاریس به وقوع پیوستهاند. 

اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد. 

پس از آن گزارش شد دستکم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیشتر گزارش شده بود که به دنبال تهدید تروریستی تیم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازیکنان تیم ملی این کشور تخلیه شده بود. 

سومین گزارش از بحران پاریس مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکتکنندگان در یک کنسرت موسیقی منتشر شد. گزارشها حاکی است این دو مرد مسلح دستکم 20 گلوله به سمت جمعیت شلیک کردند و نزدیک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند.  این گروگانگیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شده است.

پلیس فرانسه، ساعتها بعد، اعلام کرد که حملات تروریستی دستکم در هفت نقطه پاریس به وقوع پیوسته است. 

شمار تلفات، لحظه به لحظه تغییر کرد. اولین گزارشها از کشته شدن دستکم 18 نفر در جریان این اتفاقات حکایت داشت، اما این رقم، تقریباً هر لحظه تغییر کرد. 

گزارش زیر، تحولاتی است که لحظه به لحظه از وقایع بامداد شنبه پاریس در رسانههای معتبر بینالمللی منتشر شده است. 

20:55 رسانههای فرانسه اعلام کردهاند که هیچ نشانهای در دست نیست که پاسپورت سوری پیدا شده در محل تیراندازیهای شب گذشته پاریس، متعلق به مهاجمین بوده باشد.

20:53 بلژیک اعلام کرد که یکی از عوامل حملات تروریستی شب گذشته، از طریق خاک بلژیک وارد فرانسه شده بود است.

20:41 منابع دولتی یونان میگویند که گذرنامه سوری پیدا شده در صحنه قتل در پاریس، متعلق به یک پناهجو است که در ماه اکتبر از طریق آبهای یونان، وارد اروپا شده است.

19:30 یک مرد فرانسوی که سلاح گرم همراه داشت، در فرودگاه «گتویک» لندن بازداشت شد.

19:29 پلیس بلژیک برای دستگیری افراد مرتبط با تیراندازی شب گذشته پاریس، به یک خانه در حومه بروکسل یورش برد.

18:56 روزنامه فرانسوی فیگارو گزارش داد که در حملات بامداد امروز در پاریس، 8 تروریست کشته شدند که از این 8 نفر 7 تن دست به اقدام انتحاری زده بودند.

18:51 به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر کشور آلمان گفت که نباید حملات تروریستی پاریس را به بحران پناهندگان ارتباط داد و آنها را مرتبط دانست.

18:45 به نوشته وبگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، بدنبال وقوع چند حمله کوچک در فرانسه در ماه جاری، جامعه یهودیان این کشور، پیشاپیش اطلاعاتی را درمورد یک حمله بزرگ تروریستی دریافت کرده بود.

18:40مقامات هلندی میگویند به دنبال دریافت یک توئیت تهدیدآمیز درباره حمله تروریستی، یک هواپیمای فرانسوی در فرودگاه آمستردام به زمین نشست. مقامات هلندی به جزئیات بیشتری از این خبر اشاره نکردهاند.

18:30 رئیسجمهور روسیه در پیامی خطاب به فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود ضمن محکوم کردن حملات تروریستی پاریس تاکید کرد که «من به اطلاع شما میرسانم که طرف روسی آماده نزدیکترین همکاری با همتایان فرانسوی در تحقیق درباره جنایت در پاریس است».

18:20 خبرگزاری رویترز گزارش داد که امروز شنبه رئیسجمهور آمریکا با شورای امنیت ملی خود جلسهای ترتیب میدهد تا درباره حملات پاریس بحث کنند.

18:03 رسانههای فرانسه گزارش کردند که مرزهای فرانسه تحت تدابیر شدید امنیتی مجدداً بازگشایی شد.

17:51به دنبال حملات شب گذشته در پایتخت فرانسه، لهستان اعلام کرد که از طریق برنامه اتحادیه اروپا دیگر هیچ پناهجویی را نمیپذیرد.

وزیر امور اروپای لهستان اعلام کرد: «تصمیمات شورای اروپا درباره نقل مکان پناهجویان و مهاجران به تمامی کشورهای اروپایی بخشی از قوانین اتحادیه اروپا است که ما به آن انتقاد داریم. با توجه به رخدادهای غمانگیز پاریس ما هیچگونه احتمال سیاسی برای پذیرش این پناهجویان قائل نیستیم».

17:37 رسانههای فرانسه گزارش کردند که یکی از عاملان انتحاری در حملات پاریس یک زن بوده که هنوز تعیین هویت نشده است.

17:36 پادشاه مغرب نیز همچون بسیاری از مقامات سراسر جهان به «فرانسوا اولاند» تسلیت گفت و با مردم و دولت این کشور ابراز همدردی کرد.

17:31 روزنامه «لیبراسیون» فرانسه اعلام کرده است که عاملان این حمله گذرنامههای فرانسوی، مصری و سوری داشتند که مأموران پلیس تاکنون موفق شدند که عامل فرانسوی را تعیین هویت کنند اما هویت او تاکنون فاش نشده است.

17:26 برخی منابع اعلام کردند که یک گذرنامه مصری در کنار جسد یکی از تروریستهای حوادث شب گذشته پاریس پیدا شده است.

17:25 «برنار کازنوو» وزیر کشور فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی درباره حادثه تروریستی «پاریس» گفت که مقامات تمامی تظاهرات عمومی را تا روز پنجشنبه منع میکند.

وی ادامه داد که به مقامات محلی مجوز داده شده تا در صورت نیاز اعلام حکومت نظامی کنند.

17:11 دبکا در گزارشی اعلام کرد که هدف داعش از حملات تروریستی پاریس ترور یا گروگان گرفتن فرانسوا اولاند بود.

17:08 منابع پزشکی فرانسه اعلام کردند که تعداد زخمیهای حادثه پاریس به 300 نفر افزایش یافته که حال 80 نفر از آنها وخیم است.

17:05 بنا به گفته مقامات سوئیس، سرویس امنیتی و گارد مرزی سوئیس به دنبال حملات تروریستی پاریس، تدابیر امنیتی در نزدیکی ساختمانهای متعلق به دولت فرانسه را تشدید بخشیدند.

17:01 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که چند نفر از اتباع آمریکایی در بین زخمیشدگان این حادثه پاریس هستند.

17:00 «جب بوش» نامزد جمهوریخواه انتخابات 2016 با اشاره به حملات پاریس گفت: «این یک تلاش سازمان یافته برای نابودی تمدن غربی است و ما باید در این زمینه نقش رهبری خود را ایفا کنیم».

برادر رئیسجمهور سابق آمریکا با تأکید بر لزوم تحکیم ائتلافها با متحدان اروپایی و لزوم تقویت توانمندیهای اطلاعاتی برای شکست «تروریستهای اسلامگرا» در سوریه و عراق افزود: «این جنگ دوره و زمانه ما است و ما در مشارکت در آن و ایجاد استراتژی برای مقابله با آن باید جدی باشیم».

16:55 مقامات فرانسه در ادامه تشدید اقدامات امنیتی خود، بازدید از برج «ایفل» را به صورت موقت ممنوع کردند.

16:31 بلژیک اعلام کرد که دو نفر از اتباع این کشور در حادثه تروریستی پاریس کشته شدند و رومانی نیز اعلام کرد که دو نفر از قربانیان این حادثه از این کشور هستند و یکی از تبعههای رومانی نیز در این حادثه زخمی شده است.

16:07 برخی منابع خبری در فرانسه از شنیده شدن صدای انفجار و تیراندازی جدید در منطقه «بنیوله» در حومه پاریس خبر دادند.

15:58 حملات تروریستی پاریس موجب شد اسپانیا نیز کنترل امنیت در سراسر این کشور را تشدید بخشد.

15:56 ملگه انگلیس نیز در واکنش به حملات تروریستی «پاریس» اعلام کرد که به دلیل از دست رفتن زندگی قربانیان این حادثه شوکه و ناراحت شده است.

15:53 منابع فرانسوی گزارش کردند که هویت دو نفر از مهاجمان این حادثه تاکنون شناسایی شده است. یکی از آنها ظاهراً سوری و دیگری فرانسوی بودند.

15:47 «دیوید کامرون» نخستوزیر انگلیس ضمن اعلام همدردی با مردم فرانسه اعلام کرد که باید «آمادگی داشته باشیم زیرا ممکن است تعدادی اتباع انگلیسی نیز کشته شده باشند».

15:46 شورای عالی علمای عربستان حوادث تروریستی پاریس را محکوم کرد و اعلام کردند که این اقدامات در تضاد با ارزشهای اسلامی است.

15:36 رسانههای فرانسوی به نقل از منابع امنیتی گزارش دادهاند که در نزدیکی جسد یکی از عوامل انتحاری حادثه پاریس، یک گذرنامه سوری پیدا شده است.

15:32 از ضاحیه تا پاریس؛ برخورد دوگانه و تبعیضآمیز اوباما و متحدانش

15:26 مقامات فرانسوی اعلام کردند که برگزاری هرگونه تظاهرات تا روز پنجشنبه هفته جاری در این کشور ممنوع میباشد.

15:24اتحادیه اروپا در همدردی با مردم فرانسه، پرچمهای مقر این اتحادیه در بروکسل را به حالت نیمهافراشته درآورد.

15:20 «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «رجب طیب اردوغان» رئیسجمهور ترکیه و روسای دیگر کشورها با «فرانسوا اولاند» درباره حادثه پاریس تماس تلفنی برقرار کردند.

15:16 به دنبال حملات تروریستی «پاریس»، ایتالیا نیز کنترل مرزهای خود را تشدید بخشید.

14:40 مقامات بلژیک به اتباع خود هشدار دادند که از سفر به پاریس خودداری کنند.

14:37 کری در ابتدای نشست «وین» درباره سوریه به حادثه تروریستی پاریس اشاره کرد و ضمن محکوم کردن آن تصریح کرد که واشنگتن هر چه در توان دارد برای مقابله با تروریسم به کار خواهد گرفت.

14:35 فیلمی از اقدامات تروریستی پاریس

14:18 تکفیریهای «داعش» در بیانیهای رسماً مسوولیت حملات تروریستی «پاریس» را برعهده گرفتند.

14:02 «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ابتدای نشست بینالمللی «وین» درباره «سوریه» تأکید کرد که حملات تروریستی پاریس لزوم مبارزه با تروریسم را پررنگتر میکند.

13:38:اداره پلیس نیویورک بلافاصله بعد از حملات پاریس در بیانیه ای اعلام کرد، نیروهای مقابله با تروریسم در مناطق شلوغ و پرتردد شهر نیویورک و نیز اطراف ساختمان های متعلق به دولت فرانسه مستقر شدهاند.

13:37: «فرانسوا اولاند» رئیسجمهور فرانسه در اظهاراتی اعلام کرد که تکفیریهای «داعش» پشت حملات امروز پاریس هستند./3 روز در فرانسه اعلام عزای عمومی شد.

13:26: تحلیل «سی ان ان» از حوادث تروریستی پاریس

13:26: وزیر کشور بلژیک ضمن اعلام اعمال تدابیر امنیتی شدید در مرز این کشور با فرانسه تأکید کرد، پلیس این کشور موظف شده تا اقدامات امنیتی شدیدتری را برای برگزاری رویدادهای بزرگ نظیر کنسرت ها و مراسمی که شرکت کنندگان زیادی دارد، برقرار کند.

13:21: قاچاقچی سلاح، مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی پاریس در آلمان بازداشت شد.

13:05 «محمود الزهار» یکی از اعضای ارشد حماس نیز حملات تروریستی پاریس را که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت را محکوم کرد.

13:01: تکفیریهای داعش یک نوار ویدئویی بدون تاریخ منتشر کرده که در آن هشدار میدهد فرانسه تا زمانیکه به حملات خود در سوریه و عراق ادامه دهد، مورد تهدید خواهد بود.

12:44 «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که حملات پاریس لزوم اقدام عمل علیه اقدامات تروریستی را نشان داد.

12:38:«نواز شریف» نخستوزیر پاکستان نیز ضمن محکوم کردن این حملات، گفت: «این اقدام تروریستی بوده است و در واقع یک قتل عام وحشیانه بوده است».

12:37: «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن نیز تأکید کرد که از حملات پاریس «شوکه و خشمگین شده است».

12:36: «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز حملات تروریستی پاریس که رسانههای فرانسه میگویند 127 کشته داشته را محکوم کرد.

12:33: «سلطان قابوس» پادشاه عمان در پیامی خطاب به فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه همدردی خود را به خاطر حملات در پاریس اعلام کرد.

12:31 «ماتئو رنزی» نخستوزیر ایتالیا ضمن محکوم کردن حملات پاریس گفت:«تدابیر امنیت ملی افزایش یافته است و تهدید دستکم گرفته نشده است».

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها