دبیر علمی دوازدهمین جایزه ادبی یوسف به دفاع‌پرس خبر داد؛

مهلت زمان ارسال اثر به «جایزه ادبی یوسف» تمدید شد/ جایگاه داستان کوتاه محفوظ است

عباسلو از تمدید مهلت زمان ارسال اثر به دوازدهمین «جایزه ادبی یوسف» خبر داد و گفت: داستان کوتاه همچنان جایگاه ویژه خودش را دارد و می‌تواند پله‌ی خیلی خوبی برای کسانی باشد که قصد دارند در آینده وارد عرصه داستان بلند شوند.
کد خبر: ۵۸۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۵ - 06April 2023

«احسان عباسلو» مسوول شورای داستان سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و دبیر علمی دوازدهمین جایزه ادبی یوسف در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه امسال اقدامات دبیرخانه جایزه ادبی یوسف دیرهنگام شروع شد لذا فراخوان آن مقداری با تاخیر منتشر شد، اظهار داشت: فرایند زمانی تشکیل شورای ادبیات و تعیین دبیر علمی جایزه ادبی یوسف موجب شد روند برگزاری این رویداد مهم ادبی کمی با تاخیر زمانی روبرو شود و زمان برای علاقه‌مندان و نویسندگان کم شد.

وی از تمدید مهلت زمان ارسال آثار به دبیرخانه دوازدهمین جایزه ادبی یوسف خبر داد و تاکید کرد: برای جبران کمبود زمانی و در راستای جبران تاخیر در انتشار فراخوان، زمان ارسال آثار برای نویسندگان داستان کوتاه به جایزه ادبی یوسف بخاطر رغبت و علاقه‌ای که وجود دارد تا اواخر خردادماه ۱۴۰۲ تمدید شد.

دبیر علمی دوازدهمین جایزه ادبی یوسف درباره زمان اختتامیه این رویداد ادبی عنوان کرد: زمان اختتامیه این رویداد هنوز قطعی نیست، اما به‌احتمال زیاد مراسم اختتامیه ما در هفته دفاع مقدس برگزار شود.

آموزش کیفیت و چگونگی نگارش داستان کوتاه دفاع مقدس
عباسلو از برگزاری کارگاه‌های آموزشی دوازدهمین جایزه ادبی یوسف خبرداد و با بیان اینکه تاکنون در استان‌های همدان، البرز و قم این کارگاه‌ها برگزار شده است، گفت: استان قم یکی از بهترین استان‌هایی بود که از جلسه کارگاه و آموزشی این رویداد بیشترین استقبال را به‌عمل آوردند و همین استقبال موجب تصمیم ما برای تمدید مهلت زمان ارسال آثار شد.

وی درخصوص سرفصل کارگاه‌های برگزار شده گفت: ما در سه کارگاهی که برگزار کردیم سعی کردیم درباره کیفیت و چگونگی نگارش داستان کوتاه دفاع مقدس آموزش داشته باشیم و این کارگاه‌ها در استان‌های متقاضی دیگر برگزار خواهد شد.

عضو شورای داستان سازمان ادبیات و تاریخ در پاسخ به اینکه آیا برگزاری این کارگاه‌ها در طول سال می‌تواند زمینه‌ساز جریان‌سازی ادبی خواهند باشند، گفت: تجربه‌ای که از برگزاری این کارگاه‌ها را داشتیم این مسئله را تصدیق می‌کند که بسیار نیازمند هستیم برای گسترش و جریان‌سازی در حوزه داستان کوتاه حداقل هرماه یک جلسه آموزشی داستان در هر استان داشته باشیم.

استان‌ها در حوزه داستان کوتاه فقر آموزشی دارند
عباسلو خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان و نویسندگان دفاع مقدس در استان‌ها هنوز با تئوری‌های داستان نویسی آشنا نیستند و دقیقاً نمی‌دانند باید در حوزه داستان‌نویسی چه کاری باید دنبال کنند. ما با برگزاری این کارگاه‌ها حتماً دقیق‌تر جلو می‎‌رویم چراکه کارگاه‌های عمومی عامی که برگزار می‌شود دغدغه مسائل دفاع مقدس را ندارند و ادبیات را به‌صورت کلی می‌بینند، اما ما، چون با محوریت دفاع مقدس آموزش را دنبال می‌کنیم کارگاه‌های هدف مندتری را خواهیم داشت.

وی به فقر فضا‌های آموزشی در استان‌ها اشاره و عنوان کرد: استان‌ها باید مقدمات برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه داستان کوتاه دفاع مقدس را فراهم کنند و ما امکان هماهنگی اساتید را در مرکز داریم لذا پرداختن به آموزش از ضروریاتی است که در مدت‌های اخیر به‌شدت حس شده است.

رونق داستان کوتاه در غرب/ سود ناشران علت کم‌توجهی به داستان کوتاه
دبیر علمی دوازدهمین جایزه ادبی یوسف درباره مخاطبین کارگاه‌های آموزشی جایزه داستان کوتاه یوسف گفت: خوشبختانه ما در این کارگاه‌ها همه نوع مخاطبی داریم؛ ما در استان البرز از نوجوان تا کسانی را در این دوره‌های میزبانی می‌کردیم که چندین کتاب منتشر کرده بودند و از پیشکسوتان داستان نویس استان البرز بودند و این مسئله در مناطق دیگر کشورمان نیز وجود داشت که نشان می‌دهد علاقه به این عرصه وجود دارد و فقط به کمی نظم و ساختار نیازمند هستیم تا این علاقه‌ها به‌نوعی پوشش داده شود.

عباسلو مشکلات اقتصاد نشر را دلیل اصلی کم‌توجهی به داستان کوتاه دانست و اظهار داشت: شرایط و فعالیت توزیع کنندگان کتاب که حلقه‌ی واصل بین ناشر و مخاطب هستند به‌گونه‌ای بوده است که رغبت مخاطب به رمان‌های بلند باشد چراکه میزان سود آن‌ها از قیمت روی جلد کتاب موردنظر بیشتر است لذا بخاطر همین مباحث اقتصاد نشر به‌خاطر یک‌سری عواملی خارج از حوزه ادبیات باعث شده است که نگاه‌ها به سمت رمان رفته و این‌جوری تلقی می‌شود که داستان کوتاه طرفداری ندارد درحالی که در غرب همچنان داستان کوتاه رونق دارد و در کشورم خودمان نیز عموم جشنواره‌های ادبی به داستان کوتاه می‌پردازند.

وی داستان کوتاه را دارای یک قالب کاملاً تخصصی دانست و گفت: داستان کوتاه همچنان جایگاه ویژه خودش را دارد و می‌تواند پله‌ی خیلی خوبی باشد برای کسانی باشد که قصد دارند در آینده وارد عرصه داستان بلند شوند چراکه تجربه داستان کوتاه برای نگارش داستان بلند لازم است. جایزه ادبی یوسف کمک خواهد کرد تا جایگاه داستان کوتاه همچنان ماندگار باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها