رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

نبود زیرساخت‌های تخصصی فرهنگی در چهارمحال و بختیاری

«قائدی» گفت: تنها زیرساخت تخصصی فرهنگی موجود در استان چهارمحال و بختیاری پردیس سینمایی بهمن است و متاسفانه در این استان سایر زیرساخت‌های مهم مانند سالن تخصصی تئاتر و یا نگارخانه مناسب وجود ندارد.
کد خبر: ۵۸۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ - 05April 2023

نبود زیرساخت‌های تخصصی فرهنگی در چهارمحال و بختیاریبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، «احسان قائدی» رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی تشکیل شد ضمن تاکید بر اهمیت توجه به فرهنگ استان و تاثیر آن بر پیشرفت در تمامی حوزه‌ها، اظهار داشت: برای مثال یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان گردشگری است که توسعه آن از اهمیت ویژه‌ای دارد، اما نکته مهم این است که گردشگری بر پایه فرهنگ قرار دارد بنابراین توسعه آن هم به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری استانی با ظرفیت‌های بسیار است، اما متاسفانه این ظرفیت‌ها با استفاده از روش‌های هنری مانند ساخت فیلم و مستند به دیگران معرفی نمی‌شوند همچنین فضای مناسبی فراهم نمی‌شود تا عکاسان بتوانند از زیبایی‌های این استان عکس تهیه کنند درحالی که همین موضوعات هنری و فرهنگی می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری استان داشته باشد.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه لازم است توسعه استان بر پایه فرهنگ قرار بگیرد، ادامه داد: فرهنگ‌سازی می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و... نیز نقش موثری داشته باشد، رسانه نیز یکی از مهم‌ترین ابزار‌های این فرهنگ‌سازی محسوب می‌شود، اما متاسفانه رسانه در استان به شکل مطلوبی سازماندهی نشده است.

قائدی عنوان کرد: تنها زیرساخت تخصصی فرهنگی موجود در چهارمحال و بختیاری پردیس سینمایی بهمن است و متاسفانه در این استان سایر زیرساخت‌های مهم مانند سالن تخصصی تئاتر و یا نگارخانه مناسب وجود ندارد و سالن‌های تئاتر یا نگارخانه‌های موجود نیز از امکانات تخصصی و لازم برخوردار نیستند، فرهنگسرای شهرکرد نیز در اختیار استان قرار ندارد درصورتی که برای تحقق این امر پیگیری‌ها و رایزنی‌های بسیاری انجام شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل ملاحظه در چهارمحال و بختیاری این است که باید یک محور واحد تعریف شود تا تمامی نهاد‌های فرهنگی براساس همین محور و به صورت یکپارچه به فعالیت‌های بپردازند چراکه فعالیت‌های فرهنگی یکپارچه به صورت حتم نتایج مثبتی در پی خواهد داشت همچنین لازم است مشکلات فرهنگی استان شناسایی و مورد بررسی قرار بگیرند تا برای رفع آن‌ها چاره اندیشی شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این استان در حوزه موسیقی‌های بختیاری، مقامی، دهکردی و... ظرفیت‌ها و استعداد‌های بسیاری در اختیار دارد، اما همانگونه که شاهد هستیم به این حوزه توجه مناسبی نمی‌شود و اگر هنرمندان نیز موفق به تولید یک آلبوم با کیفیت شوند بستر لازم برای توزیع محصولات فرهنگی خود را ندارند.

قائدی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در بسیاری از برهه‌های حساس تاریخی مانند مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش پررنگی داشته و لازم است این هویت تاریخی استان بیان شود همچنین در این استان مفاخر بسیاری نظیر آیت‌الله دهکردی، بی‌بی مریم، عمان سامانی، علیمردان خان و... وجود دارند که لازم است مورد توجه قرار بگیرند مانند مستندی که درخصوص زندگینامه علیمردان خان درحال ساخت است.

وی بیان داشت: مستند علیمردان خان که درحال حاضر در مرحله پیش تولید قرار دارد یک مستند ملی است که جذب اعتبار آن نیز به صورت کشوری انجام شده و مقرر است همزمان با جشنواره سینما حقیقت در شهریور سال جاری اکران شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از تدوین سند زیست بوم فرهنگی استان خبر داد و گفت: این سند می‌تواند به یک مسیر راه برای فعالیت‌های هنری هنرمندان در استان تبدیل شود در واقع افراد با مطالعه این سند می‌توانند مسیر فعالیت‌های هنری خود را پیدا کرده و در این مسیر حرکت کنند در سال جاری نیز هفته هنر انقلاب اسلامی و لیالی قدر با یکدیگر مصادف شده‌اند و به همین جهت مقرر شده ویژه‌برنامه‌های این هفته پیش یا پس از شب‌های قدر برگزار شوند.

قائدی افزود: مقرر است دبیرخانه ملی شعر حماسی و مذهبی در شهرکرد ایجاد شود و در این صورت تمامی شعرای این حوزه با محوریت این دبیرخانه فعالیت خواهند داشت که این موضوع یک اقدام ارزشمند در زمینه ادبیات استان به شمار می‌آید.

وی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: فراخوان داستان‌نویسی با محویت شیر سنگی، فراخوان نمایش‌نامه نویسی که همزمان با روز ملی تئاتر رونمایی خواهد شد، برگزاری رویداد «قاب بهشت» با محوریت ماه مبارک رمضان، غبارروبی از گلزار شهدا، اکران مستند «یک قایق روی دریا»، رونمایی از کتاب زندگینامه اولین شهید مدافع حرم محمدحسن قاسمی، رونمایی از کتاب همسر شهید فاضل و... بخشی از ویژه‌برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار