مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس البرز:

باید از ظرفیت سفر در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شود

سردار اسلامی همزمان با پایان سفر‌های نوروزی گفت: باید از ظرفیت بزرگ سفر در جهت معرفی فرهنگ ایثار و شهادت بهره گرفته شود.
کد خبر: ۵۸۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰ - 08April 2023

 باید از ظرفیت سفر در جهت ترویج ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شودسردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس از البرز، با توجه به پایان یافتن سفرهای نوروزی، اظهار داشت: هر ساله در تعطیلات و به ویژه در تعطیلات سال نو شاهد حجم انبوهی از سفر به مناطق مختلف کشور هستیم که از این ظرفیت بزرگ باید در جهت معرفی شهدا به عنوان قهرمانان جاوید کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه هر شهر و هر استان باید با فضاسازی مناسب نسبت به معرفی شهدای خود اقدام کند، افزود: طراحی و نصب المان‌های شهری شهدا به خوبی می‌توانند در معرفی شهدا به شهروندان و یا گردشگران موثر باشند و در همین رابطه شهرداری‌های سراسر کشور باید بستر مناسبی جهت تولید و نصب المان‌های شهری و تندیس شهدا ایجاد کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با تاکید بر مقوله گردشگری ایثار و شهادت، تصریح کرد: هر سفر می‌تواند علاوه بر جنبه‌های تفریحی، فرهنگی، اقتصادی و... دارای جنبه‌های معنوی و شناختی نیز باشد به نحوی که می‌توان از ظرفیت سفر در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نحو شایسته‌ای بهره گرفت که باید با یک برنامه‌ریزی صحیح، بستری فراهم شود تا گردشگران پس از ورود به هر شهر با شهدای آن شهر نیز آشنا شوند.

‌سردار اسلامی با اشاره به اینکه تندیس‌ها یا مجسمه‌های شهدا می‌توانند با اتصال به گوشی‌های هوشمند و بهره گیری از فناوری‌های نوین اطلاعات مفیدی درباره آن‌ها در اختیار مردم قرار دهند، عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند در کسب اطلاعات و شناخت بیشتر مردم از سیره شهدا در محیط‌های شهری بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه عکاسی و ثبت خاطرات یک سفر به ویژه با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند بخش مهمی از یک سفر است، افزود: امروزه مردم در هر سفر تلاش می‌کنند در کنار بنا‌های مهم یک شهر یا یک منطقه عکسی را به عنوان یادگاری بگیرند که این مسأله در صورت طراحی‌های خلاقانه، فاخر و شکیل تندیس‌ها یا مجسمه‌های شهدا می‌تواند در آنجا رخ دهد و به معرفی هر چه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت بیانجامد.

‌مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در ادامه بر برپایی جشنواره‌های مختلف همزمان با ایام تعطیلات جهت معرفی فرهنگ شهدا تاکید کرد و گفت: همزمان با ایام تعطیلات شهرداری مختلف می‌توانند جشنواره‌هایی برگزار کنند که ضمن معرفی آثار تاریخی و فرهنگی یک شهر یا منطقه، به معرفی شهدای آن منطقه نیز بپردازد.

وی همچنین معرفی شهدای شاخص هر شهر در بروشور‌های نوروزی را یکی دیگر از راهکار‌های معرفی فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تصریح کرد: مرسوم است که هر ساله در شهر‌های مختلف به مناسبت نوروز و تعطیلات سال نو بروشور‌های گردشگری و بسته‌های فرهنگی در میان گردشگران توزیع می‌شود که در این بسته‌های فرهنگی می‌توان بخشی را به معرفی شهدای شاخص هر منطقه اختصاص داد.

‌سردار اسلامی با اشاره به اینکه از همه توان کشور باید در جهت حفظ و معرفی آرمان‌های شهدا بهره گرفت؛ خاطرنشان کرد: مدیریت شهری کشور باید توجه ویژه‌ای به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ایجاد المان‌های شهری با موضوع شهدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها