تشریح برنامه موکب ایرانی "خدام الحسین" در اربعین حسینی

مسئول هیئت خدام الحسین با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی این گروه در اربعین امسال از اسکان زائران حسینی در مکانی به وسعت هزار متر مربع خبر داد.
کد خبر: ۵۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ - 15November 2015

تشریح برنامه موکب ایرانی

به گزارش گروه فرهنگی دفاع پرس، محسن آخوندزاده، مسئول هیئت خدام الحسین در گفت و گویی با اشاره به آغاز فعالیت های این هیئت از سال 90 بیان داشت: موکب خدام الحسین از سال 90 فعالیت خود را با هدف مشارکت دانشجویان کل کشور در بحث عتبات مقدس آغاز کرد. از سال 91 که برنامه اعزام دانشجویان به پیاده روی اربعین را داشتیم خلاء نبود موکبی که ایرانی ها بتوانند به زوار خدمت رسانی کنند احساس شد.

وی در ادامه افزود: با پیگری های انجام شده اولین موکب ایرانی به همت مجموعه خدام الحسین در سال 92 و در عمود 1075 برپا شد. با وجود مخالفت ها و عدم تمایل برخی ارگان ها نسبت به همکاری ولی با همت گروه،  مجموعه توانست موکب را برپا کند.

مسئول هیئت خدام الحسین محور اصلی کار موکب را بحث فرهنگی دانست و اضافه کرد: در کنار کار فرهنگی، خدمت رسانی های مختلف را به زوار ارائه کردیم. همان سال 92 در بحث کار فرهنگی سربندهای "کلنا عباسک یا زینب" به تعداد 500 هزار عدد توزیع شد. سال بعد سربندهایی با شعار "یا لثارات الحسین" را داشتیم و امسال با شعار "هیهات من الذله" این سربندها آماده شده است.

آخوندزاده تصریح کرد: در سال 92 و 93  به دلیل محدودیت مکانی و تنوع فعالیت ها اسکان برای زوار نداشتیم. حسینیه ای به وسعت هزار متر راه اندازی و برنامه های مختلفی از با حضور سخنرانان و مداحان برگزار شد. چاییخانه هیئت به صورت شبانه روز فعال بود و آشپزخانه مجموعه در سال اول با ظرفیت حدود 8 هزار پرس حلیم و قیمه  4 روز فعالیت کرد.سال بعد این ظرفیت به 10 هزار پرس غذا در هر وعده افزایش یافت و امسال بنا است در هر وعده 15 هزار پرس پخت غذا در بین زوار تقسیم شود.

وی با اشاره به ایجاد غرفه ای مخصوص کودکان در محل موکب ادامه داد: از سال 93 به صورت مستقیم در بحث کودک ورود پیدا کردیم و غرفه ای برای کودکان داشتیم که در این غرفه  به کودکان ایرانی و عراقی آموزش نماز و روزه و احکام داده می شد و فضایی برای نقاشی و بازی تعیین شده بود که این فضا امسال بزرگتر و در فضای باز برپا می شود.

آخوندزاده از جمله برنامه های اربعین امسال را تعامل با گروه حشد الشعبی عراق" و تاسیس دارالقران عنوان کرد و افزود: طی دو سال راه اندازی موکب و کمبود محل مناسب و با توجه به گسترش فعالیت ها خوشبختانه امسال توانستیم زمینی به وسعت 20 هزار متر در عمود 1120 خریداری کنیم و با همت خادمان هیئت در مدت دو ماه از خریدار زمین دیواری به طول هزار متر دور زمین کشیده شد. سازه ای 700 متری نیز در این زمان بنا شد که اسکان خادمان در این محل خواهد بود و پس از اربعین به عنوان محل انبار استفاده می شود.

مسئول هیئت خدام الحسین بیان داشت:  امسال اسکان هزار نفری از زائران را خواهیم داشت و حسینیه ای هزار و پانصد متری خارج از فضای اسکان به منظور برگزاری مراسم ها اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به کار مشترک استان مقدسه حضرت معصومه(س) و موکب خدام الحسین در اربعین امسال افزود: از طرف دیگر عتبه مقدسه حضرت معصومه امسال کار مشترکی انجام دادند و غرفه ای دارند که به زوار خدمت می کنند و در این غرفه نذری های متبرک حرم حضرت معصومه(س) را بین زائران توزیع خواهند کرد.

آخوندزاده تصریح کرد: گروه رسانه ای از همان سال اول در موکب مستقر شدند و خبرها را مخابره کردند امسال هم این کار به صورت گسترده تر انجام خواهد شد. سایت http://arbaeenpix.com/توسط همین مجموع راه اندازی شد تا فیلم ها و عکس های اربعین مستقیما از مسیر نجف به کربلا بارگزاری شود.

وی با اشاره به امکان پخش زنده موکب در شبکه های صدا و سیما گفت: امسال پخش زنده برنامه های موکب در ساعات مختلف روز را از رسانه ملی خواهیم داشت و شبکه پویا ساعتی را به پخش غرفه کودکان اختصاص داده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار