یادداشت/ اکبر صفرزاده

«نون خ ۴» فرصتی که از دست رفت

«نون خ ۴» دارای لحظات بسیار شیرین و دلچسبی است که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. عمو کیوان و سلمان مانند قسمت‌های قبل بسیار خوب و درجه یک هستند و هر بار که در صحنه حاضر می‌شوند لبخند را بر لب تماشاگر می‌نشانند.
کد خبر: ۵۸۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰ - 09April 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس - اکبر صفرزاده؛ «نون خ ۴» به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقا خانی در بهترین زمان ممکن از تلویزیون به نمایش درآمده است. تلاقی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ فرصتی بی‌نظیر را پدید آورده تا نون خ ۴ به بهترین شکل ممکن دیده شود.

در این فرصت عالی و به بهانه پخش این سریال می‌شد علاوه بر سرگرم مردم به بیان مشکلات مردم کردستان پرداخت و این مشکلات را به عمیق‌ترین شکل ممکن واکاوی و توجه همه مردم و مسئولین را به این منطقه محروم جلب کرد، اما اینگونه نشد.

بخش عمده‌ای از سریال نون خ ۴ به اختلافات سطحی و غیرجذاب بالا ده و پایین ده می‌پردازد و همین طور مرگ گاو سلمان و مساله ازدواج و...

مساله کوله بری در استان کردستان یکی از مشکلاتی است که نویسنده می‌توانست به آن بپردازد، برخی مردم کردستان به دلیل بیکاری به شغل کاذب کوله بری روی آورده اند؛ شغلی بسیار سخت و طاقت فرسا با درآمدی بسیار کم و ناچیز که نه برای خودشان منفعت دارد و نه برای دیگران.

استان کردستان یکی از استان‌های معدن خیز ایران است، سنگ‌های تزئینی مرمر و چینی این استان کم نظیر است، اما کارخانجات فراوری سنگ به اندازه کافی در این استان ایجاد نشده و سنگ این استان معمولا در استان‌های دیگر فراوری می‌شود. بدتر از آن قانون پر از ایراد معادن است که باعث شده مردم استان کردستان کمترین بهره اقتصادی را از وجود این معادن ببرند. سهم مردم کردستان از درامد معادن این استان بسیار ناچیز است.

استان کردستان می‌توانست یکی از بهترین استان‌های دانشگاهی ایران باشد و جوانان مستعد از سراسر ایران جهت تحصیل به این استان بروند. وجود دانشگاه‌های معتبر در استان‌های محروم و مرزی ایران از ضرورت‌هایی است که در طول سال‌های گذشته از آن غفلت شده است.

استان کردستان مشکل آب ندارد، اما صنعت کشاورزی این استان به آن اندازه که لازم و مطلوب است رشد نکرده است. در سریال نون خ ۴ به صنعت کشاورزی و گلخانه پرداخته شده، اما نه به اندازه کافی. این مساله باید محور سریال می‌بود و تمام مشکلات احداث گلخانه در این استان و فوائد آن مورد بررسی دقیق قرار می‌گرفت.

به طور حتم یکی از دلایل موفقیت نون خ ۱ این بود که داستان خود را در بستر یکی از مشکلات اقتصادی مردم کردستان بیان می‌کرد؛ در آن داستان خریدار محصولات کشاورزی مرد و مردم کشاورز برای گرفتن پولشان بلاتکلیف شدند. این داستان علاوه بر سرگرم کردن تماشاگر تعریف درستی از شغل و روابط انسانی حاکم بر برخی از اهالی کردستان ارائه می‌داد.

صدا و سیما باید توجه داشته باشد که اگر قرار است سریالی با محوریت یک استان یا یک شهر خاص تولید کند باید مشکلات و مسائل خاص مردم آن منطقه را مد نظر قرار دهد. برای تولید اینگونه سریال‌ها اگر نویسنده برود و برای مدتی در آن استان یا شهر ساکن شود و تحقیق و پژوهش کند حتما نتیجه‌ای بسیار بهتر حاصل می‌شود.

نون خ ۴ دارای لحظات بسیار شیرین و دلچسبی است که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. عمو کیوان و سلمان مانند قسمت‌های قبل بسیار خوب و درجه یک هستند و هر بار که در صحنه حاضر می‌شوند لبخند را بر لب تماشاگر می‌نشانند. فریبرز و عمو خلیل و نورالدین هم جذابیت‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار