رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد؛

تلاش مجلس برای تقویت رویکرد ترمیمی در لایحه ارتقاء امنیت زنان

قاسم‌پور گفت: تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم‌انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی ازجمله ویژگی‌های لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار است.
کد خبر: ۵۸۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹ - 09April 2023

تلاش مجلس برای تقویت رویکرد ترمیمی و حل مسئله در بررسی لایحه ارتقاء امنیت زنانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «فاطمه قاسم‌پور» رئیس فراکسیون زنان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، اظهار داشت: اعضای کمیسیون در جلسات متعددی با حضور مسئولان دستگاه‌های ذیربط در حوزه زنان بحث‌ها و تبادل نظر‌های زیادی را انجام دادند تا این لایحه تکمیل شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دین مبین اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه زنان دارد و هرگونه سوءرفتار با زنان را مذموم تلقی کرده است؛ همچنین رهبر انقلاب نیز بار‌ها در جلسات متعدد به موضوع ظلم به زنان و اهمیت حمایت از جایگاه آن‌ها اشاره کرده‌اند و بر لزوم حمایت قانونی از زنان به ویژه در بستر خانواده تاکید جدی داشته اند.

وی ادامه داد: ایشان در ۱۴ دی سال گذشته طی دیدار با فعالان حوزه زنان تاکید کردند گاهی مردان با تکیه بر توان جسمی خود بر زنان ظلم می‌کنند لذا برای حفظ نهاد خانواده باید قوانین آنچنان محکم باشد که چنین موضوعی رخ ندهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این راستا افزود: با توجه به خلاء‌های موجود در این عرصه و رویکرد پیشگیرانه و حمایتی پرداختن به حوزه زنان دارای اهمیت ویژه‌ای است از این رو فرآیند تدوین لایحه مذکور از سال ۹۰ و در دولت دهم آغاز و پس از اخذ نظرات قوه قضائیه توسط دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد؛ بخش اعظم مفاد این لایحه در قانون مجازات وجود داشت لذا بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت تا نگاه صرف حقوقی مشکل آفرین نباشد.

قاسم‌پور گفت: بر این اساس نمایندگان تلاش کردند با نگاه حمایتی تبعات مداخله در امور خانواده کاهش یابد لذا سه محور پیشگیرانه، حمایتی و کیفری در این لایحه مورد تاکید قرار گرفته است؛ همچنین تقویت رویکرد حل مسئله، کاهش مفاد جرم انگاری و تقویت رویکرد ترمیمی در دستورکار قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: در این میان تلاش شده برای دستگاه‌های ذیربط نیز مطابق توانشان تکالیف ایجاد شود و از طریق ارتباط میان دستگاه‌ها در بستر سامانه پنجره خدمات از اقدامات جزیره‌ای جلوگیری شود؛ باید یادآور شد در جمهوری اسلامی قوانین حمایتی زیادی درخصوص زنان وجود دارد، اما خلاء‌هایی نیز حس می‌شود که این لایحه به رفع آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها