ذوالقدر: بسیج خنثی‌کننده نفوذ دشمن است

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: بسیج می‌تواند در مقابل نفوذ دشمن ایستادگی و آن را خنثی کند.
کد خبر: ۵۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ - 15November 2015

ذوالقدر: بسیج خنثی‌کننده نفوذ دشمن است

به گزارش گروه حماسه و پایداری دفاع پرس، نشست تخصصی "نقش بسیج در استحکام ساخت درونی قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران" به ریاست سردار سیدمسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح امروز(یکشنبه) در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار جزایری با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره ساخت درونی قدرت، گفت: پس از این فرامین به فکر عملیاتی شدن آن برآمدیم و کمیته تخصصی علمی بعد از جلسات متعدد به این نتیجه رسید که در مورد نقش سازمان بسیج در این حوزه نشستی تخصصی برگزار کرده و نقش این نهاد مردمی را در ساخت استحکام درونی قدرت نظام بررسی کند.

در ادامه این نشست، سردار محمدباقر ذوالقدر معاون راهبردی قوه قضائیه و از فرماندهان سابق سپاه با بیان اینکه قدرت ملی نقش مهمی در حکمرانی دارد و مفهوم قدرت و مولفههای آن از بخشهای مهم آن است، تاکید کرد: تعاریف متعددی از واژه قدرت شده است. یکی از تعاریف کامل واژه قدرت ملی این است که "کلیه تواناییها و قابلیت و ظرفیتهای مادی و معنوی یک کشور برای حفظ اراده ملی" مدنظر قرار بگیرد.

ذوالقدر با بیان اینکه قدرت ملی جمع جبری همه توانمندیهاست و آن هم نه فقط قدرت بالفعل بلکه هر نوع توانمندی را میتواند شامل شود، تصریح کرد: عوامل ایجادکننده قدرت را مولفههای قدرت گویند که من 9 عامل را در این زمینه موثر میدانم.

"وضعیت سرزمینی، حکومت و سیاست، علم و فناوری، اقتصادی و زیرساختهای تولیدی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک، نظامی و فرامرزی مولفههای قدرت ملی محسوب میشوند".

معاون راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه من یک مولفه دیگر را نیز به مولفههای قبلی اضافه کرده و آن را "مولفه قدرت الهی"میدانم، افزود: این همان مولفهای است که خداوند فرمودهاند "هیچ شکستی در مسیر الهی نیست و خداوند یاری دهنده مومنان است."

این فرمانده دوران دفاع مقدس با توصیف قدرت جمهوری اسلامی ایران و اینکه دینداری و باوریهای معنوی بر قدرت جمهوری اسلامی ایران تاثیر داشته است، یادآور شد: باورهای معنوی ما در روحیه رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس موثر بود و آنها را در مراحل سخت یاری داد و پشتوانه قدرت ملی ایران شد.

سردار ذوالقدر شهید مطهری را یکی از طراحان موضوع امداد الهی دانست که در کتابهای خود به این موضوع اشاره کرده و خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در تحلیلهای علمی خود به این مولفههای قدرت هرگز نپرداختهایم. با وجود روحیهای که مومنان دارند و وعدهای که خداوند در قرآن داده که شما نبودهاید که آنها را شکست دادهاید، بلکه خواست او بود که آنها شکست خوردند، بنابراین این باور است که نصرت الهی را نازل و به اهل ایمان کمک میکند که در روزهای سخت با امید به خداوند پیروز شوند.

وی افزود: قدرت ملی در زمینههای مختلفی چون عرصه دفاعی در جنگ تحمیلی تا عرصههای سازندگی تجلی پیدا کرده است.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه بسیج میتواند در مقابل نفوذ دشمن ایستادگی و آن را خنثی کند، خاطرنشان کرد: نیروی دفاعی بسیح از بخشهای مهم قدرت ملی است. بسیج همان ارتش 20 میلیونی است که در کمیت و کیفیت ایستاده و در روزهای سخت انقلاب ایستادگی کرده است.

نظر شما
پربیننده ها