تولیت آستان قدس رضوی:

ضرورت نقش‌آفرینی هنرمندان در تبیین «حجاب»/ هنر و اخلاق مکمل یکدیگر هستند

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ بیان سخنان ناشایست که هیچ پایه و اساس دینی ندارند جز ایجاد نفرت از ارزش‌های دینی حاصلی نخواهند داشت؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با بیان خوب و ادبیات قوی پای کار بیایند.
کد خبر: ۵۸۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹ - 10April 2023

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از فعالان هنر و رسانه استان خراسان رضوی که به مناسبت «روز هنر انقلاب اسلامی» در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد، هنر را جلوه‌ای از صفات پروردگار متعال خواند و اظهارداشت: امام خمینی (ره) در سخنی به مناسبت روز کارگر فرمودند «خداوند هم کارگر است» بنده به تأسی از این فرموده امام بزرگوار عرض می‌کنم «خداوند هم هنرمند است»، زیرا عالم هستی بر هنر حضرت باری‌تعالی استوار شده است.

وی تأمل در خویش را یکی از راه‌های شناخت خداوند دانست و با تأکید بر اینکه عالم جلوه هنرنمایی پروردگار است، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در روایتی می‌فرماید «مَنْ عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ» از این سخن نورانی در می‌یابیم بهترین راه خداشناسی تأمل و تفکر در خویش و جهان هستی بوده، که یکی از جلوه‌های شناخت الهی تفکر در «روح» است.

تولیت آستان قدس رضوی هنر را اساس خلقت جهان هستی دانست و افزود: جهان خلقت با هنر و زیبایی در آمیخته، از این رو انسان نیز باید به تناسب خود خالق هنر و تجلی بخش صفت هنرمندی خداوند باشد.

مروی با بیان اینکه رمز جاودانگی هر مقوله‌ای آمیخته‌سازی آن با هنر است، ابراز داشت: هر مفهومی برای ماندگاری، ترویج و نفوذ نیازمند آمیختن با هنر است، هنر ابزاری برای ماندگاری، مقبولیت و ترویج هر اندیشه، تفکر و اثری است.

وی قرآن را اثری تمام هنری دانست و تصریح کرد: خداوند متعال نیز برای انتقال آموزه‌های خود از هنر استفاده کرده که اوج آن در قرآن کریم قابل مشاهده است، خداوند قرآن را با هنرمندی فوق‌العاده و در اوج فصاحت و بلاغت برای هدایت انسان‌ها نازل کرده که این خود یکی از حوزه‌های اعجاز قرآن کریم است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت همراهی هنر با اخلاق یادآور شد: هنر و اخلاق برای تأثیرگذاری تربیتی باید توأم با یکدیگر باشند، اخلاق بدون هنر و هنر بدون اخلاق، اثرگذاری مثبت و هدایتگری نخواهد داشت.

مروی با بیان اینکه آثار هنری اگر از محتوای فاخر برخوردار نباشد فاقد ارزش هستند، بیان داشت: هنر بدون اخلاق موجب ابتذال و هنری یزیدی است، زیرا یزید نیز شاعر بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های هنری بسیار محدود انجام شده در حوزه حجاب، گفت: در حوزه ترویج حجاب فعالیت‌های هنری بسیار کمی صورت گرفته، اما در مقابل در عرصه تخریب آن اقدامات بسیار زیادی شده است.

مروی سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) را بهترین الگو برای دعوت به ارزش‌های الهی دانست و با بیان اینکه حوزه حجاب نیازمند اقدامات هنری فاخر است، خاطرنشان کرد: باید با ادبیات فاخر و سخن شایسته جامعه را به حجاب دعوت کرد؛ بیان سخنان ناشایست که هیچ پایه و اساس دینی ندارند جز ایجاد نفرت از ارزش‌های دینی حاصلی نخواهند داشت؛ هنرمندان، ادیبان و اصحاب رسانه باید در این حوزه با بیان خوب و ادبیات قوی پای کار بیایند.

وی همچنین با اشاره به رشد کمی و کیفی حوزه ادبیات و شعر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان داشت: رشد کمی و کیفی ادبیات و شعر پس از انقلاب عمدتاً مدیون رهبر معظم انقلاب اسلامی است، دیدارهای سالانه معظم له با شعرا که عموماً چندساعت به طول می‌انجامد برای ایشان امری تفننی نیست، رهبری معظم انقلاب اسلامی آگاه هستند که شعر و سروده قوی می‌تواند در جامعه بسیار اثرگذار باشد، لذا معظم له می‌خواهند جریان ادبیات را هدایت کنند.

مروی در پایان ضمن اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای همکاری با اهالی هنر و رسانه، گفت: آستان قدس رضوی به هنر اهتمام می‌ورزد و به تأثیرگذاری کار هنری اعتقاد دارد و اثرگذاری آن را منحصر به فرد می‌داند، لذا دست نیاز خود را به سوی اهالی هنر و رسانه دراز می‌کند.

همچنین در این دیدار تعدادی از هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل مختلف رسانه‌ای و هنری پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار