کارشناس تحولات غرب آسیا:

شکست نتانیاهو از عملیاتی شدن هم‌افزایی محور مقاومت قطعی است

کارشناس تحولات غرب آسیا دولت کنونی رژیم اسرائیل را شکننده و ضعیف می‌داند و معتقد است چنانچه هم‌افزایی محور مقاومت تحت عنوان «یگانگی میادین» به‌صورت جدی عملیاتی شود، خیلی بعید است نتانیاهو بتواند جان سالم به‌در برد.
کد خبر: ۵۸۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ - 13April 2023

شکست نتانیاهو از عملیاتی شدن هم‌افزایی محور مقاومت قطعی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اعتراضات داخلی بیش از ۱۴ هفته است که ساختار سیاسی، امنیتی و اجتماعی رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده و این در حالی است که درگیری فلسطینیان با نظامیان این رژیم افزایش پیدا کرده است. به‌منظور بررسی ابعاد بحران داخلی رژیم صهیونیستی، تداوم درگیری فلسطینیان با نظامیان اسرائیلی، زمین‌گیر شدن دولت افراطی نتانیاهو در حل‌وفصل کردن این بحران و چشم‌انداز وضعیت رژیم صهیونیستی در روز‌ها و ماه‌های آینده، گفت‌وگویی با «سید هادی افقهی» کارشناس تحولات غرب آسیا انجام دادیم که متن آن به‌شرح ذیل است؛

با توجه به اعتراضات داخلی در رژیم صهیونیستی و درگیری فلسطینیان با نظامیان این رژیم، آیا این مسئله سبب می‎شود این رژیم در قبال فلسطینیان عقب‌نشینی کند؟

افقهی: صحبت از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی یک صحبت تخیلی و فراآرزوست. از ابتدای تأسیس و موجودیت این رژیم غاصب و کودک‌کش در سال ۱۹۴۸ تاکنون رژیم صهیونیستی یک قدم عقب‌نشینی نداشته است، در حالت جنگ که صهیونیست‌ها چهار و پنج بار با اعراب درگیر شدند، عقب‌نشینی نکردند.

منظورم از عقب‌نشینی، تن‌دادن به خواسته‌های فلسطینیان است.

افقهی: بنده دارم عرض می‌کنم، عقب‌نشینی از چه؟ این‌ها یا در میدان جنگ می‌توانند صهیونیست‌ها را عقب بزنند یا از طریق سیاسی. از طریق سیاسی «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر جنبش فتح به اسلو رفت و با میانجیگری آمریکا پیمان «صلح اسلو» را امضاء کرد، اما رژیم صهیونیستی یک بند از بند‌های این پیمان را اجراء نکرد، حال چه برسد به اکنون که افراطی‌ترین شخصیت‌های راستگرای دینی در کابینه نتانیاهو حضور دارند. افزون بر خود نتانیاهو شما صحبت‌های «اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را پیگیری کنید، شما کارکرد صحبت‌های «بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم را می‌بینید لذا رژیم صهیونیستی به‌دنبال عقب‌نشینی در قبال فلسطینیان نیست البته ممکن است عقب‌نشینی بین خودشان رخ بدهد.

چطور؟

افقهی: نتانیاهو می‌خواهد اصلاحات قضائی در ساختار قضائی اسرائیل انجام دهد، اما صهیونیست‌ها با برپایی تظاهرات جلوی او را گرفتند، بنابراین، نتانیاهو فعلاً عقب‌نشینی کرده است، این عقب‌نشینی بدین معنا نیست که از اصلاحات قضائی به‌نفع خود دست کشیده بلکه آن را به حالت تعلیق در آورده است تا در فرصت مناسب اجرایی کند. وقت مناسب این است که نتانیاهو می‌گوید "بالاخره من این اصلاحات را انجام می‌دهم، ولی قبلاً می‌خواستم یک‌طرفه آن را انجام دهم، اما اکنون باید بنشینم و مخالفانم را متقاعد کنم که بایستی به اصلاحات تن بدهند. "، این رویکرد به‌معنای دیکتاتوری فوق‌دیکتاتوری است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم، صهیونیست‌های مخالف اصلاحات قضائی ممکن است با ادامه دادن به اعتراضات خود، نتانیاهو را مجبور به عقب‌نشینی نهایی از تصمیم خود کنند.

اگر نتانیاهو از اصلاحات قضائی به‌طورکلی دست کشید چه سرنوشتی در انتظار اوست؟

افقهی: در این حالت نتانیاهو خودش را در خطر خواهد دید، زیرا پرونده فساد مالی دارد و این پرونده هم‌اکنون مفتوح است لذا بحران داخلی رژیم صهیونیستی بسیار جدی است و اگر نگویم این بحران از درگیری با گروه‌های مقاومت فلسطینی جدی‌تر است کمتر از آن نیست چرا که این شکاف از داخل است و به‌گفته «اسحاق هرتزوک» رئیس رژیم صهیونیستی، اسرائیل با این تظاهرات خودش خودش را دارد نابود می‌کند. در اینجا خوب است به سخن رهبر معظم انقلاب در خصوص بحران داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کنم، حضرت آقا فرمودند؛ «یک زمانی ما گفتیم اسرائیل تا ۲۵ سال دیگر وجود نخواهد داشت، این‌بار مثل اینکه خودشان عجله دارند خودشان را نابود کنند».

به‌اضافه بحران داخلی، رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطینی درگیر است

افقهی: بله، تل‌آویو در برابر جبهه مقاومت فلسطینی قرار دارد. در این جبهه شاهد درگیری با صهیونیست‌ها، عملیات استشهادی و زدوخورد بین دو طرف هستیم، اما جبهه سوم از این جبهه خطرناکتر است.

جبهه سوم؟

افقهی: بله، شما می‌دانید از جنوب لبنان مواضع صهیونیست‌ها هدف حمله موشکی قرار گرفت و چندی قبل از سوریه مواضع صهیونیست‌ها در بلندی‌های جولان هدف قرار گرفتند. این حملات برای رژیم صهیونیستی غافلگیرانه بود. پس از ضربه از جنوب لبنان و بلندی‌های جولان، محور مقاومت شعار «یگانکی میادین» را دارد مطرح می‌کند، یعنی اینکه تنها رزمندگان نوار غزه و کرانه باختری رود اردن نیستند که با رژیم صهیونیستی درگیر می‌شوند بلکه ما هم باید به‌تدریج وارد میدان مبارزه با این رژیم شویم لذا حملات موشکی از جنوب لبنان و سوریه پیام اولیه «یگانگی میادین» به تل‌آویو بود، حال ممکن است این گونه حملات از یمن، عراق، سوریه و لبنان صورت بگیرد.

با توجه به این مسائلی که فرمودید چه سرنوشتی در انتظار رژیم صهیونیستی است؟

افقهی: این دو جناحی که در اسرائیل بایکدیگر درگیر هستند، طرفدارانی در سازمان اطلاعات و امنیت، در ارتش و وزارت امنیت داخلی دارند لذا نتانیاهو نمی‌تواند تمام این‌ها را مهار کند. وی دست به یک اقدام احمقانه دیگری زد و طبق خواسته «بن‌گویر» یک گارد ملی برای او تشکیل داد. هزینه این گارد از سه وزارتخانه (بهداشت، آموزش عالی و وزارت جنگ) تأمین می‌شود. خب، مأموریت این گارد ملی چیست؟ بن‌گویر می‌خواهد با کمک این گارد شهرک‌نشینان شرور و غاصب را مسلح کند و آنان را به‌صورت خدمت اجباری به تشکیلات خود دعوت کند و به جان فلسطینیان بیندازد و برای خودش یک مصونیت امنیتی ایجاد کند، این مقدمه‌ای برای حذف نتانیاهو می‌شود تا بن‌گویر خودش به‌روی صندلی نخست‌وزیری بنشیند.

چرا نتانیاهو این کار را کرد و به خواسته بن‌گویر تن داد؟

افقهی: بن‌گویر به‌همراه سه چهار نفر دیگر مثل اسموتریچ که راست افراطی هستند در کابینه نتانیاهو حضور دارند. چنانچه آنان استعفا دهند کابینه نتانیاهو از اکثریت می‌افتد، در این حالت دولت نتانیاهو منحل خواهد شد و باید انتخابات پارلمانی (کنیست) مجدداً برگزار شود. خب، در انتخابات بعدی نتانیاهو می‌خواهد با چه‌کسی ائتلاف کند؟ اگر نتانیاهو از موضع قدرت ائتلاف می‌کرد تن به این آدم‌های شرور نمی‌داد لذا نتانیاهو در موضع ضعف قرار دارد. او دعوت به خدمت احتیاط می‌کند خلبانان نمی‌روند، بسیاری از نیرو‌ها از وی تمرد می‌کنند، این در حالی است که وزیر سابق کابینه تل‌آویو خطاب به نتانیاهو گفته است؛ "تو داری اسرائیل را نابود می‌کنی. "، سیاستمداران و مقامات صهیونیستی قبلاً وارد چنین ادبیاتی نمی‌شدند.

دولت نتانیاهو با بحرانی چندوجهی و پیچیده روبه‌روست، فکر می‌کنید به‌منظور بیرون‌رفت از این وضعیت ممکن است چه راهکاری را در پیش بگیرد؟

افقهی: نتانیاهو دارد تست می‌کند آیا می‌تواند یک درگیری هرچند محدود با ایران داشته باشد تا از این طریق بتواند با اجماع‌سازی علیه ایران به شکاف داخلی و اعتراضات خیابانی پایان دهد. شما می‌دانید رژیم صهیونیستی به مواضع مستشاری ایران در سوریه حمله کرد و چند تن از مستشاران ایرانی را به شهادت رساند. تهران برخورد هوشمندانه‌ای با این حمله کرد و جواب آن را نداد چراکه از نیت پلید نتانیاهو به‌خوبی آگاه بود لذا وضعیت نتانیاهو بسیار شکننده است و تصور نمی‌کنم وی بتواند به‌سادگی از این ماجرا جان سالم به‌در برد.

با توجه به تداوم بحران داخلی، درگیری فلسطینیان با صهیونیست‌ها کنار مطرح شدن یگانگی میادین، شما روز‌های آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید و این بحران چگونه حل خواهد شد؟

افقهی: نتانیاهو در سه جبهه باید پیروز شود.

اگر پیروزی نشود یعنی اسرائیل روی هوا رفته است؟

افقهی: نه، اینکه اسرائیل رفته روی هوا این‌طور نیست. بیش از نگرانی صهیونیست‌ها خود آمریکایی‌ها نگران هستند، چرا آمریکایی‌ها زیردریایی هسته‌ای خود را در آب‌های دریای سرخ مستقر کردند؟ چون ترسیدند موجودیت اسرائیل به خطر بیفتد و گرنه نتانیاهو چندان برای آمریکا مهم نیست. اکنون رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بدترین وضعیت خود رسیده است، با وجود این، آمریکا می‌داند اسرائیل حافظ منافعش در منطقه است. رژیم صهیونیستی می‌تواند جنگ‎های نیابتی راه بیندازد و اوضاع منطقه را آشفته کند لذا آمریکایی‌ها می‌گویند "ما با نتانیاهو مشکل داریم و این مشکل تاکتیکی است"، اما تضعیف اسرائیل برای واشنگتن یک بحران راهبردی محسوب می‌شود.

سرانجام شما روز‌های آینده را چگونه می‌بینید، این وضعیت به کجا ختم خواهد شد؟

افقهی: تشدید درگیری‌ها به‌ویژه چنانچه هم‌افزایی محور مقاومت تحت عنوان «یگانگی میادین» به‌صورت جدی عملیاتی شود، خیلی بعید است نتانیاهو بتواند جان سالم به‌در ببرد، شما عکس‌العمل ارتش رژیم صهیونیستی بعد از این چند ضربه یعنی حمله از جنوب لبنان، عملیات استشهادی در تل‌آویو، حمله موشکی از سوریه به بلندی‌های جولان را ملاحظه کنید، برخورد ارتش صهیونیستی با این ضربات چه بود؟ چند فروند جنگنده اسرائیلی بلند شدند و چند هدف را زدند و برگشتند، بعد هم مقامات تل‌آویو مدعی شدند "ما قصد شعله‌ور کردن جنگ را نداریم. "، این نتانیاهو است! اگر حماس یک عملیات علیه مواضع صهیونیست‌ها انجام می‌داد، نوار غزه را ویران می‌کرد، چرا در شرایط کنونی خیلی آرام برخورد کرد؟ این موضوع نشان می‌دهد نتانیاهو ضعیف شده است و نیرو‌های مسلحش متزلزل هستند، این نمایانگر آن است که اسرائیل رو به ضعف است و محور مقاومت ان‌شاءالله ضربه نهایی را خواهد زد.

اگر درباره روز جهانی قدس نکته‌ای به‌نظر شما می‌رسد مطرح کنید.

افقهی: با در نظر گرفتن سه تحول مهم روز جهانی قدس امسال یک روز استثنایی و فراگیر خواهد بود، یکی از این سه تحول فضای آرامی است که بعد از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه به وجود آمده و جریان‌های ضدصهیونیستی را تشدید کرده است، این موضوع در تجلی روز قدس اعمال خواهد شد. دومین تحول حوادث اوکراین است حضور رژیم صهیونیستی در اوکراین باعث تنفر از این رژیم می‌شود.

این کشتار‌هایی که دولت افراطی نتانیاهو علیه فلسطینیان به‌راه انداخته تحول دیگری است که حمایت از ملت فلسطین و بزرگداشت روز قدس اثرگذار است. شما ملاحظه کردید در برخی کشور‌ها تظاهرات‌کنندگان به پیشواز روز جهانی قدس رفتند. در بسیاری از پایتخت‌های کشور‌های اروپایی روز قدس در برابر سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی برگزار شد.

در مجموع برگزاری باشکوه روز قدس برای صهیونیست‌ها بسیار شکننده است لذا روز قدس امسال ان‌شاءالله روز تعیین‌کننده خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار