سردار احمدیان در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی:

راهپیمایی اربعین حسینی همه نفوذها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد/ نفوذ در نخبگان با بمباران اطلاعاتی

رئیس مرکز مطالعات راهبردی سپاه با بیان اینکه مواجهه تاریخی حق و باطل به نقطه حساس خود رسیده است، گفت: اینکه لبیک امام حسین(ع) در اربعین پاسخ داده می‌شود، همه نفوذها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
کد خبر: ۵۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸ - 16November 2015

راهپیمایی اربعین حسینی همه نفوذها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد/ نفوذ در نخبگان با بمباران اطلاعاتی

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار علی اکبر احمدیان رئیس مرکز مطالعات راهبردی سپاه در همایش «استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران» که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، درباره تبیین ماهیت انواع نفوذ و جایگاه  آنها در دستگاه سه طیفی تهدیدات نرم، نیمهسخت و سخت و رابطه نفوذ نوین با جنگ نرم گفت: مستحکمترین بناها را نفوذ از داخل میخورد؛ به نحوی که طی یک دوره نهچندان طولانی، فروپاشی آنها دیده میشود؛ البته فروپاشی در مراحل قبل هم در چشم افراد تیزبین دیده میشود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات در رابطه با نفوذ به دلیل توافق نداشتن بر روی مفاهیم است، افزود: دشمن روزی فکر میکرد که با جنگ نرم میتواند به پیروزی قاطع دست یابد؛ ولی به نتیجهای که میخواست دست نیافت؛ لذا راهبرد جدید یعنی راهبرد «نفوذ نوین» را در دستور کار قرار داد و برای آن حاضر شد مسئله خودساخته چندین ساله را کمرنگ کند و به حاشیه براند؛ چون نفوذ با پرونده هستهای در تقابل بود؛ بنابراین با بودن پرونده هستهای امکان نفوذ میسر نمیشد.

سردار احمدیان با طبقهبندی انواع تهدید و سیر تکوین آن به تهدیدات سخت، نیمه سخت، نرم و نوین اظهار داشت: «تهدید نیمهسخت» به شیوه اشغال کشورها توسط سیستمسازی و وابسته کردن به سیستمها صورت میگیرد؛ تهدید نیمهسخت معادل امنیتی نیست؛ بلکه تهدیدی است که سیستمها را تحت تأثیر قرار میدهد و این سیستمها میتواند امنیتی هم باشد؛ بنابراین ایجاد فشار دائمی است؛ تا بهوسیله آن کشورها وابسته شوند و این هم تلاشی است که شصت هفتاد سال در جریان است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی سپاه تصریح کرد: تهدید نرم به حوزه فرهنگ و رسانه محدود نمیشود؛ بلکه تهدیدی سه بعدی در عرصه اجتماعی است؛ که جوهر آن جذب و اقناع است؛ بنابراین هنر و رسانه ابزار این تهدید محسوب میشوند.

وی ادامه داد: «نفوذ سخت» امنیتی و جاسوس گرفتن است و نفوذ نیمهسخت هم به دنبال اشغال سیستمهاست. نفوذ نرم نیز اختصاص به مسئولان و نخبگان جامعه دارد؛ یعنی بر روی نخبگان و مسئولان متمرکز میشوند تا دستگاه محاسباتی آنها را دچار اخلال سازند.

سردار احمدیان افزود: به عبارت دیگر در نفوذ نرم دشمن در پی آن است که هزینهها را زیاد جلوه دهد و با جنگ اطلاعاتی، فرد را دچار خطای محاسباتی کند؛ بنابراین بخش قابل توجهی از نشریات تخصصی با هدف بمباران اطلاعاتی منتشر میشوند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی سپاه بیان کرد: «نفوذ نوین» متناسب با رهیافت قدرت هوشمند آمریکاییهاست؛ یعنی ترکیبی از نفوذ سخت، نیمهسخت و نرم است؛ که هوشمندانه و سیاسی با یکدیگر ترکیب میشوند؛ بنابراین در حوزه سیاسی با نفوذ سخت جاسوس میگیرند؛ با نیمهسخت سیستمها را به خود مشغول میکنند، و در نفوذ نرم اندیشه و فکر را به خود جذب میکنند، و بدین شکل علائق و گرایشها را به سمت خود متوجه میسازند.

وی با تأکید بر اینکه ما در معرض نفوذ در حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستیم، گفت: مواجهه تاریخی حق و باطل به نقطه حساس خود رسیده است؛ اینکه لبیک امام حسین(ع) در اربعین پاسخ میدهد، همه نفوذها را تحتالشعاع قرار میدهد.

سردار احمدیان ادامه داد: همه ما به نحوی نفوذ را پذیرفتهایم؛ اما این موضوع نباید ما را از نفوذپذیری خارج غافل کند؛ به عبارت دیگر راهبرد تهدید بیرونی دشمن، همان نفوذ است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی سپاه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارها برای جلوگیری از نفوذ، تقویت ارزشهای اسلامی است؛ زیرا نفوذ به درون فرد انقلابی دشوار است؛ به همین خاطر دشمن در پی تضعیف ارزشها و ایجاد یأس و ناامیدی بهمنظور فراهم ساختن زمینههای تحقق نفوذ است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار