موفقیت دستمایه نمایشنامه «کیسه بوکس»

«کیسه بوکس» عنوان نمایشنامه‌ای است از علی موذنی که از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است.
کد خبر: ۵۸۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ - 16April 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کیسه بوکس» عنوان نمایشنامه‌ای است از علی موذنی که در ۵۲ صفحه رقعی و بهای پشت جلد ۳۵۰۰۰ تومان از سوی نشر نیستان وارد بازار کتاب شده است.

موذنی نویسنده، نمایشنامه نویس و فعال حوزه تئاتر و سینما. وی دارای دانشنامه کارشناسی ادبیات نمایشی از دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران است و از جمله نویسندگانی به شمار می‌رود که کار نوشتن را به شکل حرفه‌ای دنبال می‌کند. موذنی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم می‌زند و در حوزه فیلم‌سازی نیز شش تله‌فیلم برای تلویزیون ساخته است.

موذنی در خلق آثار داستانی و نمایشی با تم اجتماعی دستی دور و دراز بر آتش دارد و آثار قابل توجهی را با این مضمون خلق کرده است. شگرد او در این نوع از نگارش ساده نویسی و دوری از فرم گرایی بی دلیل در نگارش است که تلاش می‌کند فرم را در خدمت مضمون بیاورد. او چه در داستان و چه در نمایشنامه ساده نویسی و حتی استفاده از عبارات و واژه‌های ساده و عامیانه را در خدمت خلق موقعیت‌های حس برانگیز داستانی درآورده است و حاصل آن نیز همواره متونی بوده که از منظر سادگی و همراهی تا انتها با مخاطب خود یکدل بوده است و در انتها نیز لبخند رضایت را بر لب او نشانده است.

موفقیت دستمایه نمایشنامه «کیسه بوکس»

در نمایشنامه «کیسه بوکس» مفهوم ذاتی موفقیت دستمایه خلق اثر قرار گرفته است. یک بوکسور که مربی وی زمان و انرژی زیادی را برای تمرین دادن او اختصاص داده است، ولی درست در بزنگاه مسابقه وی با همه امیدی که به او می‌رفت، تن به شکست می‌دهد. بوکسور، اما در خانه در میان خانواده نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که مهمترین آن‌ها عدم درک از موقعیت و علاقه اوست. برادر، مادر و پدر او هر کدام در کنار دل مشغولی‌های خود برای وی سودای دیگری در سر دارند و بوکسور جوان در این میان در میدان مبارزه و خانواده توامان موفق شود.

موذنی این نمایشنامه را در سال ۱۳۶۷ نوشته است و پیش از این نیز توسط انتشارات نمایش در سال‌های پایانی دهه شصت به مخاطبان عرضه اش کرده بود. این نمایش در دوره اوج فعالیت هنری وی در زمینه تئاتر تالیف و منتشر شده و نشان از ذوق و ایده‌های عمیق و در عین حال گرم و صمیمی وی برای نمایشنامه نویسی دارد؛ یعنی همان عناصری که در بسیاری از نمایشنامه نویسان جوان بعد از انقلاب در سال‌های دهه شصت می‌شد سراغ گرفت. عناصری که همگی سعی در بازتعریف هویت و معنای انسان و زیست او دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها