فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب؛

معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام حسین(ع) در زمان ما

روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بی‏ تفاوتی و سکر و بی ‏حالی را از مردم گرفتن؛ این‏ هاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام حسین(ع) در زمان ما.
کد خبر: ۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰ - 09November 2013

معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام حسین(ع) در زمان ما

خبرگزاری دفاع مقدس: مرحوم شهید مطهری سال ها قبل از انقلاب در این حسینیه ارشاد فریاد میکشید که والله بدانید شمر امروز نخست وزیراسرائیل است. واقع قضیه هم همین است. ما شمر را لعنت میکنیم، برای این که ریشه شمر شدن و شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت می کنیم، برای این که با حاکمیت طاغوت، حاکمیت یزیدی، حاکمیت عیش و نوش، حاکمیت ظلمِ به مومنین در دنیا مقابله کنیم.

حسین بن علی(ع) قیامش برای این بود که بینی حاکمیت های علیه ارزش های اسلامی و انسانی و الهی را به خاک بمالد و نابود کند و همین کار را هم امام حسین(ع) با قیام خود کرد.

مجالس ما؛ مجالس حسینی، یعنی مجالس ضد ظلم، مجالس ضد سلطه، مجالس ضد شمرها و یزیدها و ابن زیادهای زمان موجود، زمان حاضرمعنایش این است. این استمرار ماجرای امام حسین(ع) است و امروز دنیا پر از ظلم و جور است. شما ببینید چه می کنند؛ در فلسطین چه می کنند، در عراق چه می کنند، در کشورهای گوناگون چه می کنند، با ملت های دنیا چه می کنند، با فقرا چه می کنند، با ثروت های ملی کشورها چه می کنند.

ابعاد عظیم حرکت حسین بن علی(ع) شامل همه این میدان وسیع میشود. امام حسین(ع) نه فقط برای شیعه، نه فقط برای مسلمان ها، بلکه برای احرار عالم درس دارد.

رهبر آزادی بخش نهضت هند در شصت سال، 70 سال قبل اسم حسین بن علی(ع) را آورد؛ گفت من از او یاد گرفتم؛ در حالی که هندو بود؛ اصلا مسلمان نبود. در بین مسلمین هم همین طور است. ماجرای امام حسین(ع) این است. شما گنجینه دار یک چنین جواهر ذی قیمتی هستید که همه بشریت می تواند از او بهره برد و استفاده کند.

جهت گیری در عزاداری امام حسین(ع) به این نحو باید باشد: گسترش تبیین، بیان، آگاه سازی، محکم کردن ایمان مردم، روح تدین را در مردم گسترشِ دادن، روح شجاعت و غیرت دینی را در مردم زیاد کردن، حالت بی تفاوتی و سکر و بی حالی را از مردم گرفتن؛ این هاست معنای قیام حسینی و بزرگداشت عزاداری امام حسین(ع) در زمان ما. لذا زنده است، همیشه هم زنده خواهد بود.

جنبه عاطفی آن هم تاثیرگذار بر روی عواطف و احساسات همه مردم است. جنبه عمقی و معنوی آن، صاحبان فکر و بصیرت را آگاه می کند؛ روشن میکند.

امام حسین(ع) مظهر بصیرت و استقامت است. پیروان امام حسین(ع) هم همین را نشان دادند و بعد از گذشت قرن ها، آن روزی که رهبر شایسته ای در میان آنها پیدا شد، این حرکت عظیم را به وجود آوردند. انقلاب عظیم اسلامی یک ماجرای عظیمی است؛ داستان عظیمی است. ما در وسط قضیه قرار گرفته ایم، ابعاد عظیم این حادثه برای ما خیلی روشن نیست؛ آیندگانِ تاریخ و کسانی که امروز بیرون از این مجموعه هستند، آنها بیشتر از ما ابعاد و عظمت این حرکت را میبینند.

از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم قم (نوزدهم دی سال 1386)

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار