آمادگی عراق برای کمک به گفت‌وگوی سازنده در سودان

رئیس جمهور عراق بر آمادگی این کشور برای کمک به گفتگو‌های سازنده در سودان تأکید کرد.
کد خبر: ۵۸۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ - 17April 2023

آمادگی عراق برای کمک به گفت‌وگوی سازنده در سودانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق از حوادث سودان و قربانی شدن شماری از سودانی‌ها در درگیری‌های چند روز گذشته ابراز تأسف کرد.

وی تأکید کرد: «ما به درایت برادرانمان در سودان و توانایی آن‌ها برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و دموکراتیک اعتماد داریم و مطمئن هستیم که از این بحران نیز از طریق برقراری آتش‌بس فوری و کنار گذاشتن درگیری‌های مسلحانه به منظور حفظ جهان شهروندان و بازگشت به روند دموکراسی و صلح، عبور خواهند کرد».

بنا بر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، رئیس جمهور این کشور همچنین بر تمایل عراق برای حفظ صلح و امنیت سودانی‌ها و دموکراسی نظام سیاسی تأکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف‌های سودانی استفاده از سلاح، زور و خشونت را کنار گذاشته و به اصول دموکراسی برای تقویت فرصت‌های گفتگو پایبند باشند.

رئیس جمهور عراق بر آمادگی کشورش برای تلاش و کمک به فراهم کردن فرصت‌های گفت‌وگوی سازنده و حاکمیت منطق صلح و تقویت رویکرد دموکراسی در سودان تأکید کرد.

روز شنبه رسانه‌های محلی از آغاز درگیری بین نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) و ارتش سودان در خارطوم خبر دادند و بعد از ظهر روز گذشته درگیری بین نیرو‌های ارتش به دیگر مناطق سودان نیز گسترش یافت و خبرگزاری رویترز به نقل از کمیته مرکزی پزشکان سودان گزارش کرد که در نتیجه درگیری‌های سودان، ۵۶ نفر کشته شدند و ۵۹۶ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور آفریقایی را به حمله به پایگاه خود در پایتخت سودان با «استفاده از تمامی انواع تسلیحات» متهم کرده است.

با این حال، ارتش سودان اتهامات نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان را رد کرده و اعلام کرده است که تمامی تأسیسات راهبردی از جمله کاخ ریاست‌جمهوری تحت کنترل نیرو‌های مسلح سودان است. ارتش همچنین اعلام کرده است که نیرو‌های پشتیبانی سریع اول حمله کرده است.

اختلاف میان البرهان و حمیدتی از زمانی علنی و تشدید شد که گروه‌های سیاسی سودان با نظامیان تحت فرماندهی البرهان یک توافقنامه سیاسی (توافقنامه چارچوب) امضا کردند تا نظامیان صحنه سیاست را ترک و قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کنند و تمام گروه‌های مسلح از جمله نیرو‌های پشتیبانی سریع در ارتش ادغام شوند و تحت نظارت دولت مدنی فعالیت کنند و ساختار نظامی و امنیتی سودان اصلاح شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها