استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید قرنی:

ارتشی‌ها شاه را فراری دادند

حجت‌الاسلام «پناهیان» گفت: آمریکایی‌ها در ایران نماینده فرستادند که ارتشی‌ها باید مردم را قتل‌عام کنند؛ اما ارتشی‌ها قبول نکردند و شاه فرار کرد؛ در واقع ارتشی‌ها شاه را فراری دادند. امام این استعداد‌ها را می‌دید که انقلاب کرد.
کد خبر: ۵۸۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸ - 20April 2023

ارتشی‌ها شاه را فراری دادندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» استاد حوزه و دانشگاه، امروز (پنج‌شنبه) در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید «محمدولی قرنی» که با عنوان «سپهبدهای اخلاص» در مسجد امام خمینی (ره) ستاد آجا برگزار شد، با بیان اینکه غربت سپهبد شهید قرنی در جامعه ما برطرف نشده است، اظهار داشت: درس‌ها و پیام‌های شهادت سپهبد قرنی فراموش‌شدنی نیست.

حجت‌الاسلام «پناهیان» با بیان این‌که اگر از مردم بپرسیم که اولین شهید ترور از مسئولین جمهوری اسلامی چه کسی است؟ شاید نام شهید قرنی را نتوانند ببرند، در پاسخ به این سوال که چرا اولین کسی که ترور می‌شود ارتشی باشد؟ گفت: از این موضوع مشخص می‌شود که دشمنان این انقلاب، دشمنان این وطن هستند؛ لذا باید قرنی را ترور کنند تا بتوانند مطهری‌ها، مفتح‌ها و ائمه‌جمعه را به شهادت برسانند.

وی تأکید کرد: شخصیتی مانند سپهبد قرنی که در دوران طاغوت درجات عالی نظامی را دریافت کرده بود، به حدی مدافع این انقلاب می‌شود که دولت غرب‌گرای اول انقلاب، او را خلاف نظر امام خمینی (ره) وادار به استعفا می‌کند و بسیاری از مدعیان انقلابی‌گری، انقلابی بودن او را برنمی‌تابیدند.

حجت‌الاسلام «پناهیان» با بیان این‌که وقتی یک ارتشی اولین شهید ترور انقلاب اسلامی می‌شود، این موضوع دلیلی بر آن است که انقلاب اسلامی در این خاک و مردم ریشه داشته و تفکر ایرانی‌ها بوده است. بیان داشت: امام خمینی (ره) مسئله‌ای را باور کرد که دیگر علما باور نکردند. امام (ره) افرادی مانند سپهبد قرنی را باور داشت و معتقد بود که ارتش برای شاه نیست؛ بلکه ریشه در فرهنگی دارد که با مرام اهل‌بیت (ع) پرورش یافته است.

وی ادامه داد: انقلابی‌گری سپهبد شهید قرنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، سند حقانیت این انقلاب است؛ چراکه از ارتش او را با همه مدارج عالی کنار گذاشتند. شهید قرنی نماینده افکار ایرانی‌های هوشمند و دین‌دار است که باید انقلاب می‌کردند، اگر برای بحث درباره ریشه‌های انقلاب سندی مانندی سپهبد قرنی نداشته باشیم، نیمی از کار می‌لنگد. ریشه‌های ایرانی انقلاب را سپهبد قرنی به ما نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام «پناهیان» گفت: شهید قرنی را انتخاب کردند و به شهادت رسانده و دولت موقت نیز او را انتخاب کرد و از فرماندهی ارتش کنار گذاشت، امام خمینی (ره) مانند یک عالم دینی از سپهبد قرنی تجلیل کرد؛ چراکه دستور دادند مزار او را در حرم حضرت معصومه (س) قرار دهند؛ در حالی که این دستور امام برای عالمان دینی رخ می‌دهد.

وی افزود: کسانی که در دولت موقت ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مدعی ملی گرایی بودند، اندازه شهید قرنی نمی‌فهمیدند و اگر شهید قرنی نبود همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی کشور را تجزیه می‌کردند؛ لذا شهید قرنی با شهادت، مزد زحمات خود را برای حفظ یکپارچگی کشور گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در ایران نماینده فرستادند که ارتشی‌ها باید مردم را قتل‌عام کنند؛ اما ارتشی‌ها قبول نکردند و شاه فرار کرد؛ در واقع ارتشی‌ها شاه را فراری دادند. امام این استعداد‌ها را می‌دید که انقلاب کرد.

حجت‌الاسلام «پناهیان» گفت: سپهبد قرنی تشخیص داد که عملکرد دولت موقت عملکرد صحیحی نیست؛ اما کوتاه نیامد و استقلال داشت؛ در واقع مقاومت او به این معنا بود که من را اگر کنار هم بگذارید، من روی حرف خود ایستاده‌ام. بعد از کنار گذاشتن هم ایستاد. امروز برخی از مسئولین می‌دانند که یک کاری را باید درست انجام دهند، اما انجام نمی‌دهند؛ چراکه از پست خود می‌ترسند؛ آن‌ها باید از شهید قرنی یاد بگیرند.

وی بیان داشت: شهید قرنی را بعد از این‌که استعفا داد به شهادت رساندند. این موضوع به آن معناست که وی برای آمریکایی‌ها با وجود این‌که استعفا داده است هم خطرناک است؛ برای این‌که این مملکت حفظ شود؛ با این‌که استفا داده است هم خطرناک است لذا معلوم می‌شود که شخصیت و راه او خطرناک بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها