استاد دانشگاه پرینستون:

یک دلیل خردپسند انقلاب اسلامی این است که کشور دست رضا پهلوی نیفتاد

حسن انصاری نوشت: اگر بخواهیم اینک تنها یک دلیل خردپسند برای انقلاب سال ۵۷ یاد کنیم به نظرم هیچ کدام مهم‌تر از این نیست که این انقلاب مردمی موجب شد تخت شاهی به آقا رضای پهلوی نرسد.
کد خبر: ۵۸۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴ - 23April 2023

استاد دانشگاه پرینستون: یک دلیل خردپسند انقلاب اسلامی این است که کشور دست رضا پهلوی نیفتادبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسن انصاری استاد دانشگاه پرینستون و اسلام‌پژوه برجسته کشورمان درباره فشل بودن اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر بخواهیم اینک تنها یک دلیل خردپسند برای انقلاب سال ۵۷ از میان ده‌ها دلیل مهم و مقبول دیگر و با توجه به تحولات اخیر را یاد کنیم به نظرم هیچ کدام مهم‌تر از این نیست که این انقلاب مردمی موجب شد تخت شاهی به آقا رضای پهلوی نرسد. فقط با خودتان یک لحظه تصور کنید اداره این سرزمین متمدن و تاریخی دست این شازده می‌افتاد، خدای من چطور کشوری به عظمت ایران به تباهی می‌رفت. خدایش بیامرزاد استاد ما دکتر شرف الدین شرف خراسانی را که معتقد بود خدای ایران همواره عنایت خاص به این سرزمین یکتاپرستان دارد.

این استاد دانشگاه چندی پیش هم در انتقاد از منشور ائتلاف اپوزیسیون که حالا یک‌به‌یک افراد درحال خروج از آن هستند نوشته بود: برخی از محتوای منشوری که رضا پهلوی همراه با چند نفر دیگر تدوین و منتشر کرده اند و درخواست‌های آنان از دولت‌های خارجی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران و مردمش شگفت زده شده‌اند؟ آیا واقعا جای استعجاب است؟ از متنی که فرزند محمد رضای پهلوی پایش را امضا کرده چه توقعی دارید؟ محمد رضا فرزند رضا خانی است که با کودتای ۱۲۹۹ به قدرت رسید و بعد به فرموده خارجی‌ها از کشور در شهریور بیست به نحو خفت باری اخراج شد.

فرزندش محمد رضا در سال ۳۲ با کودتای خارجی‌ها قدرتش را به خیال خامش تحکیم کرد. بعد در سال ۵۷ مردم شریف ایران پس از سال‌ها مبارزه که از سال ۳۲ تا ۵۷ به طول انجامید موفق شدند او را از قدرت و حکومت بر ایران بیرون کنند؛ بنابراین هر دو شاه تمام قدرتشان، حدوثاً و بقاءً با کودتای خارجی شکل گرفت. تنها موردی که مردم در سرنوشت و قدرت آن‌ها مؤثر بودند همان سال ۵۷ بود که محمد رضا را با مشارکت همه طبقات و گروه‌ها از کشور بیرون راندند. حالا توقع هست که منشوری که بر پایه آن میراث امضا شده آویزان خارجی‌ها نباشد؟

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار