معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نام ایران با خلیج فارس پیوند خورده است

«مهدی پور» گفت: همواره نام و یاد و بزرگداشت ایران با بندرعباس، هرمزگان و خلیج فارس پیوند خورده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱ - 26April 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، «فرشاد مهدی‌پور» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست با اهالی رسانه در هرمزگان با اشاره به نقش خطه هرمزگان در سرافرازی و بزرگداشت نام ایران، اظهار داشت: همواره نام و یاد و بزرگداشت ایران با بندرعباس، هرمزگان و خلیج فارس پیوند خورده است و ما در رسانه مکلف به تحقق ماده 2 قانون مطبوعات هستیم که تصریح می دارد علاوه بر روشنگری برای افکار عمومی باید از قانون اساسی حفاظت و حراست و با مظاهر فرهنگ استعماری مبارزه و سیاست نه شرقی و نه غربی را تحکیم کنیم.

به گفته مهدی پور، نقش آفرینی رسانه ای در این حوزه ها می بایست منجر به تقویت سرمایه اجتماعی شود و خلیج فارس و موضوعات مشترک پیرامون آن می تواند محور مشترکی برای تفوق رسانه ای باشد و تولیدات پیرامون آن شکل گیرد و اگر بخواهیم معیار و شاخصی برای حرکت رسانه ای استان تدارک ببینیم ایفای نقشی بر پایه تقویت وحدت و اتحاد و انسجام از منظر ایرانی بودن و خلیج فارس و ایرانی بودن آن است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد درباره آگهی های دولتی گفت: در سال 1400 و 1401 عدد آگهی های دولتی هرمزگان 100 درصد رشد کرده و مجموعا 18 میلیارد تومان در این دو سال آگهی دولتی تعلق گرفته است و رعایت عدالت در توزیع این مهم که در بیان برخی از اهالی رسانه مطرح شد نیز از آن جایی که شفاف قابل مشاهده همه است لذا قابل نظارت و دید عمومی هم هست.

وی با بیان اینکه بر اساس دستور معاون اول رییس جمهور، هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی و دستگاههای و نهادها حق ندارند آگهی های خود را خارج از ساختار وزارت ارشاد توزیع کنند، از فعالان رسانه نیز خواست تا در این زمینه موارد را گزارش کنند تا در استان پیگیری شود.

مهدی پور از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز خواست تا در این زمینه بصورت شفاف به صورت عدد و ارقام با اهالی رسانه گفت و گو کند و اگر لازم به بازرسی است قابل پیگیری و نظارت است تا این دغدغه اهالی رسانه رفع شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یارانه پرداختی به رسانه ها که بخشی از آن روز گذشته به حساب مدیران مسؤول واریز شده است، خاطرنشان کرد: این مبلغ واریزی بخشی از یارانه های سال گذشته است و امیدواریم بخش باقی مانده آن را در همین بهار پرداخت کنیم و امسال یارانه ها افزایش خوبی یافته است و امیدواریم بتوانیم امسال هم کمک های خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تداوم حمایت های دولتی از رسانه ها مورد نقد برخی از اهالی رسانه است ولی ما خودمان را مکلف به حفظ و تدارک این حمایت می دانیم و بیان اینکه مجیزگویی سبب افزایش یارانه شود حرف در خور شأنی نیست و ما بر اساس قانون مطبوعات و رتبه بندی و کیفی سنجی این یارانه را توزیع می کنیم و 2 هزار پایگاه خبری در این فرآیند مشارکت کردند و رتبه بندی شدند که پس از سال ها صورت گرفت و البته ممکن است نقد و نظری بر این رتبه بندی هم وجود داشته باشد که قابل بررسی است.

مهدی پور همچنین گفت: تعداد سایت ها در رتبه بندی قبلی یک پنجم رتبه بندی قبلی بوده است و امیدواریم بتوانیم نظم در رتبه بندی را کوتاه تر کنیم و برای این کار باید نهایت دقت و پیچیدگی را انجام دهیم که مورد سوء استفاده نیز قرار نگیرد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ارتقای هفته نامه به روزنامه و یا سایت به خبرگزاری نشانه رشد و پیشرفت نیست و گاه یک هفته نامه خوب می تواند از دهها روزنامه قوی تر و بهتر عمل کند و باید هر جا هستیم آن را تقویت کنیم و بدانیم که یک هفته نامه محلی بتواند به زیست بوم خود بپردازد و مشکلات و مسائل محلی خودش قوی عمل کند، از یک روزنامه سراسری بهتر عمل کند و اثرگذاری او نافذتر خواهد بود.

وی گفت: موضوع بیمه تأمین اجتماعی و معافیت های کارگاهی از طریق مذاکره با سازمان تأمین اجتماعی قابل رفع است و این را در نشستی با مسؤولان مربوطه پیگیری و به گفت و گو بنشینید.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌های داخلی نه تنها مرجعیت خود را از دست نداده‌اند، بلکه نسبت به رسانه‌ها و بنگاه‌های فارسی زبانِ خارج‌نشین در موضع قدرت قرار دارند.

مهدی‌ پور افزود: اگر رسانه‌های داخلی در موضع قدرت و مرجعیت نبودند، معاندان و بدخواهان وارد جنگ رسانه‌ای نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: رصد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد رسانه‌های برون مرزی که از دست رفتن مرجعیت رسانه‌های داخلی را القا می‌کنند، خودشان محتوای مورد نیازشان را از رسانه‌های درون کشور تامین کرده و به آنها استناد می‌کنند.

مهدی‌پور خاطرنشان کرد: ممکن است به عنوان مثال فروش یک روزنامه کمتر شده باشد اما مخاطب‌، همان مطلب را از سایت یا شبکه‌های اجتماعی همان روزنامه دنبال می‌کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید وجود برخی افراد که در پوشش فعالیت رسانه‌ای ماهیت «باج نیوز» یا «فیک نیوز» دارند، تصریح کرد: شناسایی و برخورد با این پدیده فقط با همکاری رسانه‌های قانونی و شریف و تبادل اطلاعات امکان‌پذیر است.

به گفته مهدی‌پور مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها هم موظفند این باج نیوزها را شناسایی و برخورد قانونی با آنها را پیگیری کنند.

در ادامه این نشست، مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌های هرمزگان مشکلات خود در حوزه‌های یارانه و آگهی‌های دولتی، تعامل مدیران و دیگر مسائل مرتبط مطرح کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار