امیرعبداللهیان در روضه الشهیدین؛

ایده‌ها و ابتکارات ایران برای بهبود وضعیت در لبنان

وزیر امور خارجه در بدو ورود به لبنان در روضه الشهیدین بیروت حضور یافت و همچنین گفت که ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدار با مقامات این کشور مطرح خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۸۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ - 26April 2023

ایده‌ها و ابتکارات ایران برای بهبود وضعیت در لبنانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعد از سفر به مسقط و دیدار با مقامات عمانی و در مقصد دوم این سفر و بنا به دعوت «عبدالله بوحبیب» در رأس هیأتی به بیروت سفر کرد، در بدو ورود به بیروت در روضه الشهیدین بیروت حضور یافت.

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: به همه تلاش‌های خود برای تمرکز بر امنیت و صلح در منطقه از جمله در افغانستان، یمن، اوکراین، سودان و لیبی ادامه خواهیم داد. در خصوص مناسبات دوجانبه ایران و لبنان ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدار‌های فردا و امروز با مقامات کشور دوست و لبنان، به مشورت خواهیم گذاشت.

وزیر خارجه همچنین امنیت، رفاه و پیشرفت لبنان را امنیت، رفاه و پیشرفت منطقه و ایران خواند.

رسانه‌های لبنانی در این باره اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران در این سفر قرار است با «نبیه بری» رئیس پارلمان، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان دیدار کند. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مسکو و رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، در اولین سفرش به لبنان، ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ به این کشور رفت و در این سفر با مقامات و شخصیت‌های لبنان از جمله سید حسن نصرالله موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وی چهارم فروردین ۱۴۰۱ و برای دومین بار پس از سفر به دمشق راهی لبنان شد و برای سومین بار در شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی ماه در رأس هیأتی سیاسی راهی لبنان شد و در مدت حضورش در بیروت با مقامات لبنانی و از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۱ فروردین ماه سالجاری در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر لبنان نیز خاطرنشان کرد: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه‌ای است. نگاه ایران به مسئله لبنان کاملا واضح و روشن است. طرف‌های سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی و تعیین رئیس جمهور به توافق برسند و مبتنی بر منافع ملی تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: مداخله خارجی در امور داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود. اینکه کشور‌ها به شکل گیری توافق بین طرف‌ها در لبنان کمک کنند امر قابل قبولی است. ایران و عربستان کشور‌های مهمی در منطقه هستند و در صورتی طرف‌های لبنانی از ایران درخواست کمک کنند ایران آماده کمک در این زمینه است. ثبات و آرامش در منطقه تاثیرات تدریجی بر دیگر پرونده‌ها در منطقه داشته باشد و لبنان نیز از این موضوع مستثنا نیست و امیدواریم شاهد تکمیل روند سیاسی در لبنان باشیم.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به دعوت «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان عصر دیروز (سه‌شنبه) پنجم اردیبهشت در رأس هیأتی سیاسی وارد مسقط شد و در مدت حضورش در عمان ضمن دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان با سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان و همچنین محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط دیدار و گفتگو کرد. محمد عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفتگو با عربستان در صنعاء را تشریح کرد.

سفر امیرعبداللهیان به مسقط سومین سفر وی بعد از تصدی وزارت خارجه بود. وی همچنین در سفر دوم خرداد ۱۴۰۱ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مسقط او را همراهی می‌کرد.

پایان پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار