یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

تحقیر ارتش آمریکا از سوی تفنگداران نداجا

هلی‌برن تفنگداران دریایی ارتش جمهوری اسلامی بر عرشه نفتکش متخلف «ادونتیج سوییت» و توقیف این شناور که گفته می‌شود محموله آن متعلق به ایالات متحده آمریکا بوده، نشان‌دهنده آمادگی، جسارت و توان بالای دریادلان ارتش ایران و استیصال آمریکا در مقابله با ایران است.
کد خبر: ۵۸۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰ - 30April 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته یک نفتکش متخلف به نام «ادونتیج سوییت» (ADVANTAGE SWEET) را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار از صحنه‌ی تصادم با یک شناور ایرانی بود، در دریای عمان توقیف کرد.

در عملیات توقیف این نفتکش، ناوشکن «بایندر» با حکم قضایی و با هلی‌برن نیرو بر عرشه کشتی مذکور، آن را توقیف و به آب‌های ساحلی کشورمان هدایت کرد.

در پی این اتفاق، نیروی دریایی ارتش آمریکا که با ارسال پیام کمک از سوی نفتکش یادشده مواجه شده بود، از نیروی دریایی ایران درخواست کرد که هرچه سریع‌تر این نفتکش را آزاد کند؛ این درخواست در حالی مطرح شد که در برخی خبرها مقصد نفتکش ادونتیج سوییت، شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکا ذکر شده است؛ درخواستی که با بی‌تفاوتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مواجه شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز در خبری مدعی شد که یک محموله نفت ایران در روزهای اخیر از سوی آمریکا توقیف شده بود و اقدام ایران در زمینه توقیف کشتی متخلف، پاسخی به اقدام آمریکا بوده است.

پیش از این واقعه نیز در مقاطع زمانی مختلف، سپاه پاسداران شناور متخلف بیگانه از جمله شناورهای نظامی آمریکا، نفتکش انگلیسی، شناور کره‌ جنوبی و دو فروند شناور یونانی را توقیف کرده بود.

اقدام سپاه در توقیف نفتکش‌های یونانی و انگلیسی که در پاسخ به توقیف نفتکش‌های ایرانی از سوی یونان و انگلیس صورت گرفته بود، منجر به رفع توقیف شناورهای ایرانی و بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه کشورمان شد.

بر این اساس، توقیف شناور ادونتیج سوییت به هرکدام از دلایل فوق یعنی تصادم و تخلف، و یا پاسخ متقابل ایران به توقیف محموله نفتی کشورمان که صورت گرفته باشد، نشان‌دهنده استیصال و درماندگی آمریکا در مقابله با ایران است؛ خواه این تقابل در راستای جنگ اقتصادی علیه ملت ایران و یا در عرصه نبرد دریایی و جنگ سخت باشد.

مواجهه نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان هم که اوایل آبان ۱۴۰۰ و پس از هلی‌برن نیرو‌های سپاه بر عرشه یک نفتکش متخلف در دریای عمان رخ داده بود، شاهدی دیگر بر توانمندی ایران اسلامی در عرصه دریا و مقابله با زیاده‌خواهی و زورگویی آمریکایی‌هاست؛ جایی که آمریکایی‌ها با حضور رزم‌ناو خود در نزدیکی شناور متخلف، قصد ممانعت از اجرای مأموریت نیرو‌های سپاه را داشتند؛ ولی دریادلان سپاه با وجود حضور تهدیدآمیز آن‌ها، مأموریت خود را تکمیل و نفتکش متخلف را که حاوی محموله نفتی دزدیده شده از ایران بود، به سواحل کشورمان هدایت کردند.

اما تا پیش از واقعه توقیف نفتکش ادونتیج سوییت، شاید اینگونه تصور می‌شد که ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی صرفاً به جهت حفاظت از شناورهای کشورمان در برابر پدیده دزدی دریایی عازم مأموریت می‌شوند؛ اما توقیف نفتکش متخلف از سوی این نیرو، آن هم با هلی‌برن بر عرشه نفتکشی که گفته می‌شود محموله آن متعلق به ایالات متحده آمریکا بوده، نشان‌دهنده آمادگی، جسارت و توان بالای دریادلان ارتش ایران برای انجام هرگونه مأموریت و حتی در صورت لزوم، مقابله با ارتش تروریست آمریکاست.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، همگام با نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جهت قدرت‌افزایی و بالا بردن توان دفاعی کشور، با طراحی و تولید ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های جدید و مجهز به فناوری‌های روز، در مسیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر «نیروی دریایی تراز نظام اسلامی»، «افزایش عمق حضور در آب‌های آزاد» و «ایجاد بازدارندگی دفاعی» حرکت شتابنده‌ای داشته و با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و متعهد، در جهت حفاظت از منابع و منافع کشور، روز به روز بر توان خود افزوده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار