یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

پیامدهای تحقیر شیطان بزرگ از سوی سپاه

مواجهه نیرو‌های سپاه پاسداران با آمریکایی‌ها در دریای عمان، صحنه جدیدی از رویارویی ایران و آمریکا را رقم زد و نشان داد که دست نیرو‌های مسلح ایران برای دفاع از منافع ملی، بلندتر و توان دفاعی کشورمان تأثیرگذارتر از قبل شده است.
کد خبر: ۴۸۷۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ - 07November 2021

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ تقابل نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان که اوایل ماه جاری رخ داد و دوازدهم آبان رسانه‌ای شد، با واکنش‌های متعددی همراه بود و پیام‌هایی را نیز به طرف آمریکایی و متحدانش و سایر کشور‌ها مخابره کرد.

اما پیش از پرداختن به بازتاب‌ها و تأثیرات این رویداد مهم، لازم است که اشاره به چرایی وقوع آن داشته باشیم. ماجرای مذکور از جایی آغاز شد که چند ماه قبل، یک نفتکش ایرانی که حامل یک و نیم میلیون بشکه نفت بود، این مقدار نفت را در آب‌های بین‌المللی به دو نفتکش کوچکتر که خریداران نفت ما بودند، تحویل داد؛ اما با دخالت و همکاری آمریکایی‌ها، این نفتکش‌ها که هر کدام حاوی ۷۵۰ هزار بشکه نفت ایران بودند، بدونِ پرداخت بهای نفت صحنه را ترک کردند. در واقع یک طراحی مشترک میان کاپیتان و خدمه این نفتکش‌ها با آمریکایی‌ها صورت گرفته بود تا ایران در فروش نفت و دستیابی به سود حاصل از آن ناکام بمانَد.

پس از این اتفاق، با دخالت نیروی دریایی سپاه یکی از نفتکش‌ها به سواحل کشورمان هدایت شد؛ اما نفتکش دوم که با پرچم ویتنام فعالیت می‌کرد، به سوی آب‌های دوردست حرکت و سیستم ردیابی ماهواره‌ای خود را نیز خاموش کرد.

در پی این حادثه، نیرو‌های مسلح ایران با انجام اقدامات اطلاعاتی، موفق می‌شوند نفتکش متخلف را چندهزار کیلومتر دورتر از کشورمان شناسایی کنند و با ترفند‌هایی آن را به سوی دریای عمان بکشانند که در نهایت، روز دوم آبان سپاه با هلی‌برن نیرو‌های خود بر عرشه نفتکش مذکور، آن را در اختیار می‌گیرد و به سوی آب‌های سرزمینی کشورمان هدایت می‌کند. خدمه نفتکش نیز در حین عملیات سپاه، با ارسال پیامی از ناوگان دریایی ارتش تروریست آمریکا درخواست کمک می‌کنند؛ اما اقتدار نیرو‌های سپاه در برابر ناو‌ها و بالگرد آمریکایی، موجب عقب‌نشینی خفت‌بار آمریکایی‌ها از این میدان می‌شود.

در ادامه، ابعاد این حادثه مهم را بررسی می‌کنیم.

تا پیش از این واقعه، از خلیج فارس به‌عنوان میدان قدرت‌نمایی سپاه و محل تقابل پاسداران انقلاب اسلامی با نیرو‌های فرامنطقه‌ای و به‌ویژه آمریکا یاد می‌شد، اما مواجهه نیرو‌های سپاه پاسداران با آمریکایی‌ها در دریای عمان، صحنه جدیدی از رویارویی ایران و آمریکا را رقم زد.

تقابل ندسا (نیروی دریایی سپاه) با آمریکا در دریای عمان نشان داد که دست نیرو‌های مسلح ایران برای دفاع از منافع ملی، بلندتر و توان دفاعی کشورمان تأثیرگذارتر از قبل شده است و توان دفاعی و پاسخگویی ایران به تهدیدات، منحصر به منطقه خلیج فارس نیست، بلکه بنا به گفته‌ی سردار «تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه، اگر لازم باشد، ایران متجاوزان را تا خلیج مکزیک نیز تعقیب و به آن‌ها ضربه وارد خواهد کرد.

این رویداد همچنین ضمن آشکار شدن مجدد افول قدرت آمریکا، توانایی ملت ایران برای غلبه بر زیاده‌خواهی و سلطه‌جویی دشمنان را نشان داد. حضور پرتعداد رزم‌ناو‌های آمریکایی که در راستای حمایت از دزدی دریایی و به‌منظور ممانعت از اقدام ایران در انتقال نفتکش متخلف به سواحل کشورمان صورت گرفت، نه‌تنها هیچ‌گونه تأثیری بر اراده نیرو‌های سپاه نداشت، بلکه پس از مکالمه رادیویی شناور ایرانی با آمریکایی‌ها، یانکی‌ها مطابق دستور نیرو‌های سپاه ناچار به ترک منطقه و بار دیگر مقابل ایران تحقیر شدند.

آمریکا پس از اقدامات دیپلماتیک و اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران، قصد داشت با حضور نظامی خود نیز مانع از صدور نفت ایران شود و بدین ترتیب چرخ اقتصادی کشورمان را از حرکت بازبدارد؛ اما عملکرد درخشان نیرو‌های مسلح ایران هم راه دزدی دریایی را بر آمریکا بست و هم بار دیگر به دشمنان ثابت کرد که هرگونه اقدام سوء با واکنش سریع و متقابل ایران مواجه خواهد شد و دشمنان را به پشیمانی خواهد انداخت؛ همان گونه که در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس و سپس توقیف نفتکش انگلیسی از سوی سپاه شاهد بودیم که انگلیسی‌ها نیز مانند آمریکا هیمنه‌شان شکست و ناچار به رفع توقیف و آزادسازی نفتکش ایرانی شدند.

در واقع اقتدار نیرو‌های مسلح، هم پشتوانه قدرتمندی برای دستگاه دیپلماسی ما در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی و هم حافظ منافع اقتصادی کشور در نقاط مختلف جهان بوده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها