معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح:

نیرو‌های مسلح برای کمک به دولت در بهره‌وری آب آمادگی دارند

سردار عبداللهی گفت: نیرو‌های مسلح به همان شکل که در زمان بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله به میدان آمده و کمک دولت هستند در عرصه صرفه‌جویی و بهره‌وری منابع آب نیز آماده همکاری و کمک‌رسانی به دولت هستند.
کد خبر: ۵۸۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳ - 30April 2023

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرسنیرو‌های مسلح برای کمک به دولت در بهره‌وری آب آمادگی دارند، سردار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح صبح امروز در همایش تخصصی حکمرانی آب که در سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح برگزار شد، با اشاره به اهمیت آب به عنوان یک عنصر حیات‌بخش، اظهار داشت: همانطور که از قرائن و شواهد پیداست، جنگ آینده را می‌توان جنگ آب قلمداد کرد.

وی با اشاره به دلایل کمبود آب، افزود: گرم شدن کره زمین، تغییر اقلیم و استفاده بیشتر از منابع آبی، در سه حوزه صنعت، کشاورزی و آب شرب روند کمبود آب را تسریع بخشید. با توجه به گسترش جمعیت کره زمین و نیاز انسان‌ها به مواد غذایی و گسترش زمین‌های کشاورزی و در پی آن توسعه کارخانه‌ها و بخش‌های صنعتی، همه این‌ها دست به دست هم دادند تا بحث کمبود منابع آب، خیلی سریع‌تر از آنچه که فکرش را می‌کردیم به‌وجود آید.

سردار عبداللهی با اشاره به وضعیت اقلیمی کشور و قرار گرفتن در نوار خشکی کره زمین، گفت: کشور ما در عرض جغرافیایی ۱۵ الی ۲۵ درجه نیمکره شمالی کره زمین قرار گرفته است که با بارش اندکی مواجه است و تقریباً خشک‌ترین نوار کره زمین شناخته می‌شود و این یک موضوعی است که مشکل را برای ما در حوزه منابع آبی بیشتر می‌کند.

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد، بحث تحت تأثیر بودن جبهه‌های آب و هوایی در کشور ما است؛ کشور ما به طور کلی تحت تأثیر چند جبهه آب و هوایی است که در هیچیک از این جبهه‌ها منشأ آن کشور ایران نیست و در واقع می‌توان گفت ما در این حوزه تنها استفاده کننده هستیم.

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح، تصریح کرد: بارندگی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تحت تأثیر جبهه هوایی سیبری است که بیشترین بارندگی کشور ما در این جبهه صورت می‌گیرد، یک جبهه غالب از غرب کشور نیز داریم که منشأ آن جبهه مدیترانه است که از دریای مدیترانه شکل می‌گیرد و وارد کشور ترکیه می‌شود و طول کشور ترکیه را طی می‌کنند و غرب و جنوبغرب و همچنین نیمه شمالی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: جبهه دیگر آب و هوایی وارد شده به کشور ما مرتبط با هیمالیا است که از پاکستان عبور می‌کند و جنوب‌شرق کشور را معمولا تحت تأثیر قرار می‌دهد و زبان‌های آن نیز به استان‌های هرمزگان و کرمان نیز می‌رسد و جبهه جنوب‌غربی که با نام جبهه سودان یا عربستان عنوان می‌شود، با عبور از خلیج فارس، استان‌های بوشهر و خوزستان و غرب استان هرمزگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همانطوری که عنوان شد، مبدأ هیچکدام از این جبهه‌های آب و هوایی کشور ما نیست و فقط مناطقی از کشور ما تحت تأثیر بارش‌های این جبهه‌های آب و هوایی قرار می‌گیرد.

سردار عبداللهی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در طول ۱۰ سال گذشته تحت عنوان بارور کردن و جابه‌جایی ابرها، یعنی تعیین زمان بارش آن‌ها، رخ داده است به واقع تا حدودی برای کشور ما نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه رودخانه‌های مشترک مرزی که عمدتا آن‌ها هم منشأ و مبدأ خارجی دارند با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: تنها در غرب کشور، ما منشأ رودخانه‌ها هستیم. بنابراین؛ موقعیت جغرافیایی ما در حوزه کسب و ذخیره منابع آبی بسیار خاص است.

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه آب چیزی نیست که بتوان آن را خلق و ایجاد کرد، افزود: باید آب را مدیریت کنیم و برای مدیریت آب تاکنون موضوعات مختلفی در سطح کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است، اما همچنان اتفاق خاصی در این رابطه رخ نداده است.

وی افزود: آب در کشور ما از قوانینی همچون مالکیت زمین برخوردار است و به واقع در مالکیت افراد قرار دارد، به طوری که برخی حتی آب را می‌فروشند. همچنین متأسفانه در کشور ما به تناسب منطقه و فصل، میزان بارندگی تحقق نمی‌یابد و این کار ما را در حوزه مصرف با مشکل مواجه می‌کند؛ مثلا در مناطقی که ما آب کمتری نیاز داریم گا‌ها با بارش‌های فزآینده‌ای مواجه می‌شویم.

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه امروز بیش از ۹۲ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: اگر بتوانیم در این حوزه فقط ۵ درصد صرفه‌جویی کنیم، در بخش صنعت و شرب هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.

وی گفت: امروز به ازای صرفه‌جویی هر یک مترمکعب آب در حوزه صنعت، می‌توانیم ۵۰ شغل ایجاد کنیم، اما در کشاورزی به شکل فعلی و غرقآبی با صرفه‌جویی یک لیتر آب حتی یک نفر هم نمی‌تواند اشتغال کامل داشته باشد و حل این مسئله نیاز به کار تلاش و برنامه‌ریزی دارد. ما امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه در این حوزه‌ها تحقیق کرده و اقدامات اساسی و زیربنایی را انجام دهیم.

سردار عبداللهی با تأکید بر سیاستگذاری در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی، گفت: امروز صنایع آب‌برِ ما همچون صنایع فولاد، عمدتا در استان‌های خشک و کم‌آب انجام می‌شود که در واقع منابع آبی این کارخانه‌ها اغلب یا از رودخانه‌ها و یا از ذخایر زیرزمینی تأمین می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه ما در نیرو‌های مسلح، شورایی تحت عنوان شورای‌عالی آب داریم، افزود: این شورا نحوه رفتار نیرو‌های مسلح را به‌ویژه در حوزه صرفه‌جویی و مصرف آب ترسیم می‌کند.

وی افزود: نیرو‌های مسلح در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳۲ درصد کاهش مصرف و صرفه‌جویی را در کارنامه خود داشته‌اند. همچنین نیرو‌های مسلح در حوزه اصلاح شبکه‌های آب و جلوگیری از نشتی‌ها، گام‌های قابل‌توجهی برداشته است و در بخش کمک به دولت در حوزه‌های آبی نیز اقدامات مطلوبی را به انجام رسانده‌اند.

سردار عبداللهی گفت: نیرو‌های مسلح امروز تعامل سازنده‌ای را با وزارت نیرو در این رابطه برقرار کرده و از تمامی ظرفیت‌های خود در حوزه کمک به مدیریت آب، بهره‌برداری می‌کنند. نیرو‌های مسلح همانطوری که در زمان بلایای طبیعی، چون سیل و زلزله به میدان آمده و کمک دولت هستند، در این عرصه نیز آماده همکاری و کمک‌رسانی به دولت هستند.

معاون هماهنگ کننده ستادکل نیرو‌های مسلح در پایان تأکید کرد: انتظار ما از متخصصین امر در این رابطه این است که بیشتر از متد‌های علمی و روز دنیا بهره گیرند و همچنین یکی از راهکار‌های ما، بهره‌گیری از این بنیان‌های علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان و راهکار‌ها و روش‌های جدید در این رابطه است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها