یادداشت/ ناخدایکم محمدرضا کشکولی

هیچ مکتبی به اندازه دین اسلام به مقام معلم بها نداده است

ناخدا یکم «کشکولی» در یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت علامه مرتضی مطهری گفت: هیچ مکتبی به اندازه اسلام به مقام معلم بها نداده و اینگونه جملات و کلمات طلایی و نورانی که در اسلام و در کلام امام راحل در شان و منزلت معلم ذکر شده در هیچ جا نیامده است.
کد خبر: ۵۸۶۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹ - 02May 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ ناخدا یکم «محمدرضا کشکولی» مسوول دانشنامه دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار دفاع‌ مقدس استان فارس؛ در عظمت مقام معلمی همین بس که معمار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، امام خمینی (ره) فرمودند: معلمی شغل انبیاء است و این مساله نشان می‌دهد که امام راحل منزلت بالایی برای این قشر زحمتکش قائل بودند و این شعار نیست بلکه کلام خدا است «یُعَـلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة؛» یعنی از جمله‌ خصوصیات پیامبران، تعلیم است.

آری معلمی شغل انبیاء است و همچنان که خداوند قائم‌مقامی خود بر روی زمین را به بندگان خاصش یعنی انبیاء و اولیای الهی سپرد بعد از انبیاء الهی این معلمان بودند که امر تعلیم و تربیت و انتقال آموزه‌های دینی و معارف و ارزشهای اخلاقی و انسانی به بشر را عهده دار شدند.

بنابراین معلم رسالت رسولان الهی را برعهده دارد و روایات زیادی داریم که مبین این مهم است که حق معلم ما هم‌طراز حق پدر و مادرها می‌باشد و بر همین اساس ادای احترام به معلم از واجبات است. به گفته رسول اکرم (ص) دعای پدر برای فرزندش همانند دعای پیامبر برای امتش است پس دعای معلم نزد خداوند از اعتبار بالایی برخوردار است.

حضرت امام خمینی (ره) هنگامی که می‌خواست از معلم خود آیت‌الله شاه‌آبادی نام ببرند از عبارت «روحی لک فداه» نام می‌بردند. در هیچ یک از مکاتب، این گونه جملات و کلمات طلایی و نورانی که در اسلام در شان و منزلت معلم ذکر شده نیامده است.

امام باقر عليه السلام در حدیثی فرمودند: جنبندگان زمين و ماهيان درياها و هر موجود ريز و درشتى در زمين و آسمان خدا، براى آموزگار خوبيها آمرزش مى طلبند و همین جمله گواه ارزش والای معلم است و در جای دیگر می‌فرمایند: آموزگاران را بیامرز، عمرشان را طولانی و کسبشان را با برکت کن. آری عمر معلمان را طولانی کن چون به جامعه خیر می‌رسانند و وجودشان برای جامعه، سراسر برکت و نور است.

کل هستی، دعاگوی معلم است و این سعادت بزرگی است که دین ما این همه به مقام معلم ارزش داده است وتاکید شده که فردی که قدردان معلم نباشد در واقع قدرشناس خود و خدای خود نخواهد بود که «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها