گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس ـ اکبر صفرزاده، روند برگزاری جشنواره فیلم فجر در حال حاضر بدین ترتیب است که در دهه فجر حدودا بیست فیلم انتخاب شده توسط هیات داوران در یک دوره ده روزه در سینماهای تهران و سینماهای برخی استان ها به نمایش درمی آیند و در این ده روز علاوه بر داوران و اهالی سینما بسیاری از مردم نیز به تماشای فیلم های جشنواره می نشینند.
برای رسیدن به ساختاری درست واصولی در خصوص جشنواره فیلم فجر باید چند سوال اساسی مطرح کرد: چه لزومی دارد که مردم به تماشای فیلمهای جشنواره بنشینند و این کار چه فایده اقتصادی یا فرهنگی برای فیلم های حاضر در جشنواره دارد؟ چه لزومی دارد که داوری جشنواره به این شکل انجام شود و آیا تمام جشنوارههای دنیا داوری خود را به همین شکل انجام میدهند؟ برگزاری جشنواره فیلم فجر با این شکل چه کمکی به صادرات فیلمهای ایرانی میکند؟
جشنواره فیلم فجر در غایت آرمانی خود میتواند محلی باشد برای رشد و توسعه همه جانبه صادرات فیلمهای ایرانی و اگر این نباشد و نخواهیم از جشنواره به عنوان پلی قوی و مستحکم برای صادرات فیلمهای ایرانی استفاده کنیم اصلا چه نیازی است به برگزاری جشنواره و انجام هزینه واین همه رفت و آمد؟!
جشنواره برگزاری کنیم برای اینکه برخی از مردم فیلمهای جشنواره را کمی زودتر از اکران عمومی ببیند؟ که چه بشود؟ این کار چه فایدهای برای فیلم و عوامل آن دارد و چه تاثیری در آینده حرفه ای آنها خواهد گذاشت؟ چه فایده ای برای مردم دارد؟
اگر قرار است جشنواره فیلم فجرقوی ترین پل ارتباطی سینمای ایران با بازارهای بینالمللی باشد لازم است بخش عمدهای از صندلیهای خود را به خبرنگاران رسانههای بینالمللی، منتقدان بینالمللی، عکاسان بینالمللی و مدیران شرکتهای پخش بینالمللی اختصاص دهد و شرایطی را فراهم کند تا این دوستان برای مدت ده روز در ایران بمانند و از صبح تا شب فیلم ایرانی تماشا کنند و درباره فیلمهای ایرانی مطلب بنویسند، مصاحبه کنند و عکس بگیرند و این مطالب و عکسها را در رسانههای بینالمللی منتشر کنند.
بزرگترین خدمتی که رئیس سازمان سینمایی کشور میتواند به صنعت سینمای ایران بکند این است که جشنواره فیلم فجر را با محوریت صادرات طوری برگزار کند که هر ساله حداقل دو هزار خبرنگار، عکاس، نویسنده و مدیر پخش بین المللی در آن حضور داشته باشند.
برخلاف تولید فیلم که معتقدم دولت نباید حتی یک ریال در آن هزینه کند جشنواره فیلم فجر با محوریت صادرات از آن مواردی است که دولت باید چند صد میلیارد در آن هزینه کند چون نفع آن در درجه اول به همه عوامل سینما و در درجه دوم به همه مردم ایران خواهد رسید.
جشنواره فیلم فجر با محوریت صادرات این ظرفیت بزرگ را دارد که عوامل سینمای ایران از قبیل کارگردان، نویسنده، بازیگر، فیلمبردار و ... را به عوامل حرفه ای سینمای بین المللی دنیا تبدیل کند.
چه چیزی برای سینمای ایران و مردم ایران می تواند افتخارآمیزتراز این باشند که جوانان با استعدادش در بالاترین سطح سینمای دنیا بدرخشند و نام آور باشند؟
انتهای پیام/ 121