مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح کرد؛

لازمه موفقیت دفاتر نمایندگی حفظ آثار دفاع مقدس در بکارگیری پیشکسوتان و جوانان آتش به اختیار است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: انتخاب افراد باتجربه و پیشکسوت دفاع مقدس که دارای وجهه اجتماعی هستند به عنوان مسئولین و اعضای شورای دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها، اقدام مبارک و ارزشمندی است، اما برای موفقیت هرچه بیشتر این دفاتر در مأموریت‌های محوله باید ساختار آن ترکیبی از پیشکسوتان دفاع مقدس و جوانانِ آتش به اختیار باشد تا با تلفیق تجارب و توانمندی آن‌ها شاهد اتفاقات خوبی بود.
کد خبر: ۵۸۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ - 07May 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست مشترک سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و جمعی از مدیران اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان و مسئولان دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس این استان با هدف تبادل تجارب در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: اطلاعات کلان و کلی مربوط به روند پیشرفت مأموریت‌ها در استان­‌ها توسط مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سمنان در جلسات منطقه­‌ای تبادل می­‌شود و در نهایت مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس؛ نکات مطرح شده در این جلسات را جمع‌بندی می‌کنند و از برخی اقدامات به عنوان تجارب قابل تعمیم در سطح کشور، استفاده می‌کنند.

وی افزود: یکی از این تجارب قابل تعمیم، توسعه مردم‌­نهاد حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس در شهرستان­‌هاست که اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی این مأموریت اولویت‌دار را طی چهار سال اخیر به طور جدی دنبال کرده است و دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تمامی شهرستان‌ها راه‌اندازی شده که ثمرات و برکاتی بسیار خوبی را به همراه داشته است. این تجربه دو یا سه سال قبل در نشست منطقه‌ چهارم مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد که راه‌اندازی این دفاتر به عنوان یک الگوی حرکتی مردم‌‌نهاد در سطح کشور مورد توصیه و تأکید قرار گرفت.

وی افزود: انتخاب افراد باتجربه و پیشکسوت دفاع مقدس که دارای وجهه اجتماعی هستند به عنوان مسئولین و اعضای شورای دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها، اقدام مبارک و ارزشمندی است، اما برای موفقیت هرچه بیشتر این دفاتر در مأموریت‌های محوله باید ساختار آن ترکیبی از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و جوانانِ آتش به اختیار باشد تا با تلفیق تجارب و توانمندی آن‌ها شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ها دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه درباره توسعه و نفوذ دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش­‌های دفاع مقدس در خراسان رضوی گفت: برخی از شهرستان­‌ها که دارای ظرفیت بودند، نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرهای اقماری این شهرستان‌ها هم توسعه پیدا کرده است؛ حتی در برخی از آبادی­‌های، این دفاتر ایجاد شده به طوری که اگر در روستای بزرگی، یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس حضور داشته از او خواستیم که مأموریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را پیگیری کند این تسری مطلق نبوده و روستاهایی که دارای زمینه بوده‌اند این ارتباط برقرار شده است.

این مسئول با بیان اینکه تلاش شده ترکیب دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با ساختار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی منطبق باشد، یادآور شد: در راستای اجرای مأموریت‌ها با همه ساختارهای نظامی و اداری در استان و شهرستان‌ها در ارتباط هستیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده می­‌کنیم و همکاری‌ها ادامه دارد.

وی گفت: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از طریق دفاتر نمایندگی سه عرصه عمده را دنبال می­‌کند. بومی‌­سازی برنامه­‌های سالانه، ابلاغی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ابلاغ به شهرستان‌ها اولین عرصه به شمار می‌رود. از دو سال قبل تاکنون برنامه­‌های ابلاغی پس از بومی‌­سازی به تمام یگان­‌ها و دستگاه‌­ها در مرکز استان و شهرستان­‌های تابعه ابلاغ و برای هریک سهم تعیین شده است.

یوسفعلی‌زاده همچنین بیان داشت: عرصه دوم، پیگیری گرامیداشت ۴۳ مناسبت ملی دفاع مقدس و مقاومت در طول سال در جغرافیای استان است که برای تحقق این مهم ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در مرکز استان و شهرستان‌ها تشکیل و جلسات آن به صورت مستمر برگزار می‌شود و ساختارها، دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد استانی و شهرستان‌ها در سامانه سادم عملکردهای خود را ثبت می‌کنند که سال گذشته خراسان رضوی در ثبت عملکرد حائز مقام نخست شده است.

این مسئول تصریح کرد: سومین عرصه پیگیری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ در حوزه یادمان­‌های شهدای گمنام است که با قدرت و جدیت در سطح استان دنبال می‌شود. خراسان رضوی در ۱۲۹ نقطه میزبان شهدای گمنام است که برای هریک؛ هیئت امنا و برنامه­‌های هماهنگی و جلسات معین شده است و احداث و تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در دستور کار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و هیئت‌امنای شهدای گمنام قرار گرفته و تلاش بر این است که هریک از یادمان­‌ها به یک قطب فرهنگی تبدیل شوند.

این مسئول بیان داشت: برای پیگیری ابلاغ برنامه‌های سالانه و ابلاغ آن به دستگاه‌های استانی و محلی، شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی نقش ایفا می‌کند. ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، مأموریت گرامیداشت ۴۳ مناسبت ملی دفاع مقدس و مقاومت را در طول سال در دستور کار دارد و هیئت امنای شهدای گمنام پیگیر احداث، تکمیل و برگزاری برنامه‌های اثرگذار فرهنگی در این یادمان‌هاست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیشرفت مأموریت­هایی که بر عهده دفاتر نمایندگی گذاشته شده نسبی است و هر شهرستان بر اساس امکانات و ظرفیت موجود اقدام می­‌کند؛ تأکید کرد: زمانی که مأموریتی به حوزه داوطلبی برسد؛ با بخشنامه یا دستور پیش نخواهد رفت بلکه بر اساس ظرفیت و امکانات موجود در راستای اجرای مأموریت اقدام می‌شود.

یوسفعلی‌زاده تأکید کرد: در استان خراسان رضوی؛ بدنه مدیریتی و اجتماعی هرآنچه در توان­ دارند، به همان اندازه تلاش و همکاری می‌­کنند اما کار برای شهیدان؛ حد یقف ندارد و هرچه هم کار شود قانع‌کننده نیست و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بر تقویت مأموریت‌های محوله مداومت دارد.

در ابتدای این نشست مسئولان دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس در شهرستان­‌های تابعه استان سمنان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این دفاتر به تبیین تجربیات خود در این حوزه پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار