مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۱/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: لزوم بازسازی بافت‌های فرسوده/ منافع بانک‌ها در اعطای تسهیلات به بخش مسکن نیست

رضایی کوچی گفت: بانک‌ها هیچ‌گاه از بخش مسکن برای اعطای تسهیلات حمایت نکرده‌اند زیرا منافعشان در اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن نیست.
کد خبر: ۵۸۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰ - 10May 2023

منافع بانک‌ها در اعطای تسهیلات به بخش مسکن نیست/ لزوم بازسازی باقت‌های فرسوده«محمدرضا رضایی کوچی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به عدم همراهی بانک‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن علی‌رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه ویژه به بخش مسکن، اظهار داشت: طبق قانون مقرر شده است که اگر بانک‌ها به وظیفه خود در قانون جهش تولید مسکن عمل نکردند، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان امور مالیاتی به موضوع ورود پیدا کنند و در غالب مالیات وجوهاتی از بانک‌ها اخذ کنند.

رضایی کوچی تصریح کرد: متأسفانه نه سازمان امور مالیاتی و نه وزارت اقتصاد و امور دارایی به موضوع ورود پیدا کرد، این درحالی است که ما شکایت لازم را از بانک‌ها به قوه قضاییه ارسال کردیم، اما تا کنون اقدام خاصی از دستگاه عدلیه ندیدیم و هیچ اطلاعاتی هم از اقدامات قوه قضاییه در این زمینه در دسترس نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه بانک‌ها هیچ‌گاه از بخش مسکن برای اعطای تسهیلات حمایت نکرده‌اند و در آینده هم نخواهند کرد، زیرا منافع‌شان در اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن نیست.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید در سال ۱۴۰۰ مبلغی بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات اعطا می‌کردند، گفت: در سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی باید طبق قانون جهش تولید مسکن چیزی در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات اعطا می‌شد. در مجموع باید اعلام کنم جزء بانک مسکن هیچ بانکی به وظایفش در قبال بخش مسکن عمل نکرده است.

رضایی‌کوچی درخصوص رفع انحصار زمین توسط شهرداری‌ها و گسترش کمربندی شهر‌ها اظهار کرد: شهرداری‌ها در مجموع به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و اعتراضی ندارند که زمین‌های جدیدی به گستره شهر‌ها الحاق شود تا بتواند از این طریق کسب درآمد کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ادامه حیات شهرداری‌ها وابسته به صدور پروانه ساخت مسکن است، بیان داشت: بنابراین تعارض منافعی بین گسترش کمربندی شهر‌ها و درآمد شهرداری‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طرح‌های جایگزینی برای گسترش افقی شهر‌ها باید مدنظر قرار گیرد، گفت: می‌توانیم در بافت‌های فرسوده سرمایه‌گذاری و اقدام به بازسازی خانه‌ها کنیم، معتقدم برای تحقق این مهم هم شورای عالی مسکن باید مشوق‌های بسیار خوبی معین کند تا مردم تشویق به بازسازی خانه‌های فرسوده شوند.

رضایی درخصوص پیشنهاد ساخت خانه‌های ویلایی با ۲۵۰ متر بنا اظهار کرد: ما در شهر‌های بزرگ محدودیت بسیار زیادی در این خصوص داریم، برای تحقق این پیشنهاد باید تعدادی از شهر‌هایی که پتانسیل این موضوع را دارند انتخاب شوند و مردم تمایل به سکونت در آن شهر‌ها داشته باشند، این درحالی است که بیش از ۷۰ درصد تقاضا‌ها مربوط به شهر‌های بزرگ است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما می‌توانیم در شهر‌های اقماری که زیرساخت لازم را دارند اقدام به ساخت خانه‌های ویلایی با ۲۵۰ متر بنا کنیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار