در نشست خبری همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی مطرح شد؛

سردار احمدی‌مقدم: همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی با حضور قالیباف و سرلشکر باقری برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی، ۲۰ اردیبهشت با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۸۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲ - 08May 2023

سردار احمدی‌مقدمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی که در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در این دانشگاه برگزار می‌شود.

سردار احمدی‌مقدم در ادامه گفت: یکی از تحولات جهانی که در سده‌های اخیر رخ داده، از بین رفتن امپراطوری عثمانی بود که باعث شد نقشه غرب آسیا تغییرات زیادی پیدا کند؛ از سوی دیگر انقلاب بلشویکی که رخ داد، زمینه‌ای برای جنگ‌ جهانی دوم بود؛ جنگی که موجب شد حضور آمریکا و شوروی را در اروپا ملاحظه کنیم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: اما پس از آن، جنگ سرد و تقسیم جهان به دو قطب شرق و غرب، فروپاشی دیوار برلین و شوروی و به وجود آمدن کشور‌های جدید ناشی از فروپاشی بلوک شرق و حادثه ۱۱ سپتامبر را شاهد بوده‌ایم؛ حادثه‌ای که تغییر جدیدی را در جهان به وجود آورد و آغازگر سلطه یکجانبه‌گرایی در دنیا شد؛ به نحوی که به واسطه آن، آمریکا تلاش کرد که تنها حاکم جهان باشد.

وی ادامه داد: البته بعد از این واقعه قدرت‌های جدیدی مانند چین و روسیه، و پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای ظهور یافت و این نشانه‌ای برای چالش یکجانبه‌گرایی آمریکا بود. در همین مقطع زمانی، گسترش ناتو به سمت شرق را شاهد بودیم؛ اما جنگ اوکراین جرأت تحولات جهانی را برای تغییر یکجانبه‌گرایی بیشتر کرد و تغییرات بیشتری در راستای انزوای آمریکا صورت گرفت؛ به نحوی که شورش علیه دلار را می‌توان از جمله این تغییرات دانست.

سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه جنگ اوکراین را می‌توان پایانی بر یکجانبه‌گرایی آمریکا دانست، گفت: جنگ‌ اوکراین باعث شد تا متحدان آمریکا هم این‌کشور را در تحریم روسیه همراهی نکنند و از سوی دیگر، کشور‌های همسایه عرب به یکدیگر نزدیک‌تر شدند؛ مانند پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب؛ در واقع این تحولات ناشی از این است که تحولات آینده پیچیده‌تر خواهد بود.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: بعد از این حوادث، رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاه‌ها خواستند برای تحولات جدید راهکاری اتخاد کنند که بر این اساس، دانشگاه عالی دفاع ملی پیشنهاد برگزاری همایش مورد اشاره را ارائه کرد که در هیأت رئیسه دانشگاه به تصویب رسید.

وی‌ با بیان اینکه همایش در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه همایش دیدار‌ها و نشست‌های مشترکی برگزار می‌شود و در مراسم اختتامیه هم بعد از ارائه جمع‌بندی توسط دبیر همایش، امیر دریابان «شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایراد سخن می‌پردازد.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: مهمانان همایش از ۳۶ کشور هستند، اما از کشور‌هایی مانند چین، روسیه، بلاروس، عمان و سوریه هیأت‌های رسمی حضور دارند و در حاشیه همایش هم با یکدیگر دیدار‌هایی را خواهند داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار