به مناسبت تاسیس فاطمیون، دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لشکر فاطمیون، کانون درخشش مبارزان مهاجر مقاومت

رزمندگان لشکر فاطمیون از حماسه‌سازترین نیرو‌های شرکت‌کننده در جبهه مقاومت سوریه بودند که پس از نزدیک به یک دهه از تشکیل یگانشان، امروز با افتخار از آنان یاد می‌شود.
کد خبر: ۵۸۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۱ - 11May 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سیده فاطمه سادات کیایی؛ در آغازین ماه‌های حمله تکفیری‌ها به سوریه گروهی از شیعیان افغانستانی با تشکیل گروهی که بعد‌ها آن را فاطمیون نام نهادند با هدف دفاع از حرم حضرت زینب و بیرون راندن کفیری‌ها از مناطق تحت اشغال سوریه عازم این کشور شدند. این گروه به فرماندهی شهید علیرضا توسلی با نام جهادی ابوحامد در کمتر از ۲ سال به یکی از پرافتخارترین لشکر‌های حاضر در سوریه تبدیل شود و بیشترین شهید مقاومت سوریه را تقدیم اسلام کند.

ماجرای تشکیل فاطمیون به پیش از حمله تکفیری‌ها به سوریه بازمی‌گردد. گروهی از مجاهدان سپاه محمد که در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی به مبارزه با متجاوزان کشور خود پرداختند. این گروه در خلال دفاع از کشور خود به واسطه علاقه به انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و با اعتقاد به اینکه اسلام مرز ندارد در جبهه دفاع مقدس ایران نیز شرکت کردند.

فاطمیون، درخشش مبارزان مهاجر مقاومت

فاطمیون ادامه راه سپاه محمد (ص)

محمد فصیحی از رزمندگان لشکر فاطمیون درباره تشکیل فاطمیون گفته است: هسته اولیه تیپ فاطمیون را مجاهدان افغانی سپاه محمد (ص) تشکیل می‌دادند که در افغانستان در زمان مبارزه با طالبان در خط مقدم بودند و همچنین نیرو‌های تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند و جزو بازماندگان آن دوران هستند. در ابتدا این جمع برای تجدید خاطره آن دوران، هیئت مذهبی را تشکیل داده و جمعه هر هفته دعای ندبه برگزار می‌کردند که با آغاز تجاوز به خاک سوریه، در اولین نوبت یک گروه ۲۲ نفری به این کشور اعزام شدند.

فاطمیون با همان اعتقادی که سپاه محمد و تیپ ابوذر را راهی سوریه شدند، اینکه اسلام مرز ندارد و شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در هرکجا که نیازمند یاری باشند افغانستانی‌ها به یاری آنان می‌روند. فاطمیون را به نام بیبی دوعالم حضرت زهرا (س) میشناسند؛ همان بانویی که در راه دفاع از ولایت، تازیانه را به جان خرید و سیلی به صورتش خورد و پهلوی او شکست.

فاطمیون، درخشش مبارزان مهاجر مقاومت

وقتی رزمنده‌ها برای رفتن به جبهه از هم سبقت می‌گرفتند

اولین گروه از فاطمیون پس از رسیدن به دمشق در اطراف زینبیه مستقر می‌شوند و با نیرو‌های کتائب سیدالشهدا عراق تجمیع شده و به دفاع از حرم حضرت زینب می‌پردازند. سپس با پیوستن با افغانستانی‌های ساکن سوریه این گروه بزرگتر شده و تیپ فاطمیون را تشکیل می‌دهند. پس از این فاطمیون با عضور گیری و ثبت نام از افغانستانی‌های مقیم ایران تشکیلات خود را به سمت منسجم‌تر شدن سوق می‌دهد. افغانستانی‌های زیادی از مشهد، قم، تهران و دیگر نقاط ایران آمادگی خود را برای حضور در جبهه سوریه اعلام می‌کنند. در این بین ایرانی‌هاییم بودند که با ترفند‌هایی از جمله گرفتن شناسنامه و مدارک افغانستانی سعی کردند تا با فاطمیون به سوریه بروند. شهید مصطفی صدرزاده، شهید مرتضی عطایی، شهید جواد محمدی و بسیاری از شهدا و رزمندگان دیگر به عنوان نیروی افغانستانی، اما در حقیقت ایرانی الاصل به سوریه رفتند.

فاطمیون ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ تشکیل شد و ۲ سال بعد با افزایش توان عملیاتی و نیروهایش به لشکر ارتقا یافت. آن‌ها به یکی از لشکر‌های بزرگ جبهه مقاومت تبدیل شدند که نامشان لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت و از این رو توانستند در عملیات‌های بزرگی موفقیت‌های چشمگیری را به ارمغان آورند. رزمندگان این لشکر در میان نیرو‌های مقاومت به شجاعت و دلیریشان مشهور و معروف بودند. چنانچه در جریان بازپسگیری ارتفاعاتی در استان لاذقیه سوریه سردار حاج قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله پیام تبریک دادند و گفتند بر دست و پای فاطمیون بوسه می‎زنیم. در این عملیات با وجودی که تکفیری‌ها تسلطی کاملی بر منطقه داشتند فاطمیون موفق به پس گرفتن ارتفاعات شد.

فرماندهی ابوحامد بر دل‌های رزمندگانش

شهید علیرضا توسلی معروف به «ابوحامد» فرمانده لشکر فاطمیون از مجاهدان دوران جهاد افغانستان در مقابله با شوروی بود که در سال‌های جوانی به دلیل فشار بر شیعیان به ایران مهاجرت کرد. او درجریان دفاع مقدس مدتی در کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از ایران اسلامی در مقابل حمله صدام پرداخت. با آغاز جنگ سوریه او نیز داوطلب حضور در این جبهه شد از این رو در سال ۱۳۹۲ با همراهی تعدادی دیگر از مجاهدان افغانستانی گروهی ۲۲ نفره که تجربه حضور در جنگ علیه طالبان و شوروری در افغانستان را داشتند تشکیل داده و به سوریه رفت تا از حرم اهل بیت (ع) دفاع کند. نیرو‌های فاطمیون به فرماندهی ابوحامد پس از سال‌ها حضور در سوریه از گروه کوچک بیست نفره تبدیل به لشکری شدند که مقاومت آنان در برابر تکفیری‌ها دستاورد بزرگی را برای جبهه مقاومت به ارمغان آورد. توسلی سرانجام در اسفند سال ۱۳۹۳ در جریان آزادسازی تپه مهم و استراتژیک تل قرین در حومه درعای سوریه به همراه جانشین خود رضا بخشی به شهادت رسید.
نکته مهم در خصوص فرماندهی شهید ابوحامد بر نیرو‌های فاطمیون علاقه رزمندگان افغانستانی به این فرمانده فقید بود. او اهداف بزرگ و افق بلندی را برای آینده فاطمیون ترسیم کرد و تلاش داشت تا با بهره گیری از توان نیرو‌های افغانستانی اقدامات بزرگی را رقم بزند.

فاطمیون، درخشش مبارزان مهاجر مقاومت

خدمت رسانی در سیل و زلزله

رزمندگان افغانستانی لشکر فاطمیون پس از پایان سیطره گروهک‌های تکفیری در سوریه، به منظور پاکسازی مناطق و شهر‌ها از باقی‌مانده تکفیری‌ها، همچنان در سوریه حضور دارند و به تثبیت مواضع جبهه مقاومت می‌پردازند. آنان با انجام رزمایش‌ها و تمرینات نظامی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزش‌های ویژه، خود را آماده نگاه می‌دارند.

اما فعالیت‌های فاطمیون به نبرد در مناطق تحت اشغال تکفیری‌ها در سوریه محدود نمی‌شود. فاطمیون در جریان وقایعی، چون سیل و زلزله در ایران به کمک مردم رفت. در ایام نوروز سال ۹۸ هنگامی که چند شهر کشورمان درگیر سیل بود و زندگی عادی مردم این شهر‌ها دچار اختلال شده بود، چندین گروه از نیرو‌های لشکر فاطمیون با حضور در مناطق سیل‌زده کشور به خصوص در پلدختر و معمولان لرستان، به مدت چندین روز به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان پرداختند.

نیرو‌های فاطمیون حتی درایام شیوع بیماری کرونا به مردم ایران خدمت‌های فراوانی کردند. آن‌ها با گسترش کرونا در ایران به تولید لباس بیمارستانی ویژه کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با این بیماری مشغول شدند و به خوبی و با شایستگی نشان دادند که چه ارتباط قوی و مستحکمی با ایران دارند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها