رئیس جهاد دانشگاهی:

ارتباط موثرتر بین مراکز آموزشی و جهاد دانشگاهی تسهیل می‌شود

مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه می‌توان ارتباط موثرتر بین مراکز آموزشی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی را تسهیل کرد، زمینه‌های همکاری این نهاد با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نام برد و وظایف و فعالیت‌های این مجموعه را تشریح کرد..
کد خبر: ۵۸۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲ - 12May 2023

ارتباط موثرتر بین مراکز آموزشی و پژوهشی و جهاددانشگاهی تسهیل می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسن مسلمی نائینی» رئیس جهاد دانشگاهی امروز جمعه (۲۲ اردیبهشت‌) در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که به میزبانی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در شیراز برگزار شد، فعالیت‌ها و وظایف این مجموعه را تشریح کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی در این اجلاس با اشاره به اینکه رهبر انقلاب اسلامی همواره توجه ویژه‌ای نسبت به این نهاد انقلابی دارند و می‌فرمایند: «جهاددانشگاهی از جا‌هایی است که ما به آن امید داریم برای آینده‌ی علمی کشور» اظهار داشت: توصیه‌ها و بیانات رهبر انقلاب درباره جهاد دانشگاهی حدود ۷۰ صفحه است و این بیانات مهم‌ترین پشتوانه و نقشه راه جهاد دانشگاهی برای آینده است.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی، تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که در سال ۱۳۵۹ با مأموریت گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه نوآوری برای نیل به خوداتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه و ایجاد پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی، خدماتی کشور تشکیل شد، ادامه داد: این نهاد مولود انقلاب اسلامی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیاز‌های تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاری‌سازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی موردنیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت دانش‌بنیان است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: تولید و تدوین فناوری، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، انتشار دانش از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های تخصصی، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری و ترویج کارآفرینی ازجمله مهم‌ترین اموری است که جهاددانشگاهی به آن‌ها می‌پردازد.

مسلمی نائینی با بابیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ هزار نفر از جهادگران جهاددانشگاهی در بیش از ۱۰۰ واحد سازمانی این نهاد در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند گفت: هم‌اکنون ۷۰۰ عضو هیئت‌علمی جهاددانشگاهی در ۱۴۳ گروه پژوهشی و ۱۳۳ مرکز خدمات تخصصی این نهاد فعالیت دارند و در سه پارک‌های علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی زمینه خوب برای فعالیت بالغ‌بر ۵۰۰ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ایجاد کرده‌ایم.

دارا بودن سه پژوهشگاه و ۲۹ پژوهشکده؛ دو دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ در تهران و فرهنگ و هنر یزد، ۴۱ شعبه مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی و ۱۵۷ مرکز آموزشی مهارتی و تخصصی در واحدها، پژوهشکده‌ها و سازمان‌های تابعه جهت ارایه آموزش‌های کوتاه‌مدت عمومی و تخصصی، سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس، مرکز افکارسنجی ایسپا و انتشار ۳۶ نشریه علمی و تخصصی از دیگر مواردی بود که رئیس جهاددانشگاهی به آن‌ها اشاره کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به چشم‌انداز ۲۰ ساله این نهاد در افق ۱۴۰۴ گفت: در این چشم‌انداز جهاددانشگاهی نهادی است انقلابی با هویت اسلامی؛ برخوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد؛ الهام‌بخش و مؤثر در کشور، پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ و با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین‌المللی.

وی همچنین به مصوبه نقش جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در این رابطه فرموده‌اند: مسئولان جهاد دانشگاهی باید با یک کار علمی و دانش‌بنیان، تعریف صحیحی از نحوه تعامل با دستگاه‌های مختلف و مدیریت این تعامل ارائه دهند تا بر اساس یک‌ هدف‌گذاری دقیق بتوانند خانه‌های مربوط به خود را در جدول بزرگ نقشه علمی کشور به‌ درستی پر‌ کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار