آینده خواندنی است/ بزرگداشت استاد «محمدرضا سرشار» در نمایشگاه کتاب برگزار شد؛

نیلی: «محمدرضا سرشار» عامل متشکل‌سازی نیروهای مومن ادبیات است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب به تشریح خدمات استاد محمدرضا سرشار پرداخت و با بیان اینکه ویژگی مهم این شخصیت ادیب مورد غفلت واقع شده است، گفت: سرشار عامل متشکل‌سازی نیروهای مومن در عرصه ادبیات ایران است در مقابل جریان غیر مومن بود.
کد خبر: ۵۸۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ - 13May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ نشست بزرگداشت استاد «محمدرضا سرشار» موسس انجمن قلم ایران، همزمان با سومین روز نمایشگاه کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب؛ میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب؛ حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن اصلی سرای اهل قلم نمایشگاه برگزار شد.
 
احمدوند: سرشار در تربیت فرهیختگان نقش داشته است
 در ابتدا، یاسر احمدوند رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای استاد سرشار با بیان اینکه امیدواریم در عرصه فرهنگی کشورمان کماکان شاهد درخشش چنین ستارگانی باشیم، افزود: دوران کودکی و نوجوانی ما سرشار از خاطرات خواندن کتاب و شنیدن صدای استاد سرشار است که نکات آموزنده و اندرزهای بسیاری به‌همراه داشت. 
 
وی به نقش تربیتی استاد سرشار در جامعه اشاره کرد و با تاکید براینکه ایشان در تربیت چند نسل از فرهیختگان موثر بوده است، گفت: صدای گرم و خاطره‌انگیز ایشان خاطره‌ی فرهنگ و طعم شنیدن محتوای خوب را برای ما به یادگار گذاشته است که امیدواریم نسل‌های آینده با آموختن شیوه‌های نوشتن و خلق آثار خوب فرهنگی و انقلابی، راه این فرهیخته را ادامه دهند و آثار ایشان با چاپ‌های بیشتر در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. 
 
علامتی: ضرورت معرفی آثار محمدرضا سرشار به نوجوانان
سپس، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به جایگاه استاد «سرشار» اشاره کرد و گفت: ایشان یک شخصیت فرهنگی تاثیرگذار است که همه ما در دوران کودکی‌ با صدا و قصه‌هایشان آشنا شده‌ایم و قصه‌هایشان بخشی از زندگی ما بوده است.
 
وی با بیان اینکه بچه‌های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ از صدا و کتاب‌های استاد سرشار استفاده و بهره برده‌اند، گفت: آثار این استاد برجسته در انتشارات سروش، کانون پرورش کودکان و نوجوانان و منادیان تربیت چاپ شده است. استاد سرشار یک شخصیت بزرگ و برجسته است که انشالله بتوانیم خدمات ایشان را در حوزه کتاب‌ و کتاب‌خوانی که کارهای ماندگار و انقلابی را کتابت کرده‌اند را به نسل‌های آینده معرفی کنیم.
 
نیلی: سرشار عامل متشکل‌سازی نیروهای مومن در عرصه ادبیات ایران 
در ادامه، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب در سخنانی با بیان اینکه افتخار می‌کنم که در کنار استاد سرشار که خدمات گران‌قدری انجام داده و ادیب و عنصری مهم در ایجاد تشکیلات حوزه ادبیات است، نشسته‌ام و در جلسه‌ی پاسداشت و نکوداشت این شخصیت حضور دارم، افزود: یکی از ویژگی‌های سرشار که کمتر به آن توجه شده است، توانایی ایشان در متشکل‌سازی و جمع کردن نیروهای خوب و مومن در عرصه ادبیات ایران است.
 
وی به خاطرات خود از کتاب‌ها و صدای استاد سرشار اشاره کرد و افزود: بخش‌های مهمی از خدمات استاد سرشار معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد که آن بخش مربوط به ویژگی و برجستگی ایشان در جمع کنندگی و سنگ زیرین آسیاب شدن‌شان برای کار جمعی است؛ کاری که انجام آن در میان هنرمندان، ادبا و شعرا کار سختی است و استاد سرشار این هنر را داشتند که بانی ایجاد یک تشکل انقلابی در برابر یک جریان غیر مومن شدند.
 
کریمی: ثبت جهانی قصه‌گویی بخاطر اندیشه سرشار بود
محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنان کوتاهی گفت: اگر قصه‌گویی به عنوان ابزار خوب انتقال مفاهیم ثبت جهانی شده است مدیون تفکر، اندیشه و بیان استاد سرشار بوده‌ است؛ داستان‌های ایشان تماماً پند و اندرز بود که امیدواریم از این سرمایه ملی بتوانیم بیشتر استفاده کنیم.
 
سرشار: شأن اجتماعی نویسنده‌ها را در صحنه نگه‌ می‌دارد
محمدرضا سرشار به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم به نکاتی که سال‌ها پیش درباره هنرمندان مطرح کرده بود اشاره کرد و گفت: در میان هنرهای مختلف، «اهالی قلم» با اینکه اصیل‌ترین هنرمندان هستند و نگارش مادر همه هنرهاست ولی در حاشیه‌ترین اهالی هنر هستند که البته چیز بدی نیست چون هر هنری زیاد صحنه‌ای شود، شروع به ابتدال می‌کند.
 
وی به غربت اهالی قلم و ادبیات پرداخت و عنوان کرد: گاهی یک نویسنده از دنیا می‌رود درحالی که یک تصویر از او در جامعه منعکس نشده است. هرچند به لطف تلویزیون و خبرگزاری‌ها مقداری این وضعیت تغییر پیدا کرده است اما کار نویسنده کاری فردی است و در خلوت انجام می‌شود و تنها اگر اثر او خوب باشد نویسنده بُرد پیدا می‌کند و دیده می‌شود.
 
موسس انجمن قلم ایران ادامه داد: هیچ هنرمندی به‌نظر بنده برای ارتزاق و کسب درآمد وارد کار هنری نمی‌شود بلکه عشق خاصی دارد تا به تولید هنری بپردازد و اثر به دست مخاطب برساند ولی در این مسیر از نظر اقتصادی اهل قلم در آخرین ردهی هنر هستند لذا یک شاعر و نویسنده نه روی صحنه دیده می‌شود و نه دوربین علاقه‌ای به نشان دادن او دارد و یک چیز می‌تواند او را در صحنه نگهدارد که آن شأن اجتماعی هنرمند است.
 
سرشار به مراسم تجلیل خود اشاره کرد و ادامه داد: هنرمند اصیل برای تجلیل نمی‌نویسد ولی این محبت‌ها باعث می‌شود شاعر، نویسنده، پژوهشگر با امید و علاقه بیشتر همچنان به کارش ادامه دهد و این اقدامات البته بی‌شائبه‌‌ترین قدردانی‌هاست و ما باید بکوشیم این جور کارها را که نشان می‌دهد جامعه برای هنرمند ارج قائل است، بیشتر شود. 
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار